printlogo


کد خبر: 179769تاریخ: 1396/5/24 00:00
رویدادها

ادبیات انقلاب، برابر با زندگی است
نشست خبری سلسله نشست‌های ادبی «رصد صبح» به همراه معرفی و رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی در فرهنگسرای انقلاب اسلامی  برگزار شد. میلاد عرفان‌پور در این نشست با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی بعد از 4 دهه، به درخت تناوری تبدیل شده که ریشه مستحکمی دارد، گفت:  ادبیات انقلاب اسلامی هر روز چهره‌های جوان‌تری را معرفی می‌کند و قوام این جریان امروز مدیون نقد بوده است و از این پس نیز، گفت‌وگوها و مباحث پیرامونی ادبیات انقلاب اسلامی موجب زنده‌تر شدن آن می‌شود. وی افزود: این طرح سعی دارد یکی از سنگرهای این نوع ادبیات باشد و به گفت‌وگوها و مباحث نظری درباره تازه‌های ادبیات انقلاب اسلامی بپردازد. ادبیات انقلاب اسلامی، برابر با زندگی است، گاه عاشقانه است، گاه سیاسی و گاه اجتماعی. وجوه مختلفی دارد، با وجود این برخی تلاش دارند آن را به یک بازه زمانی خاص محدود کنند. یکی از اهداف طرح
«رصد صبح» این است که وجوه مختلف ادبیات انقلاب اسلامی را نشان دهد.

لاتاری به «لاغرها برمی‌گردند» رسید
محمدحسین مهدیان پس از ماجرای نیمروز بنا داشت لاتاری که فیلمی درباره قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی بود را تولید کند که فیلمنامه این اثر با مشکلاتی مواجه شد و او اکنون تصمیم دارد «لاغرها برمی‌گردند» را جلوی دوربین ببرد. مهدویان در اینستاگرام خود نوشت: «با همه‌ تلاش و عشقی که خرجش کردیم، نشد که نشد که نشد. دلایلش طولانی و مفصله. دوست ندارم خیلی مرور کنم‌. بویژه حالا که ازش گذشتیم تا برسیم به یک راه تازه. نه که حال‌مون گرفته نشده باشه. شد ولی همه‌ تلاش‌مون رو کردیم که گرفتار یأس نشیم. چه می‌دونم؟! شاید یک روزی که خیلی هم دور نباشه «لاتاری» رو بسازیمش. مطمئنم فیلم جذاب و درجه یکی می‌شه. ولی اون زمان به هر دلیل امروز نیست. حالا..‌. عکس رو ورق بزنید و ببینید که به جای مایوس شدن تصمیم گرفتیم بریم سراغ یه کار دیگه. چه کنیم دیگه. ما زنده به آنیم که آرام نگیریم. تا ببینیم خدا برای ما چی می‌خواد».

انتشار یادداشت‌های شهریار برای دفاع‌مقدس
مجموعه‌ای از سروده‌ها و یادداشت‌های شهریار در قالب اثری با عنوان «ناله‌های شباهنگ» منتشر می‌شود. به گزارش تسنیم، جمشید علیزاده، پژوهشگر و مؤلف از انتشار اشعار شهریار با موضوع دفاع‌مقدس خبر داد و گفت: پیش از این کتاب «ناله‌های شباهنگ» که دربردارنده مجموعه‌ای از سروده‌های شهریار با موضوع دفاع مقدس بود، به چاپ رسیده بود. قرار است این اثر از سوی نشر شایسته بازنشر شود. وی با بیان اینکه پیش از این بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس کار انتشار این اثر را برعهده داشت، به تغییرات ایجاد شده در چاپ جدید اشاره کرد و افزود: در چاپ جدید تلاش شده با اعمال تغییراتی منتشر شود. از جمله اینکه، شعری جدید به کتاب افزوده شده و تعدادی از یادداشت‌های کوتاه شهریار نیز در این رابطه به کتاب اضافه شده است. به گفته علیزاده، کتاب «ناله‌های شباهنگ» در سال‌های گذشته همواره به عنوان یکی از منابع درسی در حوزه ادبیات مقاومت در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. سروده‌ای که در ادامه منتشر می‌شود، یکی از نمونه‌های اشعار شهریار درباره دفاع‌مقدس است:
 سلام‌ ای جنگجویان دلاور
نهنگانی به خاک و خون شناور
سلام ‌ای صخره‌های صف کشیده
به پیش تانک‌های کوه پیکر
سلام ‌ای پاسداران کعبه عشق
حریم عشق را چون حلقه بر در
سلام ‌ای لشکر اسلام پیروز
تو را هر دو جهان باشد مسخر
 


Page Generated in 0/0046 sec