printlogo


کد خبر: 179495تاریخ: 1396/5/18 00:00
رویدادها

اجازه نمی‌دهیم دولت ترامپ با هزینه ایران برجام را نقض کند
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با خردورزی، اقدامات آمریکا را رصد می‌کند، تصریح کرد، اجازه نخواهیم داد دولت ترامپ با هزینه ما برجام را نقض کند. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، بهرام قاسمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما ادامه داد: امروز اروپا سیاست‌های جدیدی را دنبال می‌کند که دیگر منطبق بر سیاست‌های خودخواهانه آمریکا نیست و از آنجا که آنها نخستین مبتکران مذاکرات هسته‌ای ایران بودند، علاقه دارند این پیمان و تفاهم بخوبی و با جدیت دنبال شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اخیر ضدایرانی آمریکا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با خردورزی، اقدامات آمریکا را رصد می‌کند، تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد دولت ترامپ با هزینه ایران برجام را نقض کند. وی افزود: تصور می‌کنم در این راه، اروپا و مجموعه جهان از ایران حمایت خواهند کرد. قاسمی برجام را یک پیمان جهانی که اتحادیه اروپایی و سازمان ملل در تهیه آن مشارکت داشته‌اند، توصیف کرد و گفت: اگر آمریکا در این زمینه بدعهدی کند، منزوی خواهد شد و جهان این موضوع را بر نخواهد تافت. وی بار دیگر با اشاره به حضور سران ده‌ها کشور در مراسم تحلیف گفت: اکنون جهان، جهان دیگری است و یک کشور نمی‌تواند توافقات بین‌المللی را نادیده بگیرد.

سناتور آمریکایی قطعنامه تازه ضدایرانی به کنگره ارائه داد
سناتور جمهوری‌خواه در ادامه مواضع ضدایرانی آمریکایی‌ها، قطعنامه‌ای برای «بازگرداندن بی‌قید و شرط شهروندان زندانی آمریکا در ایران» به کنگره ارائه داده است. به گزارش فارس، در حالی که ادعاها علیه ایران درباره بازداشت «اتباع آمریکایی در ایران» ادامه دارد، قانونگذار ارشد کنگره قطعنامه‌ای در همین باره به سنای این کشور ارائه داده است.پیش‌تر در خبرها آمده بود «تد کروز» درصدد ارائه طرحی برای «بازگرداندن بی‌قید و شرط» و «صحیح و سالم» چند تن از شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند، است. این قانونگذار آمریکایی که در انتخابات 2016 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم بوده، در بخشی از طرح خود می‌خواهد یک کارگروه چندملیتی برای آزادی شهروندان «زندانی» آمریکا و متحدانش در ایران هم تشکیل دهد. او این قطعنامه را به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ارائه داده و آن را ثبت کرده است. این قطعنامه که با شماره اس 245 در کمیته ثبت شده، از دولت ایران خواسته «شهروندان آمریکایی و همچنین ساکنان غیرآمریکایی که دارای مجوز قانونی اقامت در آمریکا هستند را که غیرمنصفانه بازداشت شده اند، آزاد کند».

در صورت خروج آمریکا از برجام تمام گزینه‌های ایران روی میز است
رئیس سازمان انرژی اتمی به آمریکایی‌ها درباره خروج از توافق هسته‌ای هشدار داد و این اقدام را به ضرر آمریکا دانست. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تصریح کرد: در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، تمام گزینه‌های ایران روی میز است. وی افزود: واکنش ایران به چگونگی رفتار آمریکا بستگی دارد و من بعید می‌دانم که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، زیرا در این صورت خودش ضرر خواهد کرد. صالحی در ادامه اظهار داشت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تاثیری بر ادامه این توافق نخواهد گذاشت، زیرا اتحادیه اروپایی، چین، روسیه و سایر کشورهای جهان بر حمایت خود از این توافق تاکید کرده‌اند. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، این مسؤولیت بر دوش آمریکایی‌هاست و ما مسؤول نیستیم، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 7 بار در گزارش‌های خود پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده و در نتیجه هیچ دلیلی برای خروج از توافق هسته‌ای وجود ندارد. وی با بیان اینکه من امیدوارم روزی فرا نرسد که ایران به اوضاع قبل از توافق هسته‌ای بازگردد، افزود: از زمان مذاکرات هسته‌ای ما احتمال نقض آن را می‌دادیم، لذا پل‌های زیادی به منظور بازگشت سریع به آنچه قبلا داشتیم یا حتی به وضعیتی بهتر از گذشته،
احداث کردیم.
 


Page Generated in 0/0061 sec