printlogo


کد خبر: 179476تاریخ: 1396/5/18 00:00
ابراهیم فیاض در برنامه «جهان‌آرا» :
سلفى با موگرینى یادآور دوران قاجار است

‏دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیات علمی گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران در برنامه «جهان‌آرا» که با موضوع  «فرهنگ سیاسی و تحلیل ماجرای سلفی با موگرینی» روی آنتن رفت، اظهار داشت: به عنوان یک معلم متأسفم و به ملت ایران تسلیت می‌گویم، چرا که عزت ملی خدشه‌دار شد. به گزارش تسنیم، وی با اشاره به کلام امام خمینی(ره) درباره اهانت چرچیل به شاه در زمان طاغوت که فرمودند از این داستان هنوز هم می‌سوزم، گفت:‌ عزت ملی بسیار مهم است و این ناراحتی امام به جهت خدشه‌دار شدن عزت ملی  بود که حتی بعد از انقلاب نیز امام از آن احساس درد می‌کرد و خود شخص شاه موضوعیت نداشت.
 مجلس باید قضیه سلفى با موگرینى را جبران کند
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور  با اشاره به اینکه این مجلس شورای اسلامی، عزت ملی  را از بین برد، از عدم واکنش هیات‌رئیسه و سایر نمایندگان در تقبیح این عمل انتقاد کرد و گفت:‌ این اقدام اگر مثلا در مجلس کشور فرانسه یا روسیه اتفاق می‌افتاد با واکنش شدید نمایندگان دیگر مواجه می‌شد اما متأسفانه مجلس هیچ واکنشی در برابر این اقدام انجام نداد. استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران  با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها شب‌ و روز برای آموزش عزت به دانشجویان زحمت می‌کشند، گفت: با چنین اقدامی همه زحمات ما به هدر می‌رود و  نمایندگان مجلس اینگونه خفتبار با موگرینی عکس می‌گیرند. وی با اظهار تأسف از عدم ورود مسؤولان به این ماجرا گفت: ‌انقلاب را این مردم حفظ کردند اکنون نیز مردم باید از این نمایندگان در شهرشان برائت بجویند و باید امر به معروف و نهی از منکر سیاسی را شروع کرد. فیاض با بیان اینکه سلفى با موگرینى یادآور دوران قاجار است، گفت:‌ حتی در دوره گذشته نیز شاهد اینگونه وضعیت خفتباری نبوده‌ایم. وی با بیان اینکه قرار بود روز تحلیف روز اقتدار ما باشد نه خفت، گفت:‌ اکنون مردم از این برخورد احساس خفت می‌کنند. فیاض با بیان اینکه این مجلس نمی‌تواند عصاره ملت باشد، گفت:‌ چرا که مردم ایران عزت‌خواه هستند و در جاهای مختلف نیز نشان داده‌اند اگر پای عزت ملی در جریان باشد، کوتاه نخواهند آمد همانگونه که در تشییع غواصان دست بسته با حضور شگفت‌انگیز خود همه را شگفت‌زده کردند.
 ریشه این عمل در نوع بازسازی بعد از جنگ است
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ریشه این مساله را در مدل بازسازی دانست که بعد از جنگ آغاز شد و افزود:‌کار به جایی رسید که در دوره اصلاحات هابرماس را به هزینه‌ چندین میلیاردی به دانشگاه تهران آوردیم  و از چنین برخوردی متعجب شده بود. وی با بیان اینکه مشکل اکنون گسترده‌تر از این حرف‌هاست، گفت: ‌مقایسه برخورد روسیه در مقابل تحریم‌ها با برخورد ایران نشان می‌دهد هنوز غربگرا هستیم. مسؤولان در واکنش  به نقض برجام هیچ عکس‌العملی انجام ندادند در صورتی که روسیه بلافاصله بعد از تحریم‌های آمریکا پول محلی را جایگزین دلار کرد.
 ذوق‌زدگی نمایندگان مجلس ریشه در غرب‌زدگی دارد
در این برنامه همچنین داریوش سجادی، فعال سیاسی مقیم آمریکا با بیان اینکه این عمل در مطبوعات و رسانه‌های غربی  بازتاب مثبتی نداشت، گفت: ‌با وجود انقلاب اسلامی هنوز ریشه‌های غربزدگی در مردم به طور کامل خشک نشده و از جمله آنها همین نوع برخورد نمایندگان در روز تحلیف بود.  وی با اظهار تعجب از توجیه برخی نمایندگان که به سمت موگرینی اشاره می‌کردند، گفت:‌ این توجیه قابل پذیرش نیست، چرا که بین مسؤولانی که در روز تحلیف بودند افرادی به مراتب با سمت‌های بالاتر بودند. داریوش سجادی با بیان اینکه  ذوق‌زدگی نمایندگان در سلفى با موگرینى بعد از 38 سال از پیروزی انقلاب، شایسته نیست، گفت:‌ رفتار نمایندگان در سلفى با موگرینى باید آسیب‌شناسی شود، این افراد شایسته نمایندگی ملت ایران نیستند.


Page Generated in 0/0059 sec