printlogo


کد خبر: 179443تاریخ: 1396/5/17 00:00
هشدار نمایشی عبدالله دوم درباره فلسطین در سفر به رام‌الله
خواب آشفته پادشاه اردن

عبدالله دوم پادشاه اردن پیش از سفر دیروزش به خاک فلسطین در اظهارنظری نمایشی و واکنشی بسیار دیرهنگام به رویدادهای اخیر قدس اعلام کرد آینده مساله فلسطین در معرض خطر قرار دارد و دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز در نزاع میان اسرائیل و فلسطین بسیار سخت و دشوار است. این حرف در حالی از سوی پادشاه نیمه‌انگلیسی اردن هاشمی مطرح می‌شود که او احساس می‌کند در حال جا ماندن از تمام تحولات شتابان منطقه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله دوم در بیانیه صادره مشترک با رئیس پارلمان و رؤسای کمیسیون پارلمانی اردن در حالی پس از سال‌ها سازش و نوکری صهیونیست‌ها درباره آینده فلسطین هشدار داده که به عنوان میراثدار خاندان سلطنتی هاشمی دیگر در هیچ‌یک از موضوعات اصلی منطقه از جمله مساله فلسطین، جنگ نیابتی غربی- عربی در سوریه، ائتلاف جنگ‌طلبانه سعودی و حتی خیزش فلسطینی‌های اردن علیه رژیم صهیونیستی که نیمی از جمعیت این کشور
6 میلیون نفری را تشکیل می‌دهند نقش یک بازیگر مهم را ندارد. سفر  عبدالله دوم به اراضی اشغالی در حقیقت تقلای او برای جلوگیری از اتمام تاریخ مصرف خاندان هاشمی در اردن است. این سفر نمایشی پس از حوادث مسجدالاقصی در هفته‌های اخیر به خاطر استفاده از گیت‌های امنیتی و نصب دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های مسجد و نیز کشته شدن 2 اردنی توسط گارد امنیتی سفارت اسرائیل در اردن انجام می‌شود که باعث تنش میان تل‌آویو و امان شد. شاه اردن در بیانیه مضحک اخیر خود تلاش کرده نظارت رژیم امان را بر قدس همسنگ پایداری و انتفاضه فلسطینیان جا بزند، حال آنکه در هفته‌های اخیر مردم کشور خودش او را در راهپیمایی‌های مختلف خائن و نوکر اسرائیل خوانده‌اند. او همچنین طی دیدار خود با نمایندگان پارلمان  اردن به انتقاد صوری از اسرائیل و آمریکا درباره فقدان هرگونه پیشرفتی در روند صلح در سرزمین‌های اشغالی پرداخت تا بلکه خود را با فلسطینی‌های خشمگین در هر دو کرانه باختری و خاوری رود اردن  همساز نشان دهد. از سوی دیگر عبدالله با چنین نشستی سعی در آرام کردن نمایندگان مجلس کشورش دارد که خشم گسترده مردم بویژه فلسطینی‌ها و قبائل بزرگ اردن را نسبت به رژیم صهیونیستی بازتاب می‌دهند. عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن روز یکشنبه اعلام کرد نمایندگان کار در جریان گذاشتن اتحادیه‌ بین‌المجالس،‌ پارلمان‌های منطقه‌ای و عربی درباره قوانین تبعیض‌آمیز پارلمان رژیم صهیونیستی را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که اکثر نمایندگان اردنی تحت فشار دربار از درخواست 2 هفته پیش خود برای تعطیلی سفارت اسرائیل در اردن عقب‌نشینی کرده‌اند. از طرف دیگر پادشاه اردن در حالی در بیانیه خود مدعی شده است هر کاری برای عمل به مسؤولیت‌های خود در قبال قدس و مقدسات آن می‌کند که در جریان 10 روز بحرانی انتفاضه بیت‌المقدس علیه محاصره این مکان مقدس توسط صهیونیست‌ها عملا خاموش مانده بود. همچنین دولت ترامپ که او مدعی همکاری گسترده با آن برای دستیابی به پیشرفت‌ در روند صلح است، هیچ فشاری به بر طرف اسرائیلی جهت توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و غصب زمین‌های فلسطینیان انجام نمی‌دهد.
قیمومت استعماری
عبدالله دوم همچنین پیش از سفر به رام‌الله برای دیدار با محمود عباس و مقامات تشکیلات خودگردان برای نخستین‌بار به موضوع اختلاف‌برانگیز قیمومت  خاندان سلطنتی هاشمی بر مجتمع اوقاف قدس اشاره کرد. به گزارش رای‌الیوم، او در جمع شماری از بزرگان شهر معان در جنوب اردن، قیمومت خود بر اوقاف قدس را مطرح کرد و گفت: «وقتی موضوع درباره قیمومت اردن یا موضع امان باشد، نه فقط درباره مسجدالاقصی بلکه درباره «مجتمع حرم شریف قدسی»- شامل املاکی در اطراف مسجدالاقصی- سخن می‌گویم». موضوع قیمومت خاندان هاشمی بر قدس در حقیقت به موازات اشغال اراضی فلسطینی توسط یهودیان صهیونیست در نیمه نخست قرن بیستم مطرح شده و ریشه‌ای استعماری دارد. این حق قیمومت هنگام تشکیل پادشاهی اردن از سوی اشغالگران انگلیسی 2 کرانه غربی و شرقی رود اردن هنگام استقلال خاندان حاکم بر امان به آنها تفویض شده، نه توسط فلسطینیانی که ساکنان و مالکان آبا و اجدادی بیت‌المقدس بوده‌اند. اگرچه محمود عباس، رئیس دست‌نشانده تشکیلات خودگردان این قیمومت را پذیرفته اما موضوع اینجاست که طی قرن اخیر هیچ مرجعی نظر خود اهالی قدس و سرزمین‌های فلسطین را در این باره جویا نشده است و لزوم برگزاری یک همه‌پرسی در این مورد احساس می‌شود.


Page Generated in 0/0060 sec