printlogo


کد خبر: 179816تاریخ: 1396/5/24 00:00
آیا درگیری‌های‌خونبار نژادی در ویرجینیا نشانه‌ای از احیای جنگ‌های‌داخلی قرن 19 در ایالات‌متحده است؟
آمریکادر جنگ قدیمی

گروه بین‌الملل: کاخ سفید در یک عقب‌نشینی آشکار حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره حوادث شارلوتسویل را پس گرفت. پس از آنکه دونالد ترامپ در واکنش دیرهنگام خود به حمله نژادپرستان سفیدپوست به مخالفان‌شان در این شهر آشوب‌زده ایالت ویرجینیا، عملا از محکوم کردن آنها طفره رفته و حتی تلاش کرد مخالفان نژادپرستی را هم در قبال این اتفاقات مسؤول قلمداد کند، فشارهای همه‌جانبه به کاخ سفید چنان فزونی گرفت که حتی برخی از رقبای ترامپ مثل هیلاری کلینتون و فعالان سیاهپوست، رئیس‌جمهور را به حمایت از نژادپرستانی که حالا آنها را تروریست سفید می‌خوانند متهم کردند. روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارش داد که صد‌ها نفر در مقابل کاخ سفید تجمع کردند تا با خطاب قرار دادن تلویحی ترامپ، همبستگی خود را با قربانیان حوادث شارلوتسویل و مخالفت خود را با نژادپرست‌ها نشان بدهند. حتی صداهایی از کنگره شنیده می‌شود که خواهان برکناری استیو بانن، مشاور راهبردی ترامپ به جرم القای افکار نژادپرستانه در راس حاکمیت واشنگتن هستند. در نتیجه اواخر روز یکشنبه سخنگوی کاخ سفید به اسم دفاع از بیانیه نخست ترامپ در عمل از مواضع رئیس‌جمهور عقب‌نشینی کرد و گفت که بیانیه مزبور محکومیت گروه‌های نئونازی، سفیدبرترپندارها(کوکلوکس کلان‌ها) و ملی‌گرایان افراطی را نیز شامل می‌شود. در همین حال رسانه‌های آمریکایی ترامپ را متهم کرده‌اند که از روز شنبه در مقابل سوالات خبرنگاران درباره وقوع تنش‌های نژادی در ویرجینیا از پاسخ به سوالات طفره رفته و شفا‌ها حاضر نشده سفیدبرترپندارها را محکوم کند. به عبارت دیگر مساله اصلی هنوز سر جایش است: «حمایت سیاسی در بالاترین سطح از نژادپرستان مسلح و مهاجم». اما درگیری‌های نژادی اخیر در شارلوتسویل ایالت ویرجینیا که به کشته شدن 3 تن و جراحت 35 نفر دیگر منجر شده است از نظر اغلب موافقان و مخالفان سفیدبرترپنداری به معنای احیای نژادپرستی مزمن 3 سده‌ای در این کشور است که ظاهرا در جریان جنگ‌های داخلی قرن نوزدهم با پیروزی ایالات شمالی بر ایالات جنوبی طرفدار برده‌داری کنترل شده بود.
اما امروز شاهدیم که نژادپرستان سفید 150 سال پس از آن جنگ‌ها دوباره در ایالت ویرجینیا که پایتخت جنوبی‌های ریچموند در آن واقع شده بود جمع شده‌اند و دست به رفتارهای تهاجمی می‌زنند. تجمع روزهای جمعه  و شنبه سفیدبرترپندارها در ویرجینیا که در شهرهای دیگر آمریکا نیز تحت عنوان «اتحاد راست» در حال تکرار است، با شکایت «جیسون کسلر» وبلاگ‌نویس راستگرا از شورای شهر شارلوتسویل به دلیل تصمیم مسؤولان این شهر برای برداشتن مجسمه ژنرال «رابرت لی» برپا شد. لی در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینیا متشکل از حامیان برده‌داری و برتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد. حادثه شارلوتسویل باعث شد در  بسیاری از شهرهای آمریکا اعتراضاتی در راستای محکوم کردن رفتارهای نژادپرستانه شارلوتسویل برپا شود، آن هم در حالی که برخی از همین شهرها نظیر سیاتل، شاهد بزرگ‌ترین اجتماعات نژادپرستان سفید و همتایان نازی‌شان در آمریکا طی یک دهه اخیر هستند. روز یکشنبه در سیاتل، جایی که صد‌ها نفر از نژادپرستان سفید دست به تجمعی مشابه همتایانشان در شارلوتسویل زده بودند، مردم با تجمع در همان خیابان به آنها واکنش نشان دادند اما دخالت پلیس و متفرق کردن معترضان با استفاده از اسپری فلفل مانع یک جنگ خیابانی دیگر شد. در سراسر ایالت کالیفرنیا از لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو  تا اوکلند نیز تجمعات اعتراضی دیگری برگزار شد که مستقیم یا غیرمستقیم کاخ سفید را حامی نژادپرستان افراطی معرفی می‌کردند.
سایه جنگ داخلی
بسیاری، این حوادث را مستقیما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در ارتباط دانسته و مقدمه جنگ داخلی در ایالات مختلف می‌دانند. مایک سرنوویچ، وکیل و فیلمساز آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه آرتی می‌گوید از روزی که ترامپ رسما در انتخابات شرکت کرد، بوی یک جنگ داخلی به مشام می‌رسید. او به جنگ آتشین و بی‌سابقه خیابانی راستگراهای افراطی حامی ترامپ با  مخالفان چپگرای‌شان در شهر دانشگاهی برکلی در نخستین روزهای پس از پیروزی ترامپ در انتخابات اشاره می‌کند. نکته اینجاست که شارلوتسویل نیز یک شهر دانشگاهی است و با این حساب باید گفت نسل جدید و جوانی در آمریکا شکل می‌گیرند که بیش از پیش در حال دشمنی آشکار با یکدیگر هستند. اواخر سال 2008 و در اوج بحران مالی جهانی موسوم به سپتامبر سیاه، «تیموثی لاوتون» محقق آمریکایی کتابی جدید با عنوان «لیبرال‌ها در برابر محافظه‌کاران: جنگ داخلی آینده» منتشر کرد که در آن به روند رو به افزایش شکاف بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در آمریکا و احتمال منتج شدن آن به جنگ داخلی اشاره شده بود. طرح موضوع جنگ داخلی در روزهایی که اوبامای مصلحت‌اندیش تازه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات پیروز شده بود چندان به مذاق رسانه‌ها خوش نیامد اما حالا با آغاز عصر ترامپ که دقیقا در نقطه مقابل سلف سیاهپوست خود قرار دارد، نظریه لاوتون خریداران بسیاری پیدا کرده است. او 9 سال پیش نوشته بود 2 جناح آمریکایی تقریبا درباره تمام مسائل اساسی از جنگ عراق گرفته تا رژیم غذایی الگو با همدیگر همزیستی ندارند و در عوض تلاش می‌کنند بیشتر اختلافات را حل‌وفصل ‌کنند. اما او آنجا که در اثرش می‌گوید اگر یکی از 2 جناح جمهوری‌خواه یا دموکرات برای مدت زیادی قدرت را در دست بگیرد، ایالات متحده‌ای که در سال 1776 شکل گرفت، در مخاطره افتاده و کار به جنگ داخلی کشیده خواهد شد انگار دارد دقیقا اوضاع امروز را پیش‌بینی می‌کند.
 


Page Generated in 0/0387 sec