printlogo


کد خبر: 180222تاریخ: 1396/6/1 00:00
عملیات «فجرالجرود» در آخرین مرحله قرار دارد
حمله پهپادهای حزب‌الله به مواضع داعش در قلمون

ارتش لبنان سه‌شنبه سومین و به گفته برخی فرماندهان خود آخرین مرحله عملیات «فجرالجرود» علیه داعش در مرزهای این کشور با سوریه را آغاز کرده است. ارتش لبنان عملیات علیه تروریست‌های داعش در مرز لبنان با سوریه را از روز شنبه آغاز کرده و در این عملیات که با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده، پاکسازی مرزهای 2 کشور را در دستور کار قرار داده است. دوشنبه ارتش لبنان اعلام کرد تاکنون 80 کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل داعش را در مرز 2 کشور آزاد کرده و برای آغاز آخرین مرحله از عملیات نظامی خود در مناطق کوهستانی شرق لبنان آماده می‌شود. فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌های ارتش موفق شدند پایگاه‌های داعش در جرود راس بعلبک و القاع را هدف بگیرند و میدان‌های مین‌گذاری شده مقابل پیشروی ارتش را خنثی کند. منابع نظامی لبنان می‌گویند، عملیات جدید با عملیات روزهای گذشته شباهتی ندارد و برآورد کرده‌اند که شمار تروریست‌های داعشی در راس بعلبک و القاع حدود 600 نفر باشد. همزمان با عملیات ارتش، حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه نیز عملیات مشابهی را علیه تروریست‌های داعش آن سوی مرزها و در منطقه القلمون سوریه پیش می‌برند که برای نخستین بار حزب‌الله در آن از پهپادهایی برای هدف‌گرفتن پایگاه‌های داعش استفاده کرده است. ستاد تبلیغات جنگ حزب‌الله لبنان، دوشنبه‌شب در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را تحت عنوان «هواپیماهای بدون سرنشین مواضع داعش را در جرود قلمون غربی هدف قرار می‌دهند» منتشر کرد که در آن، استحکامات و سنگرهای این گروه تروریستی مورد حمله قرار می‌گیرد.
32 کشته در حمله آمریکا به الرقه
ائتلاف آمریکایی که مدعی مبارزه با تروریسم در سوریه است، همچنان در حملات جنگنده‌هایش جان غیرنظامیان را می‌گیرد. شبکه هماهنگی‌های گروه‌های مسلح اعلام کرد ائتلاف آمریکایی، دوشنبه خانه‌های غیرنظامیان را در محله «حاره السخانی» واقع در الرقه هدف قرار داد که به جان باختن
32 غیر نظامی از جمله چند زن و کودک انجامید و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. اخیرا نیز ائتلاف آمریکایی خانه‌های غیرنظامیان را در خیابان معتز در منطقه الرشید در بخش قدیمی شهر الرقه هدف قرار داد که منجر به کشته شدن 25 نفر شد.
اهمیت استراتژیک عملیات «و إن عدتم عدنا»
پس از پیروزی رزمندگان حزب‌الله بر ضدتروریست‌های جبهه النصره، عملیاتی تحت عنوان «فجر الجرود» برای درهم پیچیدن تومار داعش در مرزهای لبنان و سوریه آغاز شده است. این عملیات که در تلاش برای آزادسازی تمام مناطق مرزی سوریه و لبنان از وجود تروریست‌های داعش با عنوان
«و إن عدتم عدنا» است، از روز شنبه آغاز شده است. در همین زمینه امین حطیط کارشناس و تحلیلگر نظامی لبنانی در گفت‌وگو با روزنامه الثوره پیروزی مقاومت بر جبهه النصره را در خاک لبنان از 3 جهت مهم و مورد توجه قرار داده است: نخست اینکه اسرائیل با این عملیات بخوبی دریافت که همه تلاش‌هایش برای جدا کردن لبنان از سوریه و سیطره بر مرزهای میان این دو کشور از طریق گروه‌های تروریستی مورد حمایت تل‌آویو که در راس آنها جبهه النصره قرار دارد با شکست روبه‌رو شده است؛ هر چند اسرائیل پس از اقدام حزب‌الله به پاکسازی تروریست‌ها در ارتفاعات عرسال شکست قابل‌توجه‌تری را متحمل خواهد شد. دوم اینکه پاکسازی ارتفاعات عرسال در امتداد ارتفاعات فلیطه سوریه پاکسازی القلمون را کامل خواهد کرد و حومه غربی دمشق را به طور کامل با کل القلمون از محوطه خطر و تهدید پایتخت سوریه از سمت غرب خارج خواهد کرد. سوم اینکه نبرد عرسال و پاکسازی آن از تروریست‌ها اهمیت بسزایی برای لبنان دارد و لبنان را از خطر امنیتی می‌رهاند. ارتش لبنان می‌تواند تروریسم و شبکه‌های آن را در لبنان ریشه‌کن کند و ضمن هماهنگی و همکاری با ارتش سوریه، شرایط مناسبی را نیز برای بازگشت آوارگان سوری به خانه‌های خود ایجاد می‌کند.


Page Generated in 0/0067 sec