printlogo


کد خبر: 179536تاریخ: 1396/5/19 00:00
شهردار تهران مطرح کرد
رعایت استانداردهای روز در بهره‌برداری مترو
با همه توانم خدمت کردم، کاستی‌ها را ببخشید و حلالم کنید

گروه اجتماعی: شهردار تهران گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری، شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان دارایی‌هایی دارد که بر اساس مصوبه فعلی آماده فروش و سرمایه در اختیار است، از این رو شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد، بلکه شاخص‌های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی‌اش هم مثبت است. طبیعتا بخشی از اینها تعهدات برای دولت است که باید به آن عمل شود و خود آنها هم این بحث را می‌دانند.
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما ضمن ارائه گزارش 12 ساله حوزه مدیریت شهری، به سوالات روز شهروندان پاسخ داد. وی با اشاره توسعه خطوط مترو در شهر تهران تاکید کرد: در طرح جامع حمل‌و‌نقل ریلی تهران 8 خط مترو و 2 خط به عنوان خطوط اکسپرس از شهرهای دور پیش‌بینی شده بود. یکی از خطوط تندرو از شرق تهران و شهرک‌های اطراف دماوند به تهران پیش‌بینی شده و دیگری در شهرک‌های بعد از کرج قرار داشت که هر دو خارج از محدوده شهر تهران است. شهردار پایتخت ادامه داد: در خود شهر تهران 8 خط مترو پیش‌بینی شده بود که تا افق 1404 باید این خطوط تکمیل می‌شد.  البته خاطرم هست در سال 84 که من توفیق خدمت پیدا کردم تنها 2 خط مترو به صورت ناقص اجرا شده بود. خط یک در شمال تهران از ایستگاه حقانی در اراضی عباس‌آباد شروع می‌شد و تا شهرری می‌رفت، دیگری خط 2 مترو بود که از میدان صادقیه به سمت دردشت در شرق تهران امتداد پیدا می‌کرد. البته خط تهران- کرج هم وجود داشت که در مجموع ما حدود 74 کیلومتر مترو بیشتر نداشتیم. شهردار تهران ابراز داشت: طبیعتا باید خطوط یک و 2 مترو را تکمیل می‌کردیم و خطوط 3، 4، 5، 6، 7 و 8 را نیز اجرا می‌کردیم. وی با اشاره به پایان ساخت مترو در شهر تهران ابراز داشت: امروز کار همه خطوط مترو انجام شد و 75 کیلومتر مترو را به 320 کیلومتر خط مترو رسانده‌ایم. در واقع از جهت زمانی در حدود بیش از 20 سال گذشته 75 کیلومتر مترو ساخته شد و در دهه گذشته مترو به 320 کیلومتر رسید. البته در این خطوط حدود 285 کیلومتر مسیری است که مردم از آن استفاده می‌کنند اما باید در نظر داشت هر خط مترو ریل‌هایی هم برای نگهداری و تعمیرات دارد. قالیباف در پاسخ به سوالی درباره نامه منتشر شده درباره خط 8 متروی تهران یادآور شد: این نامه مربوط به دادستانی نبود، بلکه حوزه قضایی یکی از بخش‌های شهر آفتاب نامه‌ای نوشته بود و گفته بود براساس گزارش رسیده امنیت اینجا مشکل دارد؛ این نامه نه از سوی دادگستری تهران و نه دادستان تهران نبوده است. شهردار تهران افزود: البته منظور از امنیت این نبود که مترو دچار مشکل است، بلکه بحث این بود که چون ریل مترو در حاشیه اتوبان ساخته شده، ممکن است خودروهایی که حرکت می‌کنند از جاده منحرف شوند و با قطار برخورد کنند. وی با بیان اینکه فاصله استاندارد خط 8 تا اتوبان تهران- قم رعایت شده، تصریح کرد: این خط مترو خارج از محدوده شهر تهران قرار دارد و مسؤولیت آن نیز بر عهده شهرداری تهران نبود، در دولت‌های نهم و دهم وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری وقت بخش‌هایی از این خط را گرفته بودند. در آن زمان هم ساخت همین خط تصویب و ابلاغ شده بود، بنابراین بخشی را خودشان شروع به کار کردند اما توان این کار در آنها وجود نداشت، در نهایت درخواست کردند شهرداری تهران این کار را انجام دهد. به گفته قالیباف، ادامه خط 8 مترو از فرودگاه حضرت امام(ره) تا شهرک پرند باید از سوی دولت مورد کمک و حمایت قرار گیرد تا این کار انجام شود. وی تاکید کرد: امکان ندارد کاری در مترو ساخته شود و ایمنی مردم در استفاده از مترو به خطر بیفتد، این غیرقابل قبول و غیرقابل انجام است. طبیعتا همه استانداردهای روز بر اساس ضوابط و مقررات حوزه بهره‌برداری مترو رعایت می‌شود، چرا که مهم‌ترین موضوع ما ایمنی و رفاهی است که به شهروندان داده می‌شود.
فروش املاک در شهرداری بر اساس مصوبه شوراست
وی افزود: می‌گویند شهرداری املاک زیادی را فروخته است؛ کل املاکی که در طول دوره 12 ساله در شهرداری تهران فروخته شده، براساس مصوبه شورای شهر تهران بوده است. ما ملکی را بدون تصویب شورای شهر به فروش نمی‌رسانیم، اینها همه در بودجه سالانه و تفریغ بودجه وجود دارد. از جهت رقمی نیز کمتر از 11 هزار میلیارد تومان کل املاکی است که فروختیم اما در طول همین 12 سال 22 هزار میلیارد هم املاک به شهرداری تهران اضافه کردیم و خریدیم، بنابراین در مجموع دارایی‌های شهرداری تهران در حوزه املاک بیشتر شده است. شهرداری تهران نه‌تنها بدهی ندارد، بلکه شاخص‌های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی‌اش مثبت است. شهردار تهران گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری، شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان دارایی‌هایی دارد که بر اساس مصوبه فعلی آماده فروش و سرمایه در اختیار است. از این رو شهرداری تهران نه‌تنها بدهی ندارد، بلکه شاخص‌های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی، مثبت است.  طبیعتا بخشی از اینها تعهدات دولت است که باید به آن عمل کنند و خود آنها هم این بحث را می‌دانند.
با همه توانم خدمت کردم؛ کاستی‌ها را ببخشید و حلالم کنید
وی در پایان خطاب به مردم پایتخت و ایران  گفت: مردم عزیز این شهر و نمایندگان آنها به حقیر اعتماد کردند و 12 سال اداره شهر را به من واگذار کردند، من همینجا از همه قصورها و کوتاهی که در انجام وظیفه داشتم از همه شهروندان و ملت عزیز عذرخواهی می‌کنم. من معتقدم بیش از شما مردم عزیز از چالش‌ها و کمبود‌های شهر مطلع هستم اما خداوند خودش می‌داند در این مدت 12 سال وقت لازم و کافی و تلاش لازم و کافی برای حل این چالش‌ها صرف کردیم و هر چه را در توان داشتیم انجام دادیم.  قالیباف ابراز داشت: نادر روزهایی پیدا شد که قبل از اذان صبح تا پاسی از شب بیرون از خانه نباشم و به مردم خدمت نکنم، در این مسیر سعی کردم خدمت به مردم را یکنواخت انجام دهم. در تهران جدید هم تلاش من این بود که رضایت شما را جلب کنم، چون معتقدم رضایت شما نمونه و نمادی از رضایت خداوند است. این در شرایطی است که هم در تحریم خارجی بودیم و هم در این 12 سال تحریم داخلی از سوی دولت‌ها داشتیم اما هرگز از کمبود‌ها با شما سخن نگفتیم.
 


Page Generated in 0/0046 sec