printlogo


کد خبر: 179456تاریخ: 1396/5/18 00:00
امارات در رقابت با عربستان منطقه نفتی شبوه را اشغال کرده است
اعتراف سعودی به تلفات نظامیانش در یمن

همزمان با جنگ ائتلاف عربی علیه یمن، نوعی رقابت و جنگ داخلی میان عربستان و امارات در یمن هم در جریان است. امارات در تازه‌ترین اقدام برای تصاحب منابع نفتی یمن، با اعزام چند هزار «نیروی اجیر شده» موفق شد مناطقی در استان شبوه را که حاوی میادین نفتی است اشغال کند. مجتهد، فعال توئیتری که به افشاگر خاندان آل‌سعود مشهور شده، در تازه‌ترین مطلبی که منتشر کرده، گفته «امارات سلطه خود بر 2 شهرک عزان و حبان در منطقه شبوه در شرق یمن را تحکیم کرد» و برای این کار 3 هزار مزدور به خدمت گرفت تا کاملا بر نفت و گاز شبوه مسلط شود. مجتهد توضیح داد: مزدوران امارات از متعرض شدن به مناطق تحت نفوذ انصارالله مانند عسیلان و بیجان اجتناب می‌کنند. آنان صرفا مناطق تحت نفوذ قبایل و جماعت‌های سنی دیگر را به شیوه خود مورد تعرض قرار می‌دهند. آنان با اعزام عناصر آشوب‌گر، ابتدا ایجاد آشوب می‌کنند سپس به ادعای برقراری آرامش، وارد می‌شوند و آن منطقه را تحت کنترل خود می‌گیرند. یک شبکه تلویزیونی معارض، ماه گذشته میلادی گفته بود نزاع و رقابتی فزاینده میان ریاض و ابوظبی در استان شبوه یمن شکل گرفته، چرا که این استان مملو از منابع نفتی و گازی است. امارات بر ساحل جنوبی یمن نیز تقریبا به شکل کامل از آگوست 2015 مسلط شده و ناظران سیاسی معتقدند رفتار این کشور در عرصه دریایی از جزیره سقطری تا باب‌المندب منظم به نظر می‌رسد.
شلیک موشک زلزال یمنی‌ها به مواضع سعودی در جیزان
روند درگیری و حملات موشکی و هوایی یمن و عربستان که طی روزهای اخیر تشدیده شده است، همچنان ادامه دارد. یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله، دیروز محل استقرار شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی را در منطقه کرش استان لحج هدف قرار داد. یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله دیروز همچنین یک فروند موشک «زلزال1» را به سمت منطقه المعزاب جیزان واقع در جنوب عربستان شلیک کرد. یک فروند موشک زلزال 1 ارتش یمن نیز یکشنبه شب به سمت محل تجمع شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در منطقه المتون استان الجوف شلیک شد.
شمار تلفات نظامیان سعودی
درز اخبار ناکامی و تلفات ارتش متجاوز سعودی به مرحله‌ای رسیده است که دیگر رژیم ریاض نیز قادر به پنهان کردن آنها نیست و به صورت قطره‌چکانی در حال انتشار آنهاست. حتی خبرگزاری رسمی عربستان به تلفات اخیر نظامیان این کشور در  مرز یمن اعتراف کرد. اگرچه «واس» تنها به کشته شدن یک ارتشی به نام سعید عبدالله الشهرانی در مرز با یمن اشاره کرده اما پیش‌تر نیز دیگر منابع رسانه‌ای سعودی از هلاکت یک نظامی دیگر به نام علی بن احمد هروبی خبر داده بودند. خبر کشته شدن هروبی، تنها 24 ساعت پس از کشته شدن 2 افسر نیروی زمینی سعودی در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز 2 کشور منتشر شد. این اختلاف در آمار منابع سعودی از جنگ با یمنی‌ها به روشنی نشان از سانسور گسترده‌ای دارد که رژیم ریاض هر از گاهی به‌خاطر درز اخبار تلفات واقعی مجبور به نادیده گرفتن موقتی آن می‌شود. منابع یمنی نیز به این نکته اشاره داشته‌اند که رژیم عربستان به طور تدریجی به کشته‌هایش اعتراف می‌کند. به اعتراف «واس» و دیگر رسانه‌های سعودی با کشته شدن سعید الشهرانی، شمار کشته‌های ارتش متجاوز عربستان در جبهه‌های یمن از 10 ماه مه ‌گذشته تاکنون به رقم بی‌سابقه 50 نفر رسیده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec