printlogo


کد خبر: 179752تاریخ: 1396/5/23 00:00
پاسخ مجلسی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 240 رأی موافق و بدون مخالف کلیات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» در منطقه را تصویب کردند

گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی نخستین گام در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا را برداشت. نمایندگان مجلس روز گذشته (یکشنبه 22 مردادماه) در نشست علنی خود کلیات طرح یک‌فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه را با 240 رأی موافق، بدون رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رساندند. یکی از اصلی‌ترین بندهای این طرح، رایزنی وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه  با نیروهای مقاومت در منطقه و همچنین اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه به نیروی قدس سپاه پاسداران است. به گزارش «وطن‌امروز»، مصوبه 27 ماده‌ای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، در واکنش به مصوبه تحریمی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تدوین شده است. خردادماه سال جاری سنای آمریکا با 98 رای موافق و
2 رای مخالف، طرح تحریمی موسوم به «مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» را به ‌بهانه‌های مختلف اعم از برنامه موشکی، حقوق‌بشر و انتقال تسلیحات به تصویب رساند. تصویب این طرح در ایران با واکنش‌هایی همراه بود. حسن روحانی و محمدجواد ظریف از نقض برجام در صورت تصویب این طرح سخن گفتند و تاکید کردند که به آن واکنش نشان می‌دهند. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی در این‌باره خبر داد. این طرح که در مجلس نمایندگان آمریکا با اصلاحاتی همراه شد، پس از تصویب در مجلس نمایندگان با 419 رای موافق و 3 رای مخالف و تصویب مجدد در سنای آمریکا با 98 رای موافق و 2 رای مخالف، به تصویب رسید. 11 مردادماه یک روز پس از تصویب این طرح در سنای آمریکا، دونالد ترامپ آن را امضا کرد تا این مصوبه تحریمی به قانون تبدیل شود. در ایامی که مجلس نمایندگان و سنا در حال بررسی و تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی بودند، در مجلس شورای اسلامی نیز طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا تدوین و به تصویب رسید. این طرح برای بررسی بیشتر و رایزنی با مقامات مربوط به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود که پس از نهایی شدن در این کمیسیون، دیروز در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. براساس این گزارش، طرح مقابله با اقدامات خصمانه و ماجراجویانه آمریکا در منطقه روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان کلیات آن را با ۲۴۰ رای موافق، به تصویب رساندند. در بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا، نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه چارچوب برجام در طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه حفظ شده است، گفت: در این طرح، پیشنهادی مغایر با برجام نیامده است چون همه می‌دانیم که آمریکا به دنبال تحمیل هزینه توقف برجام به ایران است. عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز با تاکید بر اینکه طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه پاسخی بسیار قاطع و هوشمندانه برای مقابله با دشمنی و جنایات آمریکاست، گفت: این طرح بخشی از اقدامات هیات نظارت بر برجام برای مقابله با مصوبه اخیر کنگره آمریکاست که وزارت امور خارجه و دولت از آن حمایت می‌کنند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی جزئیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه مصوب کردند اقداماتی در جهت مقابله موثر با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف انجام شود.
تصویب جزئیات طرح با 228 رأی
پس از بررسی و تصویب کلیات این طرح، نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدند و جزئیات را نیز با ۲۲۸ رای موافق به تصویب رساندند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: آمریکایی‌ها بدانند این گام اولی بود که مجلس برداشت، ضمن آنکه با احتیاط در برخی از امور گام برداشته شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت اقدام برخلاف برجام از سوی آمریکا، ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد، گفت: آمریکایی‌ها بدانند قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه گام اولی بود که مجلس برداشت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی این طرح  مصوب کردند وزارت دفاع و هوافضای سپاه با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح موظف به تهیه طرح اجرایی مربوط به افزایش توان دفاعی و بازدارندگی در حوزه موشکی شوند و  مجلس، دولت را نیز موظف کرد نسبت به نقض حقوق بشر در سطوح ملی،‌ منطقه‌ای یا جهانی توسط ایالات متحده یا با حمایت این کشور،‌ اقدامات مقتضی را انجام دهد. همچنین وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد موظف به حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی مورد تحریم آمریکا شدند و  وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه موظف به رایزنی با نیروهای مقاومت در منطقه شدند. براساس مصوبه مجلس، به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور، افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، مقابله با تروریسم، تقویت بنیه دیپلماسی، رصد اطلاعاتی، پیشران و پدافند هسته‌ای، حفظ ثبات منطقه و حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت تحقق اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی دولت مکلف است مبلغ 20 هزار میلیارد ریال تخصیص دهد و نیز دولت موظف است به منظور توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز و فنی و پژوهشی و صنعتی از حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد هسته‌ای مبلغ 2 هزار میلیارد ریال به سرجمع اعتبارات تملک‌ دارایی و سرمایه‌ای و هزینه‌ای بودجه سال 1396 سازمان انرژی اتمی به‌طور مساوی تخصیص دهد و پرداخت کند.50 درصد مبلغ مزبور به منظور گسترش فعالیت‌های موشکی در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح و 50 درصد دیگر میان وزارتخانه‌های اطلاعات،‌ امور خارجه و دفاع به‌طور مساوی تقسیم می شود. همچنین دولت مکلف به اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه به نیروی قدس سپاه پاسداران شد.
براساس مصوبه مجلس صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای افرادی که در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند ممنوع شد و فهرست سازمان‌ها و اشخاصی که در لیست تحریم‌های ایران علیه آمریکا قرار می‌گیرند هر 6 ماه یک بار و در صورت لزوم به صورت موردی به‌روز می‌شود. در همین راستا دولت و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مصوبه مجلس شورای اسلامی موظف شدند مستمرا تحرکات آمریکا و کنگره را رصد و گزارش اقدامات خود را در این باره براساس قوانین و مصوبات جمهوری اسلامی ایران به مجلس ارائه کنند.
مجلس شورای اسلامی مصوب کرد قوه‌قضائیه موظف است شعبه یا شعب رسیدگی به شکایات کسانی که از سوی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دچار خسارت شده‌اند را اختصاص دهد. در صورت نهایی شدن طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا ۲ هزار میلیارد ریال به بودجه سازمان انرژی اتمی اضافه می‌شود.
 

طرح «مقابله با اقدامات آمریکا» اجازه نقض برجام را نمی‌دهد
معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: دولت و وزارت امور خارجه از طرح مجلس مبنی بر مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا حمایت می‌کنند. به گزارش تسنیم، عباس عراقچی در جلسه علنی پارلمان با حمایت از طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، اظهار داشت: به‌اعتقاد ما این طرح پاسخی مناسب و خردمندانه به خصومت‌ها و دشمنی‌های آمریکاست. وی افزود: جهت گیری‌های این طرح در راستای دشمنی‌های آمریکاست و این طرح بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر برجام پیش‌بینی کرده و در مقابله با اقدامی است که کنگره‌ آمریکا انجام داده است. عراقچی گفت: به‌اعتقاد ما این طرح از طرح کنگره‌ آمریکا قوی‌تر است، چرا که نه‌تنها اتباع این کشور، بلکه دولت آمریکا را نیز در بر می‌گیرد، از طرفی جنبه حمایتی از نیروهای مسلح کشور و دیگر وزارتخانه‌هایی را که درگیر این موضوع هستند دارد، همچنین از اتباع ما که مورد تحریم واقع شده‌اند، حمایت می‌کند. معاون حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این طرح اجازه بهانه‌جویی کشورهای مقابل را نمی‌دهد، تصریح کرد: این طرح با احتیاط و هوشمندانه تدوین شده و اجازه نقض برجام را نمی‌دهد.
 


Page Generated in 0/0169 sec