printlogo


کد خبر: 179652تاریخ: 1396/5/22 00:00
مرگ بیش از 11 هزار بیمار یمنی رهاورد جنگ ائتلاف سعودی
زدن ناو اماراتی در ساحل مخا

سخنگوی وزارت بهداشت و اسکان یمن اعلام کرد که بیش از 11 هزار بیمار به دلیل عدم سفر به خارج از کشور برای درمان به دلیل محاصره تحمیلی یمن، جان خود را از دست داده‌اند. عبدالحکیم الکحلانی به خبرگزاری رسمی یمن اظهار داشت: سالانه بیش از 100 بیمار نیاز دارند که برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند، زیرا درمان آنها در داخل کشور، میسر نیست اما به دلیل محاصره تحمیلی یمن، امکان این سفر مهیا نمی‌شود. سخنگوی رسمی وزارت بهداشت یمن گفت: تاخیر در رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه و هواپیماهای سازمان ملل به فرودگاه صنعا به دلیل مانع‌تراشی‌های عربستان و ضرورت صدور مجوز از سوی این کشور برای این هواپیماها، بحران انسانی در یمن را به طور کلی تشدید و مبارزه با وبا و سایر بیماری‌های مسری در کشور را دشوارتر کرده است. جنگ همه‌جانبه ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن در حالی در سایه سکوت جامعه جهانی ادامه دارد که نیروهای یمنی واکنش‌های سختی به این تجاوزهای متجاوزان نشان می‌دهند. در آخرین مورد، برخی منابع خبری اعلام کردند که نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شنبه بار دیگر موفق شدند یک ناو اماراتی را در نزدیکی سواحل المخا در غرب یمن هدف قرار دهند. در هفته نخست مرداد نیز یک ناو جنگی امارات در همین سواحل هدف قرار گرفت. از زمان آغاز عملیات نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوزهای ائتلاف سعودی، 11 کشتی و ناو و بیش از 10 قایق جنگی هدف قرار گرفته‌اند. امارات که دومین نیروی بزرگ ائتلاف متجاوز را تشکیل می‌دهد، جمعه نیز از کشته شدن 4 نظامی خود در پی سقوط یک فروند بالگرد در استان شبوه در جنوب شرق یمن خبر داد.
اصابت موشک یمنی‌ها به مواضع مزدوران سعودی
یگان موشکی یمن با موشک زلزال2 و گلوله‌های توپ، تجمع مزدوران را در شرق ورودی علب در عسیر هدف قرار داد و شمار زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت. توپخانه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی روز پنجشنبه نیز تجمع نیروهای سعودی در غرب الربوعه در عسیر را هدف قرار داد که بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند. خبرنگار شبکه العالم همچنین از کشته و زخمی شدن 20 مزدور متجاوز سعودی در حمله نیروهای یمنی و پایگاه‌های آنان در منطقه الزلاق حدفاصل شهر الحزم و منطقه العقبه واقع در شرق الجوف خبر داد. همچنین  یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جمعه شب با یک موشک زلزال 2 مراکز تجمع مزدوران عربستان در بخش خب و الشعف در استان الجوف را در هم کوبیدند که در پی این حملات شماری از مزدوران سعودی کشته یا زخمی شدند.
غرق شدن ده‌ها پناهجو در سواحل یمن
سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: قاچاقچیان انسان پنجشنبه 180 مهاجر از اتیوپی و سومالی را مجبور کردند خود را به سواحل دریای یمن پرتاب کنند. گفتنی است طی هفته گذشته این حادثه 2 بار در استان شبوه واقع در جنوب یمن تکرار شد، زیرا یک قاچاقچی نیز روز چهارشنبه عمدا 50 مهاجر آفریقایی زیر 20 سال را غرق کرد. این در حالی است که وی 120 مهاجر را مجبور کرد خود را از قایقش به دریا پرتاب کنند. این سازمان نسبت به جا افتادن این روش در قاچاق انسان ابراز نگرانی کرد زیرا  کشته شدن پناهجویان بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
حزب اخوانی‌الاصلاح در پی گفت‌وگو با انصارالله
بعد از بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس که به خروج قطر از ائتلاف سعودی علیه یمن منجر شده است، به نظر می‌رسد حمایت‌های دیپلماسی و مالی دوحه از حزب اخوانی‌الاصلاح کاسته شده به‌گونه‌ای که این حزب درصدد برآمده با جنبش انصارالله وارد مذاکره شود. در همین راستا محمدعلی حوثی، رهبر کمیته انقلابی عالی یمن، از برخی اظهارنظرهای حزب اخوانی اصلاح که خواستار گفت‌وگو، تفاهم و مشارکت درباره یمن شده، استقبال کرد. محمدعلی حوثی گفت: «از سخنان برخی رهبران حزب اصلاح که خواستار گفت‌وگو و توقف خونریزی در جنگ‌های تحمیلی طرف‌های خارجی شده‌اند، استقبال می‌کنیم». محمد حزمی، از رهبران حزب اصلاح و عضو پارلمان یمن، پیش‌تر خواستار آشتی ملی و توقف ریخته شدن خون یمنی‌ها شده بود.


Page Generated in 0/0118 sec