printlogo


کد خبر: 180162تاریخ: 1396/5/31 00:00
اخبار

دیدگاه اندیشکده آمریکایی کارنِگی  درباره  پیروزی حزب‌الله در عرسال
 عادی‌سازی دوباره روابط بیروت - دمشق
یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی نوشته پیروزی‌های اخیر حزب‌الله علیه گروه‌های تروریستی در ارتفاعات عرسال، جایگاه این گروه لبنانی را در منطقه و در داخل لبنان ارتقا داده و به سطح جدیدی رسانده است. اندیشکده کارنِگی می‌نویسد: حمله موفقیت‌آمیز حزب‌الله علیه جبهه‌النصره در نزدیکی مرز لبنان و سوریه در اواخر ماه جولای به سکوی پرتاب این گروه به سمت یک جایگاه رفیع سیاسی جدید هم در داخل لبنان  و هم در سطح وسیع‌تر منطقه تبدیل شد. در ادامه این مطلب آمده است: پیروزی حزب‌الله در عرسال که با برقراری آتش‌بس و موافقت جبهه‌النصره برای تخلیه لبنان نمایان شد این گروه را بیش از پیش به نهادهای نظامی و سیاسی لبنان گره می‌زند. کارنگی با اشاره به سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله که این پیروزی‌ها را متعلق به تمام لبنانی‌ها و مردم رنج‌دیده از تروریسم تکفیری در منطقه خوانده بود نوشته این سازمان در حال تلاش برای بالا بردن محبوبیت خود در داخل لبنان و مستحکم کردن پیوندهایش با نهادهای امنیتی این کشور است. در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: «عملیات عرسال به علاوه نشان‌دهنده هماهنگی‌های بی‌سابقه غیرمستقیم میان دولت لبنان و حکومت سوریه با میانجیگری حزب‌الله است. این ممکن است به زیربنایی برای عادی‌سازی روابط میان دولت لبنان و حکومت بشار اسد منجر شود. گفتنی است ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان اخیرا عملیات مشترک خود را برای پاکسازی مرزهای 2 کشور از وجود داعش افزایش داده‌اند.

کشته شدن 60 سوری توسط آمریکا
منابع محلی اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، یکشنبه حملات هوایی را علیه منازل غیرنظامیان در روستای جزاع در حومه شرقی شهر الشدادی در استان حسکه انجام دادند که به کشته شدن بیش از 20 غیرنظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد. علاوه بر این در حمله ائتلاف ضد داعش به الرقه نیز 40 غیرنظامی از جمله شماری زن و کودک کشته شدند. ائتلاف ضد داعش به‌رغم ادعاهایش مبنی بر اینکه در هدفگیری داعش دقت بالایی دارد تاکنون غیرنظامیان زیادی را هدف گرفته و کشته است.


نژادپرستان در اسپانیا مسلمانان را تهدید کرده‌اند
بعد از حملات تروریستی روز جمعه در شهر بارسلون اسپانیا که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر و جراحت بیش از 100 نفر شد، افراطیون نژادپرست با حمله به مساجدی در این کشور مسلمانان را تهدید به مرگ کردند. به نوشته روزنامه انگلیسی اکسپرس، نژادپرستان با نوشتن شعارهای ضداسلامی روی دیوارهای مساجد تهدید کردند مسلمانان را سر خواهند برید. سخنگوی یک مسجد در شهر سویای اسپانیا گفت مردم باید این مساله را درک کنند که مسلمانان هم می‌توانند مانند هر فرد دیگری قربانی حملاتی مانند حملات پنجشنبه گذشته باشند. وی افزود: مسلمانان هم به عنوان یک اسپانیایی و به عنوان یک انسان این حوادث را محکوم و مخالف تهدید دیگر گروه‌ها هستند.  همچنین مسجد دیگری هم در شهر گرانادا مورد حمله نژادپرستان افراطی قرار گرفت. در این حمله در حالی که ده‌ها نفر شعارهای نژادپرستانه سر می‌دادند، زنان و کودکان وحشت‌زده از محل فرار کردند. این افراطیون روی بنرهایی نوشته بودند، هر که هزینه این مساجد را می‌دهد هزینه تروریسم را هم تامین می‌کند.  بعد از حمله خونین یک ماشین ون به جمعیت حاضر در مرکز شهر بارسلون، پلیس اسپانیا 5 تروریست را که قصد داشتند در شهر ساحلی کامبریلز واقع در جنوب بارسلون، به مردم حمله کنند، کشت. مقامات اسپانیا اعلام کردند گروه اصلی طراح و اجراکننده عملیات تروریستی در بارسلون و کمبریلز، یک تیم نفره مراکشی‌الاصل بودند که بعد از جنگیدن در سوریه، به اسپانیا بازگشته‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec