printlogo


کد خبر: 179647تاریخ: 1396/5/22 00:00
ترامپ جنگ لفظی علیه کره‌شمالی را ادامه می‌دهد
آمریکا در مسیر جنگ سوم جهانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر کره‌شمالی را به حمله نظامی تهدید کرد. او جمعه در توئیتری نوشت: «آمریکا برای راه‌حل نظامی کاملا آماده است، سلاح‌‌ها با مهمات پر شده‌اند و ضامن آنها هم کشیده شده، برای حالتی که کره‌شمالی رفتار نابخردانه‌ای داشته باشد. امید که کیم جونگ اون (رهبر کره‌شمالی) راه دیگری را انتخاب کند». ترامپ درباره رهبر کره‌شمالی گفت: «اگر او یک تهدید دیگر در قالب تهدید آشکار به زبان بیاورد... یا اگر هر کاری دیگری در قبال گوام یا هر جای دیگری که سرزمین آمریکا یا متحد آمریکا است انجام دهد، کاملاً پشیمان خواهد شد. سریع هم پشیمان خواهد شد». ترامپ 3 روز پیش نیز در توئیتری کره‌شمالی را به «خشم و آتش» تهدید کرد. کره‌شمالی در مقابل تهدید به حمله موشکی به جزیره گوام در اقیانوس آرام کرده که یکی از پایگاه‌های نظامی مهم آمریکا به شمار می‌رود. تنش میان آمریکا و کره‌شمالی و تهدیدهای لفظی رهبران این دو کشور ابعادی نگران‌کننده به خود گرفته است. قرار است روز دوشنبه نشستی ویژه برای بحث و تبادل نظر درباره بحران میان کره‌شمالی و آمریکا در بروکسل برگزار شود. در این نشست از اعضای کمیته امنیت سیاسی دعوت شده است. نشست عادی این کمیته قرار بود اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود. به گفته فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفت‌وگوهای این نشست قدم‌های احتمالی این اتحادیه در قبال بحران کره‌شمالی بررسی خواهد شد. مواردی که در این نشست به بحث گذاشته می‌شود، آزمایشات موشکی اخیر کره‌شمالی و همچنین تهدیدهای متقابل رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبری کره‌شمالی است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نسبت به خطر درگیری نظامی شدیدا ابراز نگرانی کرده و این خطر را بسیار جدی دانسته است و از طرح مشترک کشورش با چین برای کاهش تنش‌ها سخن گفته است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز تهدیدات لفظی در بحران کره‌شمالی را واکنشی نادرست خواند. او با تاکید بر تلاش در راستای یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز گفت گزینه‌ نظامی راه‌حل این بحران نیست. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در ادامه کشمکش لفظی با کره‌شمالی، نسبت به درگرفتن یک برخورد نظامی هشدار داد. وی گفت هنوز از تمام امکانات دیپلماتیک برای حل مشکل با کره‌شمالی استفاده نشده و او مایل است در این راستا تلاش کند. احتمالا منظور ماتیس از «تلاش دیپلماتیک»، ادامه تدابیر تحریمی شدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی است که هنوز تأثیر آن بر سیاست این کشور روشن نشده است. همزمان رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد دونالد ترامپ به سوی آغاز جنگ سوم جهانی پیش می‌رود. جیمز کلپر در این باره نگران است که جنگ لفظی بین دونالد ترامپ و کره‌شمالی ممکن است «افزایش یابد» و از کنترل خارج و به یک درگیری نظامی جهانی تبدیل شود. جیمز کلپر هشدار داد 2 کشور با تشدید خصومت‌ها ممکن است «مرتکب اشتباه» شوند و به سوی جنگ سوم جهانی پیش بروند. در این میان، بیش از ۶۰ نماینده کنگره روز جمعه با امضای نامه‌ای تهدیدهای «خطرناک و غیرمسؤولانه» دونالد ترامپ علیه کره‌شمالی را محکوم کردند.
استقرار سامانه دفاع موشکی در ژاپن
در ادامه افزایش تنش در شبه‌جزیره کره و تهدیدهای متقابل کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های ژاپن روز شنبه از استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در غرب این کشور خبر دادند. استقرار این سامانه پس از آن صورت می‌گیرد که کره‌شمالی هفته گذشته تهدید کرد موشک‌های بالستیکی که قصد دارد به سوی جزیره گوام شلیک کند از فراز ژاپن خواهند گذشت. ان‌اچ‌کی، شبکه تلویزیونی ملی ژاپن گزارش داد توکیو موشک‌های پاتریوت خود را در 3 نقطه در غرب این کشور یعنی شیمانه، هیروشیما و کوچی مستقر کرده است. در همین گزارش آمده است توکیو سامانه ضدموشکی پاتریوت را در منطقه اهیمه نیز مستقر کرده است. ژاپن پیش از این هم اعلام کرده بود موشک‌های کره‌شمالی را که تهدیدی برای قلمروی خود ارزیابی کند، ساقط خواهد کرد.
چین: خویشتندار باشید!
خبر استقرار موشک‌های پاتریوت در ژاپن ساعتی پس از آن منتشر شد که رؤسای جمهور آمریکا و چین صبح شنبه در گفت‌وگویی تلفنی خواستار دست ‌کشیدن کره‌شمالی از «رفتارهای تحریک‌آمیز و تنش‌زا» شدند. بنا بر گزارشی که در تلویزیون دولتی چین درباره گفت‌وگوی رهبران 2 کشور منتشر شد، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مساله اتمی کره‌شمالی شده و از «طرف‌های مربوط» خواست از «سخنان و اقداماتی» که به «تنش‌ می‌افزاید» دوری کنند. دولت چین همچنین با اعلام اینکه جنگ لفظی میان آمریکا و کره‌شمالی به مرحله خطرناکی رسیده است، از طرفین خواست خویشتندار باشند و از قدرتنمایی برابر یکدیگر خودداری کنند.
میلیون‌ها کره‌ای داوطلب جنگ با آمریکا
رسانه‌های محلی کره‌شمالی گزارش دادند نزدیک به 5/3 میلیون تن از مردم این کشور برای پیوستن به ارتش به منظور شرکت در جنگ با آمریکا درخواست داده‌اند. نشریه رودونگ سینمون، وابسته به حزب حاکم کارگر در کره‌شمالی در گزارشی نوشته است انبوهی از مردم کره‌شمالی از جمله دانشجویان، کارگران و سربازان بازنشسته درخواست پیوستن به ارتش این کشور را با توجه به وعده دولت کره‌شمالی برای تلافی کردن اقدامات آمریکا بعد از تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ داشته‌اند. چند روز پیش شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه ۲۳۷۱ را تصویب کرد که تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را در پاسخ به آزمایشات موشکی پیونگ‌یانگ هر چه بیشتر تشدید کرد.

ترامپ ونزوئلا را هم به اقدام نظامی تهدید کرد
دونالد ترامپ علاوه بر تندتر کردن لحن تهدیدآمیز خود نسبت به کره‌شمالی، گفته گزینه نظامی علیه ونزوئلا هم خارج از تصور نیست. ترامپ بامداد شنبه بعد از دیدار با اعضای تیم امنیت ملی خود گفت: «گزینه‌های فراوانی برای مواجهه با ونزوئلا موجود است حتی اگر لازم شود گزینه نظامی... مردم آنجا (ونزوئلا) در حال جان دادن هستند... بنابراین من گزینه نظامی را درباره ونزوئلا مردود نمی‌دانم». ترامپ که روز جمعه برای دومین‌بار برابر خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به تفسیر سخنانش و اینکه آیا این گزینه نظامی به معنای اعزام سربازان آمریکایی به ونزوئلا خواهد بود، گفت: «ما درباره چنین مواردی (علنی) حرف نمی‌زنیم اما استفاده از نیروی نظامی گزینه‌ای است که ما قطعا می‌توانیم روی آن حساب کنیم». ساعتی بعد از این تهدیدها، وزیر خارجه ونزوئلا سخنان ترامپ را «عملی احمقانه» خواند. این نخستین‌بار است که دونالد ترامپ ونزوئلا را به استفاده از توان نظامی تهدید می‌کند. این در حالی است که پنتاگون دقایقی بعد از این سخنان ترامپ گفته وزارت دفاع هیچ دستوری در ارتباط با ونزوئلا دریافت نکرده است. آمریکا و کشورهای مخالف دولت ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور را به تلاش برای گسترش اختیارات خود از طریق تشکیل مجلس موسسان متهم کرده‌اند. مادورو با رد این ادعاها تشکیل مجلس موسسان را راهی برای پایان دادن به تنش‌های چند ماه اخیر دانسته است.
 


Page Generated in 0/0204 sec