printlogo


کد خبر: 180106تاریخ: 1396/5/30 00:00
سرمایه‌گذاران خارجی هم در بورس تهران ضرر کردند
آشفته‌بازار سرمایه!

گروه اقتصادی: بازار سرمایه که نبض اقتصاد کشور محسوب می‌شود همواره با نوسان همراه است و کارشناسان رونق و پویایی این بازار مهم را در گرو تصمیمات درست برای اصلاح ساختارها و اجرای برنامه‌هایی که بتواند به رونق‌بخشی اقتصاد کشور منجر شود، می‌دانند. یک مقام مسؤول با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در ۳۶ صنعت بورس تهران حضور دارند، گفت: ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در پایان تیرماه سال جاری نسبت به ابتدای امسال ۲ درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، حمید روح‌بخش با اشاره به اینکه در 4 ماه نخست امسال با فعال شدن سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی، رشد 47 درصدی خرید و فروش سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران رقم خورده است، گفت: اشخاص حقوقی خارجی در این مدت 91 درصد از معاملات سرمایه‌گذاران خارجی را در اختیار داشته‌اند که در مقایسه با 88 درصد در دوره مشابه سال قبل، حکایت از فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی دارد. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران خاطرنشان کرد: ارزش خرید و فروش سرمایه‌گذاران خارجی نیز در 4 ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد افزایش داشته و مقایسه معاملات از نظر حجمی نیز نشان می‌دهد 103 درصد حجم خرید و فروش آنها افزایش داشته است. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در 36 صنعت بورس تهران حضور دارند و در پایان تیرماه امسال نسبت به ابتدای سال، 2 درصد کاهش در ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی مشاهده می‌شود. این در حالی است که با مقایسه ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در پایان تیرماه نسبت به ابتدای سال مشاهده می‌شود، سرمایه‌گذاران خارجی در 20 صنعت افزایش ارزش دارایی داشته و در 16 صنعت با کاهش ارزش دارایی مواجه بوده‌اند. براساس این گزارش، نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه کشور در
آبان ماه 73 صادر شد و تاکنون 878 کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده که از این تعداد، 209 کد در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی است.
چرا بورس از رونق افتاد؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اسناد خزانه اسلامی بانکی به دلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کند. رضا خانلو در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به انتقادهای موجود در زمینه انتشار اسناد خزانه اسلامی و تاثیر آن بر بازار سرمایه، گفت: انتشار این اسناد به‌دلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کرده و دادوستد «سخاب» در بازاری غیرمتشکل و خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا با سود بیش از 35 درصد انجام شود که این موضوع ریسک‌های خاص خود را دارد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اسناد خزانه اسلامی بانکی با نماد «سخاب» برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر شده است، افزود: با توجه به حجم بالای اوراق بدهی و تاثیرات منفی این اوراق بر بازار سهام، پذیرش این اوراق در بورس انجام نشده است و معاملات این اوراق در بانک انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای مدون برای انتشار انواع اوراق ندارد، دلیل ممانعت از توسعه اوراق در بورس را وجود نگرانی از تاثیرگذاری اوراق بر نوسانات قیمتی سهام دانست و اظهار داشت: بر این اساس ممانعت‌های بازار سرمایه موجب شده تا این روزها شاهد رشد انتشار این اوراق در بازار پول باشیم و رفته رفته این بازار خود در حال تبدیل شدن به رقیبی برای بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر این اوراق به‌دلیل عدم پذیرش توسط سازمان بورس در بازار ثانویه غیررسمی و غیرشفافی که برای آن تشکیل شده است، دادوستد می‌شود و عده‌ای نیز با دلالی قصد کسب سودهای قابل توجه از این بازار غیررسمی را دارند. وی همچنین پرداخت سودهای غیررقابتی و بالاتر از سودهای متعارف شبکه بانکی و بازار سرمایه را موضوع دیگر زمینه انتشار این اوراق عنوان کرد و گفت: عدم تعادل در پرداخت سود این اوراق، توازن را در بازارهای مالی کشور بر هم می‌زند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بخشی از نقدینگی جامعه که می‌تواند از بستر بورس در خدمت تامین مالی صنایع و بنگاه‌های تولیدی قرار بگیرد این روزها در فضایی غیرشفاف و غیررسمی در حرکت است، تصریح کرد: عرضه اسناد خزانه اسلامی به شیوه فعلی در آینده به تضعیف بازار سرمایه خواهد انجامید و بر این اساس متولیان امر باید اقدامی برای رفع این مشکل کنند.
تبعید ۱۱ شرکت فرابورسی به بازار پایه
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: ضرب‌الاجل 6 ماهه شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس ۳۱ مردادماه سال جاری به پایان می‌رسد که براساس معیارها و استانداردهای مدنظر فرابورس در تقسیم‌بندی جدید بازار پایه، ۱۱ شرکت به تابلوی «ج» بازار پایه منتقل می‌شوند. امیر هامونی گفت: بازار پایه با این هدف شکل گرفت که شرکت‌های سهامی عام که به هر دلیلی امکان پذیرش در بورس و فرابورس را نداشتند یا آنکه از یکی از این بازارها اخراج شده‌اند از چتر حداقلی نظارت برخوردار باشند. مدیرعامل فرابورس ایران افزود: معامله اوراق این شرکت‌ها و هرگونه اوراق خارج از بازار سرمایه هزینه سنگینی را برای سهامداران و صاحبان شرکت‌ها درپی داشته است. به عنوان نمونه هم‌اکنون شاهد معامله سخاب خارج از بازار سرمایه هستیم که قیمت آن در شهرهای مختلف متفاوت است و از هیچ پلتفرم مشخصی در قیمت‌گذاری و معاملات پیروی نمی‌کند. هامونی گفت: بازار پایه متشکل از شرکت‌های بسیار شفاف از جمله فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و سپرده‌گذاری تا شرکت‌های غیرشفافی است که نه تنها سال‌هاست مجامع برگزار نکرده‌اند بلکه از آنها هیچ صورت مالی نیز وجود ندارد. وی با بیان اینکه این طیف وسیع، امکان این را دارند که با افزایش کیفیت و استانداردها در بازار بالاتر پذیرش شوند، گفت: به عنوان مثال امسال شاهد بازگشت مجدد شرکت بهپاک به فرابورس بودیم، این شرکت چند سال قبل از بورس اخراج شده بود که بعد از ریکاوری در افشای اطلاعات، نقدشوندگی و عملکرد مثبت در صورت مالی امسال به فرابورس بازگشت.


Page Generated in 0/0235 sec