printlogo


کد خبر: 179999تاریخ: 1396/5/28 00:00
امروزبررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس به پایان می‌رسد؟

سومین روز بررسی جزئیات کابینه حسن روحانی پنجشنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان به بررسی صلاحیت وزرای کشاورزی، دادگستری و دفاع پرداختند. به گزارش «وطن امروز»، مجلس شورای اسلامی از روز سه‌شنبه بررسی کلیات کابینه دوازدهم را در دستور کار خود قرار داد. نمایندگان در 2 روز سه‌شنبه و چهارشنبه در  2 شیفت کاری به بررسی صلاحیت وزرای «آموزش و پرورش»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «اطلاعات»، «امور اقتصادی و دارایی»، «امور خارجه»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» پرداختند. در جلسه چهارشنبه مجلس، نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه های
خود درباره وزیر کشاورزی هم پرداختند اما به دلیل پایان جلسه علنی مجلس، بخشی از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاعیات محمود حجتی به جلسه پنجشنبه موکول شد. پنجشنبه نمایندگان علاوه بر وزیر کشاورزی، صلاحیت وزرای دادگستری و دفاع را نیز بررسی کردند. همچنین نمایندگان موافق و مخالف آخوندی، وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند اما در شرایطی که از کابینه 17 نفره حسن روحانی، تنها 10 نفر از وزرای یپشنهادی به ارائه دفاعیات خود پرداختند، گمانه‌زنی‌ها درباره رای اعتماد به کابینه قوت گرفته است. پیش از بررسی کابینه، برخی نمایندگان از احتمال عدم رای‌آوری 3 وزیر پیشنهادی سخن می‌گفتند اما دیروز یکی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، از احتمال عدم رای اعتماد مجلس به 2 وزیر پیشنهادی سخن گفت. فراکسیون امید مجلس که از حامیان حسن روحانی به شمار می‌رود، به صراحت در این باره صحبت نکرده و گفته قرار است امروز (شنبه) و پیش از جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، جمع‌بندی خود درباره وزرای پیشنهادی را اعلام کند.
بر اساس این گزارش، جلسه یک‌نوبته مجلس شورای اسلامی درباره رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، روز پنجشنبه برگزار شد. منتقدان وزیر پیشنهادی کشاورزی به عدم وعده پرداخت پول گندم و واردات گندم و مشکلات روستاییان اشاره کردند. آنان می‌گویند حجتی سال گذشته جشن خودکفایی گندم را گرفت اما با وعده سرخرمن دادن بدهی‌های کشاورزان را بر باد داد. موافقان نیز به 6 سال استانداری حجتی در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور و اجرای طرح‌هایی مانند سد کرخه و افزایش میزان تولید گندم در دوران وزارت جهاد کشاورزی وی اشاره کردند. محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به دفاع از برنامه خود برای وزارت کشاورزی پرداخت. او با اشاره به عملکردش در 4 سال گذشته و افزایش تولید گندم از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن گفت: در حال ایجاد سامانه ملی هستیم تا مسؤولان، کشت‌ها را به صورت آنلاین بررسی کنند و هشدارهای لازم را به کشاورز بدهند.
رسیدگی به صلاحیت وزیر دادگستری
در ادامه رسیدگی به جزئیات کابینه حسن روحانی، نمایندگان به بررسی صلاحیت سیدعلیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری پرداختند. هر چند آوایی هیچ مخالفی نداشت ولی محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه از این فرصت برای بیان دغدغه‌های قضایی مردم مناطق محروم استفاده کرد. مخالفان و موافقان در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری، آوایی را یک قاضی نجیب، پرکار و اخلاق‌مدار خواندند که هم قوه مجریه و هم قوه قضائیه را بخوبی می‌شناسد و می‌تواند از عهده ایجاد رابطه خوب بین دولت و دستگاه قضا برآید. آوایی در دفاع از برنامه خود با تاکید بر اینکه بیش از 40 سال محضر بزرگان حوزه قضایی و حقوقی را درک کرده و به دنبال پیاده کردن این آموخته‌ها در جهت حل مشکلات مردم هستم، گفت: دادستان، رئیس دادگستری و قاضی بودم و تثبیت روابط بین قوه قضائیه و مجلس از جمله مهم‌ترین برنامه‌های من است.
وزیر دفاع؛ بدون مخالف
یکی دیگر از وزرایی که روز پنجشنبه مجلس به بررسی صلاحیت وی پرداخت، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. به دلیل عدم مخالفت با این گزینه پیشنهادی، تنها موافقان وی در مجلس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. موافقان، وی را نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح دانستند و تاکید کردند سرتیپ حاتمی به امور نظامی تسلط دارد و آشنا به نیازها و اولویت‌های وزارت دفاع است. امیر سرتیپ حاتمی نیز در دفاعیات خود گفت: در این دوره قدرت موشکی را در همه زمینه‌ها بویژه بالستیک و کروز ارتقا خواهیم داد و قدرت هوایی و پدافند هوایی را هم بالا می‌بریم. از دیگر برنامه‌های ما نوسازی توان دریایی و افزایش قابلیت یگان‌های واکنش سریع در نیروهای زمینی برای مقابله با تهدید جنگ‌های نیابتی است. وی تصریح‌ کرد: پیگیری و تحقق سیاست دفاعی کشور با رویکرد بازدارندگی فعال و زمینه‌سازی برای مشارکت کشورهای دوست از جمله برنامه‌های ما خواهد بود؛ همچنین مقابله با تهدیدات دشمنان و در راس آنها آمریکا را که اخیراً رویای تعبیرناشدنی تغییر نظام جمهوری اسلامی را مطرح کرد، پیگیری می‌کنیم. وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس به تصویب قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا در مجلس اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به این قانون حمایت‌های خود از جبهه مقاومت و رکن اساسی آن یعنی نیروی قدس سپاه و سرلشکر سلیمانی را پیگیری خواهیم کرد.
رسیدگی به صلاحیت وزیری با 2 بار استیضاح
آخرین وزیری که مجلس به صلاحیتش رسیدگی کرد، عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی بود. وی که در دولت یازدهم 2 بار استیضاح شد، بار دیگر به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی به مجلس معرفی شد. مخالفان این وزیر پیشنهادی عدم توازن بین 2 حوزه راه‌وشهرسازی، عدم اجرای مسکن اجتماعی به جای مسکن‌مهر و همچنین بروز سوانح رانندگی بالاتر از استانداردهای جهانی را از دلایل خود برای مخالفت با وزارت آخوندی عنوان کردند. موافقان هم معتقد بودند این وزارتخانه اعتبار چندانی ندارد و وزارت راه‌وشهرسازی در ۴ سال اخیر با عقد قرارداد با شرکت‌های اروپایی و بازسازی ناوگان هوایی کشور پس از توافق برجام خدمات بزرگی به نظام و کشور کرده است. بر اساس این گزارش، به جهت پایان زمان جلسه علنی مجلس، ادامه رسیدگی به صلاحیت وزیر راه‌وشهرسازی به جلسه امروز مجلس موکول شد.
یک یا 2 وزیر رأی نمی‌آورند؟
آخرین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه و رای اعتماد قرار است امروز برگزار شود. گمانه‌زنی‌ها از احتمال عدم رای اعتماد مجلس به برخی وزرای پیشنهادی خبر می‌دهد. در همین راستا عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: استنباط ما از فضای مجلس این است که یک یا 2 وزیر پیشنهادی رای نمی‌آورند. عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم اظهار داشت: ترکیب کابینه در مجموع خوب است اما تیم اقتصادی می‌توانست قوی‌تر از این باشد و ما نیز انتظار تیم اقتصادی قوی‌تری داشتیم. وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی کشور بویژه در بخش تولید امروز به گونه‌ای است که باید تیم اقتصادی دولت هماهنگ‌تر از قبل باشد، در غیر این صورت مشکلات دولت یازدهم دوباره تکرار می‌شود. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا رای خواهند گرفت یا خیر، تصریح کرد: رای نمایندگان چندان قابل پیش‌بینی نیست اما استنباط ما از فضای مجلس این است که یک یا 2 وزیر رای نخواهند گرفت. مصری خاطرنشان کرد: البته این استنباط از جانب ما است، چرا که ممکن است تا لحظه آخر که وزرا از برنامه‌های‌شان دفاع می‌کنند و رای‌گیری می‌شود، برخی مخالفان متقاعد شوند یا برخی موافقان هم نظرشان عوض شود.


Page Generated in 0/0072 sec