printlogo


کد خبر: 179446تاریخ: 1396/5/17 00:00
قائم‌مقام رنو:
قرارداد با ایران استثنایی است!

گروه اقتصادی: روز گذشته قرارداد رنو با سازمان گسترش صنایع ایران امضا شد و قائم‌مقام شرکت فرانسوی نتوانست ذوق‌زدگی خود را از این قرارداد پنهان کند. به گزارش «وطن‌امروز»، 10 ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو 60 درصد و ایدرو 40 درصد بود. امروز با مذاکرات صورت گرفته سهم ایدرو از 40 درصد به 20 درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت سه‌جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح انجام شد. جالب اینکه بیشتر از طرف‌های ایرانی، این شرکت فرانسوی بود که ذوق‌زدگی فراوانی از خود نشان داد و قائم‌مقام آن قرارداد با ایران را استثنایی خواند.  تیری بلوره، قائم‌مقام شرکت رنو در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت پرتو نگین ناصح و گروه خودروسازی رنو در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مفتخریم که امضای قراردادی استثنایی را با ایدرو و گروه نگین اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: این قرارداد با یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو یعنی ایران به امضا رسید. ایران به خاطر پتانسیل‌های خوب صنعتی، زیرساخت‌های خودروسازی و نیروی انسانی توانمند شرایط ژئوپلیتیک استثنایی  دارد.
وی با بیان اینکه این توافقی استثنایی در تاریخ صنعت خودروی ایران به جهت سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی و تولید خودروهای به‌روز و صادرات است، افزود: رنو با حضور بدون وقفه در ایران از سال 2004 تعهد خود را ثابت کرده و امضای این قرارداد تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلندمدت در ایران تایید می‌کند.  وی تصریح کرد: به عنوان شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران خوشحالیم که این سرمایه‌گذاری مشترک را با 2 شریک قابل اعتماد خود؛ ایدرو به عنوان نماینده دولت و گروه نگین به عنوار نماینده بخش خصوصی انجام می‌دهیم. بلوره با اعلام اینکه همکاری ما با 2 شریک قدیمی یعنی ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه داشته و گسترش خواهد یافت، اضافه کرد: امضای این قرارداد قدمی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنو است و ارزش‌های مشترکی برای طرفین خواهد داشت.
 انتقاد نعمت‌زاده از رنو
یکی از نکات عجیب مراسم دیروز انتقاد وزیر صنعت از عملکرد رنو بود. در حالی که قائم‌مقام رنو اعلام کرد 12 سال این شرکت به تعهدات خود عمل کرده اما نعمت‌زاده اعلام کرد رنو انتظارات را برآورده نکرده است. محمدرضا نعمت‌زاده در آیین امضای قرارداد همکاری توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت پرتو نگین ناصح و گروه خودروسازی رنو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: مشارکت با رنو از 12 سال پیش آغاز شده اما انتظارات ما از این مشارکت تاکنون به طور کامل حاصل نشده است. وی افزود: رنو شرکت شناخته‌شده‌ای است که ۱۲ سال پیش نیز مشارکتی را در بازار ایران شروع کرد. نعمت‌زاده ادامه داد: بیش از ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در این 4 سال دولت یازدهم شکل گرفته که بیشتر آنها به تولید رسیده است. وی تصریح کرد: رفع گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بین‌المللی باید در دستور کار قرار بگیرد.  این مقام مسؤول یادآوری کرد: ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه که باید به همه مراکز تحقیق و توسعه رنو متصل شود در این قرارداد گنجانده شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی یک مرکز فنی و مهندسی توسط رنو و ایجاد یک خط تولید موتور مستقل از ویژگی‌های این قرارداد است. وی ادامه داد: تحقق این مهم که در حقیقت بخشی از زنجیره مهندسی شرکت رنو است به نفع ایران و شرکای ماست. نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ایجاد یک خط تولید موتور مستقل مطابق مفاد این قرارداد، تاکید کرد: یک کارخانه جدید و مدرن موتورسازی با همراهی قطعه‌سازان داخلی در کشور ایجاد خواهد شد.
 قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی
منصور معظمی در ابتدای مراسم امضای قرارداد ایدرو، رنو و شرکت پرتو نگین ناصح با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این قرارداد در فاز اول 660 میلیون یورو است، اظهار داشت: 10 ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو 60 درصد و ایدرو 40 درصد بود. امروز با مذاکرات صورت گرفته سهم ایدرو از 40 درصد به 20 درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت سه‌جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح انجام شد. وی با بیان اینکه در فاز اول اشتغالزایی 3 هزار نفر به صورت مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: در این قرارداد تعهد شده که حدود 300 هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز اول تولید150 هزار دستگاه در دستور کار است  و تا سال 2024 به 300 هزار دستگاه خواهد رسید. مدیرعامل ایدرو با بیان اینکه رنو در این مشارکت متعهد به صادرات 30 درصد محصولات شده است، افزود: به صورت کلی بعد از برجام ٦ مشارکتنامه در صنعت خودرو با شرکای خارجی منعقد شده که این موضوع نتایج خوبی را برای صنعت خودروی کشور خواهد داشت. معظمی اضافه کرد: در حال حاضر ١٥ قطعه‌ساز ایرانی با رنو همکاری می‌کنند که قرار است این میزان به 60  قطعه‌ساز برسد. وی با اعلام اینکه انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات مدیره به صورت چرخشی است، تصریح کرد:  در دور اول مدیر عامل از طرف رنو، رئیس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب‌رئیس هیات مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح تعیین خواهد شد. به گفته معظمی، تولید گیربکس و شاسی خودرو نیز در این مشارکت سه‌جانبه پیش‌بینی شده است. رئیس هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی گفت: قیمت خودروهای جدید داستر و سیمبل در قرارداد با رنو کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. منصور معظمی، رئیس هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی در حاشیه مراسم امضای قرارداد با رنو در جمع خبرنگاران گفت: خودروهای جدید داستر و سیمبل که قرار است با مشارکت رنو، سازمان گسترش و شرکت پرتو نگین ناصح  اواخر سال آینده وارد بازار ایران شود، با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه پنهانکاری در قراردادهای خودرویی نداریم، گفت: با امضای قرارداد امروز ایدرو و رنو هفتمین قرارداد در بخش صنعت خودرو به امضا رسید.

مونتاژکاری خودرو هم به خارجی‌ها واگذار شد!
حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز قراردادی بین شرکت رنوی فرانسه و نماینده وزارت صنعت ایران (شرکت ایدرو) منعقد شد که در نتیجه آن پس از چند سال حتی مونتاژکاری خودرو هم به خارجی‌ها واگذار می‌شود. چند سوال در زمینه این قرارداد مطرح است:
1- شرکتی که خودش به جهت مازاد تولید، دچار کسری جدی بازار در جهان است، چرا باید کمک کند کشور دیگری به خودروساز حرفه‌ای تبدیل شود؟!
2- اگر شرکت‌هایی مثل رنو یا پژو مایل به انتقال فناوری به ایران بودند، چرا طی ده‌ها سال حضور خود در ایران چنین نکرده‌اند؟!
3- اصولا شرکتی که تمام قدرتش به فناوری‌اش است، چرا باید این ابزار مزیت را به کشور دیگر تقدیم کند؟!
4- پس از تاسیس کارخانه مونتاژکاری جدید با سهامداری رنو و توسعه آتی اینچنین شرکت‌هایی، کار خودروسازهای داخلی چه خواهد بود جز واردات خودروی کامل؟!
متاسفانه این کارها در اقتصاد کشور از سنخ همان سلفی‌های حقارت‌آمیز است.


Page Generated in 0/0067 sec