printlogo


کد خبر: 180227تاریخ: 1396/6/1 00:00
چهارگوشه

سرکوب مخالفان همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق
در پی افزایش گروه‌های مخالف با برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق، شماری از فعالان مخالف برگزاری همه‌پرسی بازداشت شده یا از سوی گروه‌های ناشناس مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته‌اند. روزنامه القدس‌العربی به نقل از یک منبع آگاه در سلیمانیه گزارش داد که فرهاد سنکاوی، از فعالان شناخته‌شده در کردستان عراق چند روز پیش به وسیله یک گروه مسلح در غرب سلیمانیه ربوده شده بود که بعد از چند روز آزاد شد. بهار محمود، یکی دیگر از اعضای پارلمان کردستان عراق نیز به وسیله افراد ناشناس در شهر شقلاوه مورد ضرب و جرح قرار گرفته است، در اقدام مشابه دیگری، گروهی ناشناس ملا سامان سنکاوی، امام‌جمعه مسجد جمجمال را مورد هدف قرار داده است.

مشارکت آمریکا در سرکوب انقلابیون بحرینی
با وجود وحشی‌گری‌های نیروهای دستگاه امنیتی بحرین در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان برای تحقق عدالت و دموکراسی، آمریکا همچنان به حمایت از این نیروها و آموزش آنها ادامه می‌دهد و توجهی به جنایاتی که این نیروها در حق مردم بی‌دفاع مرتکب می‌شوند، ندارد. مدیر سازمان «هیومن رایتس فرست» سندی را افشا کرد که دست داشتن آمریکا در آموزش نیروهای دستگاه‌های امنیتی و دولتی بحرین از جمله برخی از اعضای اداره بدنام پژوهش‌ها و تحقیقات جنایی بحرین را ثابت می‌کند.

توقف موقت عملیات ناوگان آمریکا
در پی برخورد ناو یو‌اس‌اس‌ مک‌کین با یک نفتکش در  آب‌های مالزی، فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این کشور همه عملیات دریایی خود در سراسر جهان را  متوقف می‌کند. ناوگان هفتم دریایی آمریکا دوشنبه از تصادف ناو یواس‌اس‌مک‌کین این کشور با یک کشتی تجاری در تنگه مالاکا در سنگاپور خبر داد. طی چند ماه گذشته این دومین بار است که یک ناو آمریکایی دچار حادثه می‌شود. ناو یواس‌اس‌ فیتزجرالد در ماه ژوئن با یک کشتی باری تصادف کرد که منجر به کشته شدن 7 ملوان نیروی دریایی آمریکا شد.

متهم اصلی حمله اسپانیا کشته شد
رسانه‌های اسپانیایی گزارش دادند که یونس ابو یعقوب، مظنون اصلی در حمله بارسلون کشته شد. رسانه‌های اسپانیایی اعلام کردند شخصی که در منطقه‌ای در نزدیکی بارسلون کشته شد، یونس ابو یعقوب، مظنون اصلی در حمله بارسلون است. تعداد کشته‌های این حمله به ۱۴ تن رسید و زخمی‌ها نیز ۱۳۰ تن اعلام شد.

بازگشت سفیر قطر به سنگال
سنگال که از آغاز بحران دیپلماتیک میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با دوحه، سفیرش را برای مشورت فراخوانده بود، سفیر خود را به قطر بازمی‌گرداند. این تصمیم پس از تماس تلفنی مکی سال، رئیس‌جمهور سنگال با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر گرفته شد. به گفته خبرگزاری رسمی قطری طی این گفت‌وگوی تلفنی 2 طرف به بررسی روابط دوجانبه و راه‌های حمایت و تقویت آن در زمینه‌های مختلف پرداختند.

سوءاستفاده سیاسی سعودی از حج
یک پایگاه تحلیلی فرامنطقه‌ای، رژیم عربستان را به سوءاستفاده از مراسم حج به عنوان ابزاری سیاسی برای باج‌خواهی از مسلمانان متهم کرد. بر این اساس منتقدان رژیم ریاض، آل‌سعود  را متهم می‌کنند که حج را سیاسی کرده و بازار سیاه جهانی ویژه فروش سهمیه حج راه انداخته است.  آنها همچنین روند تخصیص سهمیه حج در برخی کشورها را بی‌برنامه، فساد‌آمیز و ناعالانه برای حجاج فقیر توصیف کرده‌اند. تارنمای میدل ایست آی در گزارش خود آورده است: «ریاض بازار سیاه جهانی سهمیه حج راه انداخته که از عدل و عدالت به دور است.  حال  بسیاری از مردم جهان مجبور شده‌اند برای دریافت سهمیه حج به بازار سیاه روی بیاورند. مسؤولان سعودی به یک سیستم سهمیه‌بندی شفاف‌تر درباره سهمیه حج به منظور برقراری عدالت بیشتر نیاز دارند. به گفته برخی ناظران،سیستم سهمیه‌بندی ابزاری برای ریاض به منظور تاثیرگذاری (فشار) بر مسلمانان در سراسر جهان است. سعودی‌ بعد از دست گذاشتن روی مکه و مدینه، 2 مکان مقدس در اوایل دهه 1980میلادی، از حج به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کند».


Page Generated in 0/0188 sec