printlogo


کد خبر: 179920تاریخ: 1396/5/26 00:00
پیروزی نیروهای مقاومت در مرز با اردن خبر شومی برای اسرائیل است
واپسین نفس‌های داعش در بادیه سوریه

در روزهای گذشته تحولات زیادی را در پرونده سوریه شاهد بودیم. پس از آزادی شهر السخنه در استان حمص توسط ارتش سوریه، اکنون ارتش منطقه مرزی النصیب با اردن را پس از گذشت 5 سال پس گرفت. پیش از این، مرزهای 2 کشور به طور کامل بسته بود. این در حالی است که دولت اردن «ارتش عشایر» را به منظور تامین امنیت مرزهایش با سوریه، ایجاد و آن را تسلیح کرد. بدون در نظر گرفتن واقعیت دلایل عقب‌نشینی ارتش عشایر یا کسی که پشت این تصمیم است، باید گفت بازپس‌گیری گذرگاه مرزی نصیب با اردن یک دستاورد استراتژیک به شمار می‌رود که تأکید می‌کند دولت سوریه شروع به بازپس‌گیری بیشتر گذرگاه‌های اصلی کرده است. روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در تحلیلی در این‌باره نوشت این دستاورد بزرگ ارتش سوریه در مرز با اردن بنا بر دلایلی چند رخ داده است که بارزترین آنها کاهش تنش در جنوب سوریه در چارچوب عملی کردن تفاهمنامه‌های کنفرانس آستانه است، از سویی اردن هم به این نتیجه رسیده که آمریکا پس از تصمیمش برای توقف برنامه حمایت از معارضان سوری و تسلیح آنها، به‌طور کامل دست از پرونده سوریه شسته و آن را به طور کامل به روسیه تحویل داده است. فقط گذرگاه باب‌الهوی در مرزهای سوریه با ترکیه در استان ادلب باقی می‌ماند که در اشغال عناصر وابسته به گروه جبهه النصره است. بازگشت ارتش سوریه به جنوب این کشور، خبر شومی برای دولت اشغالگر اسرائیل است. شوم به این دلیل که رژیم اشغالگر در القنیطره و جولان رو در روی ارتش سوریه قرار می‌گیرد.
پیشروی‌های ارتش در حمص
ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن با پیشروی گسترده در شمال شرقی استان حمص، کنترل 7 روستا در این منطقه را در دست گرفته‌اند. روز گذشته رسانه جنگ سوریه فیلمی از حمله سربازان سوری به تپه‌ای که نیروهای داعش در منطقه حمیمه به سمت دیرالزور در آنجا سنگر گرفته‌ بودند، منتشر کرد. این فیلم صحنه‌هایی از درگیری‌های شدید در فاصله بسیار نزدیک بین سربازان سوری و افراد داعش را به تصویر می‌کشد. منطقه‌ای که با کنترل ارتش بر آن، داعش در محاصره قرار می‌گیرد. با این پیشروی اکنون منطقه‌ای نزدیک به 30 کیلومتر بین الکوم و شهرک السخنه باقی مانده تا داعش به طور کامل در بخش غربی بادیه سوریه محاصره شود. ارتش سوریه روز شنبه کنترل شهرک السخنه را در دست گرفت. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) اعلام کرد اگر ارتش سوریه بتواند کنترل این منطقه را در دست بگیرد به این ترتیب داعش را در منطقه‌ای به مساحت
8 هزار کیلومتر مربع محاصره کرده است.
درگیری با داعش در الرقه
درگیری‌ها در شهر الرقه میان «نیروهای دموکراتیک سوریه» و تروریست‌های داعشی ادامه دارد. اکثریت اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه را شبه‌نظامیان کرد سوری تشکیل می‌دهند که تحت حمایت ائتلاف آمریکایی قرار دارند. در همین راستا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد نیروهای دموکراتیک سوریه 70 درصد از مناطق شهر الرقه را از گروه تروریستی داعش پس گرفتند.
تومار ائتلاف معارضان بسته می‌شود
یک منبع دیپلمات عربی در ژنو از تمایل برخی سران معارض سوریه برای بازگشت به کشورشان خبر داد. این منبع توضیح داد اکنون قاهره با کمک روسیه در حال تلاش برای بازگرداندن معارضان است هر چند که این افراد از اعضای رده نخست معارضه خارج‌نشین نیستند. اخیرا بسام الملک از معارضان خارج‌نشین سوریه اعلام کرد به «آغوش وطن» باز می‌گردد. از سوی دیگر، منابع خبری طی روزهای اخیر اعلام کردند کشورهای حامی ائتلاف اعم از کشورهای غربی و اعراب حاشیه خلیج‌فارس و ترکیه دست از حمایت این گروه برداشته‌اند. در همین راستا، روزنامه الوطن سوریه خبر داد ائتلاف معارضان که تحت حمایت غرب و کشورهای مرتجع منطقه قرار داشت، با دستور بستن «سفارتخانه» خود در پاریس مواجه شده که به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه صورت گرفته است.
انهدام کامل یک کلیسای سوری توسط آمریکا
جنگنده‌های ائتلاف آمریکا، چهارشنبه در حمله به الرقه، کلیسای سیده البشاره در منطقه الثکنه در این شهر را هدف قرار داده و آن را کاملا ویران کردند. در حملات ائتلاف آمریکا به سوریه که به بهانه مبارزه با داعش صورت می‌گیرد، تاکنون شمار قابل‌توجهی از شهروندان سوری کشته شده‌اند.  دولت سوریه پیش‌تر با ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل و شورای امنیت با اشاره به جنایت‌های ائتلاف آمریکا در کشتار شهروندان استان‌های رقه، حسکه، حلب، دیرالزور و دیگر شهرها، انحلال فوری این ائتلاف را خواستار شده و تأکید کرده بود، این جنایت‌ها در حد جنایت‌های ضدبشری است و با هیچ بهانه‌ای توجیه‌پذیر نیست.  
 


Page Generated in 0/0426 sec