printlogo


کد خبر: 179579تاریخ: 1396/5/21 00:00
در بحبوحه تهدید نظامی ترامپ علیه کره‌شمالی
چین: آمریکا حمله کند مقابله می‌‌کنیم

جنگ لفظی میان کره‌شمالی و آمریکا وارد مرحله‌ای تازه شده است. پیونگ‌یانگ تهدیدات خود علیه آمریکا را تکرار و دونالد ترامپ را به‌ یاوه‌گویی متهم کرده است. آن طرف، رئیس‌جمهوری آمریکا در دفاع از هشدارهای آخرالزمانی خود گفته است شاید هشدار وی به پیونگ‌یانگ درباره پرهیز از «آتش و خشم» آمریکا، کافی و قاطعانه نبوده است. ترامپ چهارشنبه گفته بود کره‌شمالی بهتر است آمریکا را تهدید نکند، در غیر این صورت با آتش و خشمی مواجه خواهد شد که جهان تاکنون شاهد آن نبوده است اما پیونگ‌یانگ در این مدت احتمال حمله خود به جزیره گوام در اقیانوس آرام را پیش کشیده است که متعلق به آمریکاست. دونالد ترامپ پنجشنبه پیش از یک نشست امنیتی با مشاوران ارشد خود، در جمع خبرنگاران بار دیگر به کره شمالی هشدار داد که «یا روش خود را اصلاح کند یا مثل چند کشور معدودی که تاکنون گرفتار شده‌اند، به دردسر خواهد افتاد». او رؤسای جمهوری پیشین آمریکا را متهم کرد که از واکنش نشان دادن به مشکل کره‌شمالی ناتوان بوده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تهدید کره‌شمالی علیه جزیره گوام نیز گفت حتی اگر تصور حمله هم به ذهن کره‌شمالی خطور کند، آنها باید بسیار بسیار نگران باشند. وی اظهار داشت: اتفاقی که برای آنها رخ خواهد داد حتی به مخیله‌شان خطور نکرده است. ترامپ درباره اینکه آیا آمریکا دست به حمله پیشدستانه علیه پیونگ‌یانگ خواهد زد یا نه، گفت دولتش هرگز چنین مسائلی را علنی نخواهد کرد. همزمان با تشدید تهدیدهای ترامپ علیه کره‌شمالی، یک نشریه وابسته به دولت چین گزارش داد اگر کره‌شمالی حمله‌ای انجام دهد که آمریکا را تهدید کند، چین باید در مناقشه به‌وجود آمده بی‌طرف باشد ولی در صورتی‌که آمریکا اول به کره‌شمالی حمله کند تا دولت این کشور را سرنگون کند، چین آنها را متوقف خواهد کرد. در گزارش گلوبال‌تایمز آمده است: چین در صورتی‌ که کره‌شمالی به منظور تهدید خاک آمریکا موشک پرتاب و آمریکا آن را تلافی کند، بی‌طرف باقی خواهد ماند اما اگر آمریکا و کره‌جنوبی نخستین حملات را انجام داده و برای سرنگونی کره‌شمالی تلاش کنند و به دنبال این باشند که الگوی سیاسی شبه‌جزیره کره را تغییر دهند، در این صورت چین جلوی آنها را خواهد گرفت.
رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی در اوج تنش با پیونگ‌یانگ
آمریکا و کره‌جنوبی اواخر ماه جاری میلادی و در شرایطی که تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ تشدید شده است، رزمایش مشترک برگزار خواهند کرد. آمریکا حدود 40 هزار نیرو در ژاپن دارد و 35 هزار نیروی دیگر هم در کره‌جنوبی مستقر کرده است و از جزیره گوام هم در این رزمایش استفاده می‌کند. واشنگتن و سئول اعلام کرده‌اند در این رزمایش، ده‌ها هزار نظامی آمریکا و کره‌جنوبی شرکت خواهند کرد که اقدامی علیه تجاوزگری کره‌شمالی خواهد بود.
در همین حال روزنامه کوریا هرالد، چاپ سئول با انتشار گزارشی درباره تشدید تنش میان آمریکا و کره‌شمالی و تهدید پیونگ‌یانگ برای حمله موشکی به جزیره گوام، خواستار تولید سلاح‌های اتمی در کره‌جنوبی برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی شده است، درخواستی که می‌تواند موجب تشدید بیشتر اوضاع شود. بر اساس این گزارش، کره‌جنوبی از تولید تسلیحات اتمی براساس قرارداد انرژی اتمی که در سال 1974 میلادی با آمریکا به امضا رسانده، منع شده است. بر اساس این قرارداد، آمریکا قول حمایت امنیتی به سئول را داده و این کشور را تحت چتر هسته‌ای خود برابر حملات احتمالی کره‌شمالی قرار داده است ولی با توجه به تهدیدات مکرر کره‌شمالی برای حمله موشکی و اتمی به کره‌جنوبی، این روزنامه کره‌ای خواستار تغییر تاکتیک شده است. به اعتقاد تحلیلگران نظامی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی به کره‌جنوبی این امکان را می‌دهد تا در صورت تصمیم نهایی برای تولید تسلیحات اتمی، تنها ظرف چند ماه بتواند سلاح‌های هسته‌ای را تولید کند.


Page Generated in 0/0062 sec