printlogo


کد خبر: 180037تاریخ: 1396/5/29 00:00
سریال حملات تروریستی از کاتالونیا تا فنلاند، آلمان و روسیه ادامه یافت
شیوع تروریسم تابستانی اروپا

ویروس تروریسم تابستانی ضدتوریسم در اروپا، یک سال پس از قتل‌عام نیس و بلافاصله پس از رالی خونین داعش در بارسلون و حوالی آن در حال بازتولید در سایر نقاط این قاره و کل جهان غرب است. تنها ساعاتی پس از آنکه پنجشنبه گذشته 4 حمله و حادثه تروریستی در بارسلون و حوالی آن از جمله زیر گرفتن مردم در بلوار رامبلاس، قلب توریستی این شهر حدود 20 کشته و بیش از 130 زخمی برجای گذاشت، زنجیره ترورهای تکفیری در روزهای جمعه و شنبه در فنلاند، آلمان و روسیه ادامه یافت. این در حالی است که دیروز یک منبع پلیس استان کرکوک عراق از فراخوان سرکردگان گروه تروریستی داعش برای حمله فراگیر به شهرهای اروپایی و آمریکایی پرده برداشت. به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، جزوه‌ای از سوی یکی از خطبای تکفیری‌ها میان مردم منطقه الحویجه پخش شده که  در آن آمریکا، اروپا و انگلیس به حملات اجتماعی تهدید شده‌اند. به گفته منبع امنیتی عراقی، در این جزوه از جذب عناصری خارجی خبر داده شده که با تشکیل گروهک‌هایی تحت عنوان «سواران» باید شهروندان غربی را در مناطق مسکونی‌شان تحت نظر گرفته و آنها را در خانه‌های‌شان یا مراکز مهم تجاری وحشت‌زده کنند. «پیتر نویمن» کارشناس ترور و مسائل سیاسی شیوع ترورهای داعش در اروپا را تصدیق کرده و معتقد است برای این گروه لزوماً مساله حمله به اسپانیا مطرح نبوده است، بلکه حالا با پدیده اروپایی حملات شهری مواجه هستیم. این استاد مطالعات امنیت در کینگ کالج لندن و رئیس مرکز بین‌المللی افراط‌گرایی (ICSR) همچنین وجود ارتباطی محسوس میان حملات تروریستی در اروپا و جنگ غرب علیه سوریه به بهانه تروریسم را تایید کرده و به روزنامه آلمانی دی‌ولت می‌گوید: «داعش یک استراتژی جنگ نامتقارن و یک تاکتیک با شعار چشم در برابر چشم و دندان برای دندان را دنبال می‌کند. آنها به این ترتیب حملات خود در کشورهایی را که بخشی از ائتلاف جهانی مبارزه با داعش هستند توجیه می‌کنند». در عین حال نمی‌توان منکر شد که این حوادث تروریستی زنجیره‌ای به شیوه‌ای معنادار توجه افکار عمومی غرب را از بحران سیاسی واشنگتن و غائله نژادپرستان آمریکایی منحرف کرده است.
وحشت از جنوب تا شمال اروپا و از غرب تا شرق
24 ساعت پس از رالی خونین خودروهای مهاجم روی عابران نگون بخت از 24 ملیت مختلف در کاتالونیا در جنوب اروپا، شمال این قاره نیز شاهد 2 حمله مسلحانه به شهروندان عادی بود. نخست در ساعات عصر روز جمعه حمله یک فرد مسلح به چاقو به افراد حاضر در فروشگاهی در شهر دوسلدورف آلمان گزارش شد. رسانه‌ها بلافاصله این حمله را که یک کشته و 2 مجروح در حال مرگ داشته تروریستی دانستند اما پلیس آلمان ضمن اعلام اینکه ضارب را تحت محاصره گرفته است از انگیزه حقیقی او اظهار بی‌اطلاعی کرد. ساعتی بعد خبر حمله‌ای مشابه از گوشه‌ای بسیار آرام در اروپا یعنی شهر تورکو، قدیمی‌ترین شهر فنلاند مخابره شد.  به گزارش رویترز، در این حمله فردی چاقوبه‌دست یک زن را کشته و چندین نفر دیگر را زخمی کرده است. پلیس فنلاند پس از بازداشت ضارب در غرب این کشور، انگیزه او را تروریستی خواند. متعاقب آن فنلاندی‌ها شاهد افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه هلسینکی و ایستگاه‌های قطار سراسری بودند. اما دیروز نیز شبکه آرتی روسیه در خبری فوری از حمله یک مهاجم مسلح به چاقو به مردم در شهر سورگوت در شرق این کشور خبر داد. در این حمله 7 شهروند زخمی شدند و مهاجم به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد. پلیس روسیه با اعلام هویت مهاجم، انگیزه او را غیرتروریستی خواند اما داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. همزمان در یک حادثه مشکوک دیگر در ساعات شلوغی شامگاه شنبه در شهر سیدنی در جنوب غربی استرالیا یک خودرو عابران‌پیاده را زیر گرفت که به جراحت
7 نفر از جمله یک کودک منجر شد.
اگرچه پلیس استرالیا تا این لحظه دلیل این حادثه را غیرتروریستی و بر اثر بروز مشکل ناگهانی برای راننده و ناتوانی وی در کنترل خودرو اعلام کرده است اما در رسانه‌ها و جامعه نگرانی شدیدی درباره احتمال حملات تروریستی به‌وجود آمده است.
صف‌‌بندی در خیابان‌های بارسلون
خیابان‌های شهر بارسلون فردای حمله خونین 17 آگوست شاهد تظاهرات و درگیری گروه‌های راست و چپ افراطی بود. روز جمعه وقتی هزاران تن از اعضای گروه شبه‌نازی «فالانژ» خواهان برخورد با مهاجران بویژه مسلمانان به بهانه حملات داعش شدند، گروه بزرگی از ضدفاشیست‌ها مقابل آنان صف‌آرایی کردند. ضدفاشیست‌های چپگرا شعار «نازی‌ها گم شوید» را سر می‌دادند. سپس 2 طرف در یک مرکز توریستی در بلوار رامبلاس، نزدیک صحنه حوادث خونین روز پنجشنبه در این شهر با هم درگیر شدند.


Page Generated in 0/0051 sec