printlogo


کد خبر: 180173تاریخ: 1396/5/31 00:00
اردوغان جزئیات جدیدی از توافقات ایران و ترکیه را اعلام کرد
مقابله مشترک با پژاک و پ‌ک‌ک

ایران و ترکیه فصل جدیدی از همکاری‌های نظامی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات از این همکاری‌ها، در پی سفر
بسیار مهم و بی‌سابقه سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه قرار است تهران و آنکارا عملیات نظامی مشترک علیه گروهک‌های تروریستی «پ‌ک‌ک» و شاخه ایرانی آن یعنی «پژاک» در مرزهای مشترک انجام دهند. به گزارش «وطن امروز»، پس از سفر هفته گذشته سرلشکر باقری به ترکیه، رسانه‌ها از توافقات بسیار مهمی در حوزه نظامی میان ایران و ترکیه و احتمال برگزاری یک عملیات نظامی مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه در ادلب سوریه خبر دادند که در آن ایران و روسیه عملیاتی را در جنوب این منطقه و همزمان ترکیه نیز عملیاتی را در بخش شمالی این منطقه برگزار می‌کنند. اما به نظر می‌رسد این تنها توافق نظامی بین ایران و ترکیه در سوریه نبوده است و علاوه بر این 2 کشور تلاش می‌کنند این همکاری را در حوزه‌های دیگری نیز وسعت دهند. جزئیات بیشتری از توافق مشترک تهران و آنکارا را رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است. خبرگزاری رویترز نوشت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در نشست حزب حاکم این کشور و پیش از سفر به اردن به خبرنگاران گفت: پس از دیدارهای رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران و مقامات ترکیه، با ایران در مورد اقدام نظامی مشترک علیه شبه‌نظامیان کرد گفت‌وگو کردیم. به گزارش ایسنا، وی افزود: ‌یک مقابله کارآمدتر علیه حزب کارگران کردستان (pkk) و شاخه زیرمجموعه آن در ایران (پژاک) از طریق اقدام مشترک با ایران ممکن خواهد بود. اردوغان گفت: اقدامات مشترک علیه گروه‌های تروریستی که تهدید به‌شمار می‌آیند همیشه  در دستور کار است. این موضوع میان 2 رئیس ستاد ایران و ترکیه مورد بحث قرار گرفت و  به طور گسترده‌تری درباره آن و اینکه چگونه اجرا شود با ایران گفت‌وگو کردم.
سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران
گفت‌وگوهای ایران و طرف ترک برای عملیات علیه تروریست‌ها در مرزهای مشترک، قرار است در تهران و در مذاکرات رئیس ستاد کل ارتش ترکیه با مقامات نظامی ایران به جمع‌بندی نهایی برسد. این خبر را سرلشکر باقری داده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه جلسه مشترک با فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی درباره سفر اخیرش به ترکیه گفت: در سفر به ترکیه با رئیس ستاد ارتش ترکیه درباره مسائل مرزی مشترک بین 2 کشور بحث کرده و بحمدالله در آنجا توافقات خوبی انجام شد. او با بیان اینکه ترکیه به مرزهای مشترک نیز توجه بیشتری دارد، گفت: در این سفر همچنین درباره مقابله با تروریسم در مرزهای مشترک و جلوگیری از عبور تروریست ها که بعضا اتفاق می‌افتد و ناامنی‌هایی را ایجاد می‌کند توافقاتی صورت گرفت که ان‌شاءالله با سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران این مذاکرات جمع‌بندی خواهد شد. ان‌شاءالله در این سفر مباحث نهایی و کامل می‌شود و درباره مباحث امنیت منطقه‌ای نیز به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

روایت قاسمی از سفر سرلشکر باقری
با توجه به انتشار جزئیات جدید از توافق ایران و ترکیه در جریان سفر سرلشکر باقری، به نظر می‌رسد حجم همکاری‌های طرفین بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که تاکنون اعلام شده است. تعابیر سخنگوی دستگاه سیاست خارجی درباره این سفر و اینکه «باید درباره این سفر کمتر صحبت کرد و در آینده شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه خواهیم بود»، حکایت از صحت این ادعا دارد. بهرام قاسمی در نشست خبری با رسانه‌ها درباره سفر سرلشکر باقری به ترکیه گفت: این سفر بی‌نظیر بود به لحاظ اینکه در 40 سال گذشته در این سطح تبادل نداشتیم که به دعوت همتای ترک صورت گرفت. استقبال بسیار خوب و مذاکرات بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای بود و دیدار مثبت و سازنده‌ای با رئیس‌جمهوری ترکیه داشتیم. درباره این سفر باید کمتر صحبت کرد و در آینده شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه خواهیم بود. قرار شد این سفرها ادامه یابد و امیدواریم در آینده نه چندان دور در تهران ادامه گفت‌وگوها را داشته باشیم. این سفر در منطقه تاثیرات خاصی خواهد داشت. این سفرها در برهه‌هایی خاص صورت می‌گیرد و از فاز خاصی به فاز خاص دیگری سرایت می‌کند و ما می‌توانیم در سطوح نظامی و دفاعی گفت‌وگو کنیم. این سفر یک جهش و گام تکاملی در روابط 2 کشور بود و فکر می‌کنم تاثیرات مثبتی در تحولات منطقه داشته باشد.


Page Generated in 0/0058 sec