printlogo


کد خبر: 179663تاریخ: 1396/5/22 00:00
تکرار خط و نشان برای توافق هسته ای در کمتر از 48 ساعت
ترامپ: ایران مطلقا به روح توافق پایبند نبوده است!

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه در نیوجرسی گفته بود ایران به روح برجام پایبند نبوده است؛ 24 ساعت بعد، یعنی دیروز شنبه بار دیگر در نیوجرسی این خط و نشان برای برجام را تکرار کرد. ترامپ این بار اما با تاکید بیشتری ادعا کرد ایران ناقض برجام بوده است. او دیروز شنبه پس از دیدار با تیم امنیت ملی خود گفت ایران به روح برجام «مطلقا» پایبند نبوده است. به گزارش «وطن امروز»، تلاش ترامپ برای لغو برجام حالا با افزایش تحریکات او جدی‌تر شده است. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است انتظار دارد در گزارش ماه اکتبر، مقدمات اعلام این ادعا که ایران برجام را نقض کرده است؛ فراهم شود. حالا او در همین راستا طی 2 روز یعنی روزهای جمعه و شنبه مدعی شده است ایران روح برجام را نقض کرده است. او برای این ادعای خود دلیل یا سندی ارائه نکرده است و این درحالی است که براساس گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. با این حال اما رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است ایران ناقض روح برجام است و این نشان می‌دهد برنامه ترامپ، لغو برجام است. آن‌هم با متهم کردن ایران و احتمالا تحمیل هزینه لغو برجام به ایران.
ترامپ بعد از آنکه روز جمعه در زمین گلف خود در نیوجرسی گفته بود ایران به روح برجام پایبند نبوده است؛ دیروز شنبه بعد از دیدار با اعضای تیم امنیت ملی خود با تکرار ادعاهای بی‌پایه گفت ایران «مطلقاً» به روح برجام پایبند نبوده است. به گزارش فاکس‌نیوز، وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا ایران به برجام پایبند بوده است، گفت: «ما برخی عقاید سرسختانه (در این باره) داریم ولی آنها یقیناً به روح توافق پایبند نیستند و ما گام‌های بیشتری پیش‌ رو داریم (که باید انجام شود) اما درباره روح توافق، من می‌گویم ایران پایبند نیست، مطلقاً». این دومین بار ظرف 48 ساعت است که ترامپ این ادعا را تکرار می‌کند. وی بامداد جمعه هم گفت که ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام) پایبند نبوده است. براساس گزارش رویترز، ترامپ روز جمعه که در باشگاه خصوصی گلفش در «نیوجرسی» در جمع خبرنگاران حضور داشت، درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: «فکر می‌کنم توافق وحشتناکی است. اما آنها به این توافق پایبند نیستند و به‌طور یقین به روح توافق پایبند نمانده‌اند، من فکر می‌کنم اگر آنها به پایبندی رو نیاورند، شاهد خواهید بود که برخی اقدامات قاطع به وقوع خواهد پیوست». به گزارش تسنیم، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های فصلی خود بعد از اجرایی شدن «برجام» همواره پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای را تایید کرده است. غیر از آمریکا، دیگر کشورهای طرف ایران در توافق هسته‌ای نیز اعلام کرده‌اند با ادعاهای دولت ترامپ درباره عدم‌پایبندی ایران به «برجام» موافق نیستند. البته این مواضع در حالی است که اخیرا 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان همنوا با آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده و آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران را محکوم کردند. این 4 کشور مدعی شدند این آزمایش ایران خلاف قطعنامه 2231 است. این قبیل اقدامات باعث شده دورنمای پایبندی 3 کشور اروپایی به برجام یا احتمالا مقاومت آنها در مقابل لغو برجام توسط ترامپ چندان روشن نباشد.
ظریف: در برجام به اهداف‌مان رسیدیم
همزمان با رجزخوانی‌های بی‌اساس ترامپ علیه برجام و خط و نشان او برای این توافق هسته‌ای نوپا، جواد ظریف در ایران گفته است به اهداف خود در برجام رسیده است. ظریف دیروز در جمع فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس با اشاره به هماهنگی‌های داخلی که وزارت امور خارجه با سایر دستگاه‌ها دارد آنها را در چارچوب دانست و اظهار داشت: در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تاکنون موانع حمل‌ونقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه‌ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود. ظریف در ادامه با بیان اینکه میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، ابراز داشت: البته بدعهدی آمریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان این اقدامات به نفع آمریکایی‌ها نباشد؛ چنانکه سرمایه‌گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می‌شود.


Page Generated in 0/0071 sec