printlogo


کد خبر: 179574تاریخ: 1396/5/21 00:00
گزارش منابع خارجی از افزایش احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای
ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نیست!

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با بیان ادعاهای تاییدنشده گفت ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 پایبند نبوده است. او افزود: ایران روح برجام را نقض کرده است. این اظهارات در حالی است که ترامپ در نظر دارد در گزارش ماه اکتبر، مستندات لازم برای اعلام ادعای عدم پایبندی ایران به برجام را منتشر کند. روز گذشته برخی رسانه‌های خارجی به نقل از منابع کاخ سفید گزارش دادند ترامپ می‌خواهد در گزارش اکتبر، خروج آمریکا از برجام را اعلام کند.
به گزارش «وطن امروز» ترامپ هفته گذشته اعلام کرده بود از عوامل تهیه گزارش اکتبر درباره برجام انتظار دارد در آن گزارش شرایط اعلام «عدم پایبندی ایران به برجام» را فراهم کنند. اظهارنظر ترامپ نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال بهانه‌جویی برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران است. او دیروز در نیوجرسی نیز گفت ایران به روح برجام پایبند نبوده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه بار دیگر با بیان ادعاهای تاییدنشده گفت ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام) پایبند نبوده است. بر اساس گزارش رویترز، ترامپ که در باشگاه خصوصی گلفش در نیوجرسی در جمع خبرنگاران حضور داشت، گفت: «رئیس‌جمهور اوباما بر اساس دانسته‌های خودش، 150 میلیارد دلار به آنها داد. او 8/1 میلیارد دلار پول نقد به آنها داد. درک این کار سخت است ولی این تصمیم او بود». به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «فکر می‌کنم توافق وحشتناکی است اما آنها به این توافق پایبند نیستند و به یقین به روح توافق پایبند نمانده‌اند. من فکر می‌کنم اگر آنها به پایبندی رو نیاورند، شاهد خواهید بود که برخی اقدامات قاطع به وقوع خواهد پیوست». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های فصلی خود بعد از اجرایی شدن «برجام» همواره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. غیر از آمریکا، دیگر کشورهای طرف ایران در توافق هسته‌ای نیز بارها اعلام کرده‌اند با ادعاهای دولت ترامپ درباره عدم پایبندی ایران به «برجام» موافق نیستند. از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز ماه گذشته در دومین گزارش 3 ماهه دولت آمریکا به کنگره، اعلام کرد ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای عمل کرده است. مجله «فارین‌پالیسی» چند روز بعد از گزارش تیلرسون، نوشت: ترامپ پس از ناکامی در متقاعد کردن دستگاه وزارت خارجه در اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای این اقدام کرده است.
در همین راستا دیروز یک رسانه وابسته به صهیونیست‌ها نیز گزارش داد منابع آگاه در کاخ سفید می‌گویند ترامپ اکتبر امسال (نیمه دوم مهرماه) از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج می‌شود. بر اساس گزارش شبکه‌« ای 24» ترامپ در گزارش 3 ماه قبل نیز با اصرار وزرای خارجه و دفاع این کشور قانع شده تایید کند ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود برجام را به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و قول داده بود آن را پاره می‌کند، جمعه شب نیز گفت: برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» داشته که ایران آن را نقض می‌کند. وی که بامداد جمعه در باشگاه خصوصی گلف خود در نیوجرسی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ابتدا از عدم پایبندی ایران به برجام سخن گفت ولی سریعاً گفته خود را بر اساس ادبیات دولتمردانش تصحیح کرد و گفت منظورش «روح برجام» بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در این باره گفت: «فکر می‌کنم این توافق وحشتناکی است. آنها به این توافق پایبند نیستند و مطمئناً به روح آن هم پایبندی ندارند». ترامپ با لحنی تهدیدآمیز گفت: «فکر می‌کنم در آینده خواهید دید که اگر (ایرانیان) رو به پایبندی (به توافقنامه و روحش) نیاورند، اتفاقات خیلی سخت و تأثیرگذاری خواهد افتاد».
همنوایی وزارت خارجه آمریکا با ترامپ
اگرچه گزارش‌ها از اختلاف نظر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با دونالد ترامپ بر سر نحوه برخورد با برجام خبر می‌دهد اما به نظر می‌رسد طی چند هفته اخیر رفتار وزارت خارجه آمریکا درموضوع برجام تا حدودی به مواضع ترامپ نزدیک شده است. «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای با ایران، گفت: «اعتقاد داریم ایران روح برجام را نقض کرده است. روح برجام این است که به ثبات و امنیت منطقه کمک کند اما توافق هسته‌ای این کار را نکرده است». وی افزود: «از نظر ما شکاف‌هایی هم در برجام وجود دارد، از جمله اینکه اقدامات ثبات‌زدای ایران را نادیده گرفته است». اظهارات نوئرت پس از آن مطرح شده که تیلرسون بتازگی در اظهارنظری گفته بود ایران روح برجام را نقض کرده است!
 


Page Generated in 0/0066 sec