printlogo


کد خبر: 179505تاریخ: 1396/5/18 00:00
40 شهید در بمباران عمدی مواضع حشدالشعبی توسط آمریکا
گردان‌های سیدالشهدا: ساکت نخواهیم نشست

گردان‌های سیدالشهدا که بخشی مهم از نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) هستند و در مرز عراق و سوریه مستقرند، دوشنبه‌شب توسط جنگنده‌های ائتلاف نیروهای ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش هدف قرار گرفتند که در جریان آن 40 نیروی مبارز شهید و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند. در این حملات از مهمات هوشمند استفاده شده و آمریکایی‌ها مدعی هستند داعشی‌ها را هدف قرار داده‌اند که این دروغ دیگری از آمریکایی‌هاست. گردان‌های سیدالشهدا در بیانیه‎ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی صبح دوشنبه پایگاه‌های گردان‌ سیدالشهدا را در مرز عراق و سوریه هدف حملات توپخانه‎ای خود قرار دادند که به دنبال آن تعداد زیادی شهید یا مجروح شدند. گردان‌های‌ سیدالشهدا افزود: آمریکا پس از آنکه مرزهای عراق و سوریه را «خط قرمز» خوانده و درباره نزدیک شدن حشدالشعبی هشدار داد، صبح دوشنبه پایگاه‌های گردان‌های سیدالشهدا را در خط این مرزها شدیدا هدف قرار داد. در این بیانیه آمده است نیروهای آمریکایی پایگاه‌های گردان‌های سیدالشهدا را با بمب‌های هوشمند  هدف قرار دادند. گردان‌های‌ سیدالشهدا در پایان بیانیه خود درباره عواقب این اقدام ارتش آمریکا هشدار داده و اعلام کرد به آن پاسخ خواهد داد و در قبال آن سکوت نخواهد کرد. گردان‌های سیدالشهدا از دولت عراق خواست تحقیقات خود را درباره این حمله آمریکایی که به شهادت
40 نفر از اعضای این گردان منجر شد، آغاز کند. کریم النوری، سخنگوی نیروهای حشدالشعبی گفته حملات آمریکا به گردان‌های سیدالشهدا برخلاف ادعاهای این کشور از روی اشتباه نبود، بلکه واشنگتن از طریق این حمله، تهدید اخیر خود را عملی کرد.
او ادامه داد: «ادعای اولیه آمریکا مبنی بر اینکه نقشی در بمباران حشدالشعبی ندارد کذب محض بوده و بمب‌های به‌کار گرفته شده در این حمله از نوع هوشمند است که گروه تروریستی تکفیری داعش از آن بهره‌مند نیست و الزاما توسط هواپیماهای مدرن بمب افن شلیک می‌شود».
این در حالی است که  سخنگوی ائتلاف آمریکایی در عراق ادعا کرد: «آنچه درباره هدف قرار دادن نیروهای حشدالشعبی گفته شد، دقیق نیست». طبق این گزارش، گردان‌های سیدالشهدا در منطقه التنف در مرز عراق و سوریه مستقر هستند که حدود یک ماه و نیم پیش به دست بسیج مردمی آزاد شده است. بسیج مردمی همواره بر ضرورت حفظ مرزها و حضور جدی در مناطق مرزی تاکید داشته است و قبلا هم درباره حضور خود در این منطقه و لزوم توجه و دقت آمریکایی‌ها برای جلوگیری از هدف قرار دادن این نیروها هشدار داده بود.
مشروعیت حشدالشعبی همیشگی هست
به نظر می‌رسد پیروزی‌های چشمگیر ارتش عراق در کنار نیروهای امنیتی و حشدالشعبی بویژه پیروزی این نیروها  در موصل در مقابله با گروه داعش و دیگر گروه‌های بعثی، خوشایند برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و طرفداران بعثی‌ها در داخل عراق واقع نشده است و در نتیجه خواستار نابودی  یا انحلال حشدالشعبی شده‌اند. بعد از اینکه موصل در شمال عراق و مناطق غربی این کشور به اشغال عناصر بعثی - داعشی درآمد، حشدالشعبی تنها نیروی موثر و فعالی بود که معادلات نظامی را در عراق تغییر داد. با شکل‌گیری تشکیلات حشدالشعبی در سال 2014، پیروزی‌های مردم عراق بر بعثی‌ها و عناصر داعشی به طور مستمر ادامه داشت. در واقع ماموریت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان سعودی و آمریکا برای حذف کردن حشدالشعبی غیرممکن است، بویژه با درنظر گرفتن این مساله که مجلس نمایندگان عراق با تصویب قانونی، حشدالشعبی را به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق به رسمیت شناخته است. همچنین فتوای آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق، چنان مشروعیتی به حشدالشعبی بخشیده است که هیچ قانونی نمی‌تواند آن را نقض کند. حشدالشعبی علاوه بر مشروعیتی که از فتوای دینی آیت‌الله سیستانی کسب کرده از حمایت‌های گسترده مردمی و قانون مجلس عراق برخوردار شده و مورد حمایت دولت عراق نیز قرار دارد، به طوری‌که حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور همه درخواست‌ها برای منحل شدن حشدالشعبی حتی درخواست‌های آمریکایی‌ها یا همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن یا نمایندگان آنها در داخل عراق دراین باره را رد کرده است. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور چند روز پیش در سخنرانی در نشست موسوم به «فتوای جهاد و پیروزی» در بغداد تاکید کرد حشدالشعبی تحت  فرماندهی مرجعیت عالی دینی قرار دارد و متعلق به عراق است و هرگز منحل نخواهد شد. کریم النوری از مسؤولان حشدالشعبی نیز در واکنش به درخواست‌ها برای منحل شدن حشدالشعبی، گفت این درخواست‌ها صرفاً اظهارنظرهایی است که قابل اجرا شدن نیست، زیرا با قانون تصویب شده در مجلس عراق که حشدالشعبی را جز نیروهای امنیتی رسمی کشور به رسمیت شناخته،
مغایرت دارد.


Page Generated in 0/0064 sec