printlogo


کد خبر: 179626تاریخ: 1396/5/21 00:00
اعلام نارضایتی برخی از نمایندگان مجلس از وزرای پیشنهادی ادامه دارد
عدم اعتماد به تیم اقتصادی دولت دوازدهم

گروه اقتصادی: دولت دوازدهم در شرایطی کابینه خود را انتخاب کرده و در حال معرفی آنها به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد است که خیلی از نمایندگان ملت در ساختمان بهارستان از گزینش و عملکرد وزرای فعلی به موجب عدم کارنامه موفق چون وزیر راه و شهرسازی و... رضایت آنچنانی ندارند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره با بیان اینکه اولویت امروز کشور مسائل اقتصادی است، گفت: مجلس در رأی اعتماد به تیم اقتصادی کابینه با تأمل بیشتری اقدام می‌کند. به گزارش تسنیم، عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه ریاست محترم جمهوری با تجربه‌ای که از توانایی افراد در 4 سال گذشته به دست آورده است کابینه‌ای کارآمد‌تر را باید به مجلس معرفی کرده باشد، گفت:‌ در این مسیر گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیز کمک کردند که رئیس‌جمهور بدون هیچ‌گونه احساس فشاری خود به انتخاب وزرا بپردازد. وی با بیان اینکه این کابینه با توجه به مشکل امروز کشور که مسائل اقتصادی است احتیاج به تیم اقتصادی با توان جدید جهت تحقق شعارهای خود دارد، گفت: مجلس در رأی اعتماد به تیم اقتصادی کابینه دقت‌نظر بیشتری خواهد کرد، چرا که اکنون دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی نیاز به یک تیم اقتصادی منسجم، کارآمد، پرتلاش و با مدیریت جهادی دارد که بتواند مشکلات مردم و دغدغه‌های ملت را رفع کند و این به نفع رئیس‌جمهور نیز هست. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان  اینکه حساسیت مجلس نسبت به برخی وزرا و احتمال عدم  رأی اعتماد به آنها به خاطر کمک به دولت است، گفت: ‌ارزیابی برنامه وزرا براساس شاخص‌هایی است که بین تمام فراکسیون‌ها نیز مشترک است و ملاک نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد کارآمدی، پرتلاش بودن، ولایی بودن و دوری از اشرافیت است. مصری با بیان اینکه هیچ نگاه سیاسی در دادن یا ندادن رأی اعتماد وجود ندارد، گفت: اوایل انقلاب در دادن رأی اعتماد جبهه سیاسی افراد نقش‌ بسزایی داشت اما اکنون به طور کامل اینگونه نیست و فقط شایستگی فرد موضوعیت دارد و همه نمایندگان به دنبال دولت کارآمد و پرتوان هستند، همانگونه که در مجلس هفتم نیز که اصولگرا بود 4 وزیر دولت که اصولگرا بودند عدم رأی اعتماد از مجلس دریافت کردند.
نگاه وزیر اقتصاد باید به اقتصاد کلان باشد
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت: نگاه وزیر امور اقتصادی و دارایی باید به اقتصاد کلان باشد. علی اسماعیلی در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از معرفی مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد گفت: آقای کرباسیان یک مدیر اجرایی قوی است ولی اگر نگاه این مدیر اجرایی نسبت به اقتصاد کلان همچون طیب‌نیا آکادمیک و علمی بود بهتر می‌شد کار اقتصاد کشور را پیش برد. وی افزود: نگاهم این بود که طیب‌نیا بماند و اعضای دیگر تیم اقتصادی  یعنی رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه متناسب با آن تیم چیده شود اما حال که آقای کرباسیان معرفی شده است، سوابق و برنامه‌های وی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا مشخص شود وی چقدر با تیم اقتصادی هماهنگ خواهد بود، چرا که عملکرد آقای طیب‌نیا موفق بود اما تیم اقتصادی هماهنگ نبود. وی با بیان اینکه نگاه طیب‌نیا نگاه اقتصاد کلان است که تورم، رکود و بیکاری را می‌بیند، تصریح کرد: نمی‌خواهیم آقای کرباسیان یا افرادی که در تیم اقتصادی هستند، نگاه به اقتصاد خرد داشته باشند چرا که اقتصاد خرد با بنگاه‌های کوچک کار دارد و جزیره‌ای نگاه می‌کند و کلان را نمی‌بیند. وی تاکید کرد: جامعه امروز دارای شرایط اقتصاد رکودی است و اگر فردی که می‌خواهد اقتصاد کشور را مدیریت کند، نگاه خرد داشته باشد، موفق نخواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: البته آقای آخوندی در بخش مسکن موفقیت خوبی نداشت و این بازار دچار شرایط رکود شد اما اگر اعتبار لازم تامین شود، نیروهایی که وی در کادر مسکن خود دارد می‌توانند موفق شوند.
بدنه وزارت راه‌وشهرسازی نیازمند جراحی است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر اینکه مطالبه جدی ما از تیم اقتصادی دولت دوازدهم توجه به مشکلات کشور و تلاش برای رفع آنهاست، افزود: توجه به برنامه‌های بالادستی، اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن برنامه ششم توسعه یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند گره کور اقتصاد ما را باز کرده و وضعیت بیکاری را در کشور ساماندهی کند. مجید کیان‌پور با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های کشور باید با نگاه دقیق‌تر مورد توجه کابینه دولت دوازدهم قرار گیرد، تصریح کرد: برنامه‌مداری از مهم‌ترین ملزوماتی است که می‌تواند تیم اقتصادی دولت دوازدهم را در حصول اهداف موفق کند. وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که برای موسسات مالی در سال‌های اخیر رخ داد، گفت: این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل اخذ نمره منفی از سوی وزارت اقتصاد بوده است. کیان‌پور با یادآوری معرفی محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات، گفت: اینکه دولت به نیروی جوان و متخصص در این حوزه توجه کرده یعنی نوگرایی در راه است. وی ادامه داد: انتظار ما از وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم کسب درآمد و ایجاد اشتغال از حوزه‌های مرتبط با صنعت‌ آی‌تی و... است تا به این ترتیب هم‌سو با کشورهای پیشرفته بتوانیم حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم. وی با بیان اینکه باید همراه با تولید، اشتغال پایدار در وزارت ارتباطات ایجاد شود، افزود: با میدان دادن به حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ‌آی‌تی می‌توان این مهم را محقق کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به معرفی دوباره وزیر راه و شهرسازی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: متاسفانه غفلت از بخش مسکن نمره قبولی این وزیر را کم کرده است. کیان‌پور تاکید کرد: بدنه وزارت راه و شهرسازی بدون هیچ‌گونه تعارفی نیازمند جراحی بوده و باید افراد خبره و متخصص در این حوزه روی کار بیایند.


Page Generated in 0/0117 sec