printlogo


کد خبر: 179777تاریخ: 1396/5/24 00:00
وضعیت مبهم پرداخت مطالبات مرغداران
دولت نگاه می‌کند، قیمت مرغ پرواز می‌کند!
ظرفیت تولید 70 درصد واحدهای مرغداری استان تهران خالی است

گروه اقتصادی: با وجودی که افزایش قیمت گوشت قرمز مدت‌هاست تهیه این کالای اساسی سبد مصرفی خانوار را برای مردم بویژه قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه سخت و بعضا ناممکن کرده است اما این گرانی در بخش مواد غذایی پروتئینی فقط مختص گوشت گاو و گوسفند نیست چرا که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز در آستانه 9 هزار تومان قراردارد تا مرغ  و تخم‌مرغ نیز از قافله رشد قیمت‌ها در بازار عقب نمانند. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن را در بازار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضا در روزهای پایانی ماه، قیمت مرغ افزایش یابد. مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید، دیروز نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری 5 هزار و 600، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 700، توزیع در واحد‌های صنفی 7 هزار و 850 و خرده‌فروشی 8 هزار و 600 تومان است. به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7 هزار و 600 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8 هزار و 600 تومان است. یوسف‌خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 14 هزار و 500، سینه بدون کتف 15 هزار و 500 و فیله مرغ 17 هزار و 500 تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به دلایل نوسانات نرخ مرغ طی روزهای اخیر بیان کرد: طی 2 روز اخیر مرغداران از عرضه مرغ در جهت افزایش نرخ امتناع می‌کنند و همواره پیش‌بینی می‌شود که با افزایش تقاضا در روزهای پایانی ماه قیمت مرغ در بازار افزایش یابد.
فریاد مرغداران را کسی نمی‌شنود
سال گذشته در پی شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان، صندوق حمایت از دام و طیور آن‌طور که باید و شاید کارایی لازم را نداشته است. صنعت دام و طیور یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود، چراکه همیشه در معرض بیماری‌های مختلف قرار داشته و به همین دلیل هر لحظه ممکن است خسارات قابل توجهی به مرغداران وارد کند. با وجود آنکه بیمه در چنین مواقعی می‌تواند مرهم درد مرغداران باشد اما سال گذشته در پی شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان آن‌طور که باید و شاید کارایی لازم را نداشته است. حال به نظر می‌رسد با وجود اهمیت بالای امنیت غذایی و بی‌نیازی از واردات، دولت با تخصیص اعتبارات کافی باید مرغداران را در چنین مواقعی برای استمرار تولید حمایت کند. رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین وضعیت غرامت مرغداران اظهار داشت: در پی شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان، خسارات سنگینی به مرغداران پرداخت شد. وی با اشاره به اینکه پرداخت غرامت مرغداران توسط سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه صورت می‌گیرد، افزود: تاکنون 50 درصد غرامت مرغداران پرداخت شده است. ترکاشوند ادامه داد: خسارات مربوط به تخم‌مرغ و نهاده‌هایی که در داخل سالن معدوم می‌شود از سوی دامپزشکی و تلفات و معدوم‌سازی از سوی صندوق  بیمه حمایت از طیور پرداخت می‌شود. وی مبلغ پرداختی غرامت از سوی صندوق بیمه حمایت از طیور را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته آمار دقیقی از میزان پرداختی آن در دسترس نیست اما مرغدارانی هستند که 100 درصد غرامت خود را دریافت نکرده‌اند. این مقام مسؤول در ادامه یادآور شد: شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان به سبب تحمیل هزینه‌هایی نظیر حقوق کارگران، سربار و معدوم‌سازی مرغ‌ها خسارات هنگفتی به واحدها وارد کرد به طوری که برخی از مرغداران توان ورود مجدد به چرخه تولید را نداشتند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به آخرین وضعیت درخواست اتحادیه مبنی بر حمایت مرغداران بیان کرد: اتحادیه میهن پیشنهادی مبنی بر اخذ تقاضای تسهیلات 400 میلیارد تومانی ارزان‌قیمت از وزارت جهاد کشاورزی و ستاد بحران برای مرغداران خسارت دیده ارائه کرد اما  تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده است. وی تصریح کرد: موافقت وزارت جهاد و ستاد بحران مبنی بر تقاضای اتحادیه میهن تأثیر بسزایی در اصلاح ساختار سیستم و فعالسازی واحدهای خسارت‌دیده خارج از گردونه تولید دارد که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.
غرامت مرغداران متضرر پرداخت نشد!
ناصر نبی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز در این‌باره گفت: با توجه به معدوم‌سازی 13 میلیون قطعه مرغ اما تاکنون برخی مرغداران یک ریال غرامت دریافت نکرده‌اند. وی افزود: پرداخت غرامت از سوی سازمان دامپزشکی زودتر پرداخت می‌شود، در حالی که صندوق بیمه حمایت از طیور به سبب نبود بودجه با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
به گفته نبی‌پور، تا قبل از عید 50 درصد مرغدارانی که تشکیل پرونده داده‌اند، غرامت خود را دریافت کردند. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران ادامه داد: در صورت پرداخت 100 درصد غرامت از سوی سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه طیور می‌توان گفت حداقل 50 درصد خسارت از جیب مرغدار باید پرداخت شود. وی با اشاره به اینکه مرغداران قابل توجهی از گردونه تولید خارج شده‌اند، بیان کرد: یک واحد 100 هزارتایی مرغداری حداقل 900 میلیون تومان خسارت دیدند که با وجود هزینه‌های بالای کارگری و سربار امکان ادامه تولید برای آنها وجود نداشت. نبی‌پور تصریح کرد: 70 درصد واحدهای مرغداری در استان تهران خالی هستند، از این‌رو پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و غرامت مرغداران امری ضروری است. بنا به این گزارش، بانک مرکزی نیز اخیرا گزارش قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی را در هفته منتهی به سیزدهم مردادماه اعلام کرده که بر این اساس، نرخ 2 گروه کالایی تخم‌مرغ و سبزی‌های تازه افزایش را نشان می‌دهد. در هفته مورد گزارش بهای تخم‌مرغ معادل 5/5 درصد افزایش یافت و شانه‌ای ۱۱۹ هزار تا ۱۴۰ هزار ریال فروش می‌رفت.
 


Page Generated in 0/0212 sec