printlogo


کد خبر: 180292تاریخ: 1396/6/2 00:00
آیا با وجود استقبال رئیس‌جمهور افغانستان از راهبرد ترامپ تاریخ مصرف او رو به اتمام است؟
حمایت اشرف از افغان‌کشی آمریکایی‌ها

استقبال رئیس‌جمهور افغانستان از اعلام ادامه اشغال نظامی این کشور توسط رئیس‌جمهور آمریکا، وجهه او را در میان اغلب افغان‌ها به عنوان یک دستیار غرب تقلیل داده است. اشرف غنی که با سابقه کارمندی موسسات مالی وابسته راکفلرها از 3 سال پیش در انتخاباتی مشکوک به ریاست جمهوری افغانستان رسید، دیروز در اظهارنظری شرم‌آور گفت: «مردم افغانستان بمباران‌های اشتباهی (آمریکایی‌ها) را به خاطر منافع ملی کشورشان پذیرفته‌اند!»
اشرف غنی در حالی ضمن هشدار به طالبان حملات هوایی نیروهای خارجی و تلفات غیرنظامیان را توجیه می‌کند که حتی حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیش از او که با حمایت مستقیم آمریکایی‌ها در کابل مستقر شد همپای اغلب نخبگان و مردم افغانستان این جنایت‌ها را محکوم کرده‌اند. بهانه او برای استقبال از تصمیم ترامپ برای ادامه راهبرد نظامی در فلات پامیر و اعزام نیروهای بیشتر به این منطقه که احتمالا پای نیروهای مزدور شرکت خصوصی آکادمی(بلک واتر) را هم به افغانستان باز می‌کند، چنین است: «سرانجام جامعه جهانی صدای افغانستان را شنید، در حالی که ما بارها اعلام کرده‌ایم جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست و ریشه‌های عمیقی در حمایت برخی کشورها از تروریسم در منطقه دارد.» با این حال او متعاقبا اعتراف کرد نا آرامی‌های افغانستان ریشه 40 ساله دارد، یعنی به قدمت دخالت شوروی و آمریکا در این کشور. کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان معتقدند احتمالا او در کابل حتی با وجود خوشامد رسانی‌های منفعلانه‌اش نتواند دوره ریاست جمهوری خود را کامل کند. آنها به استفاده ترامپ در سخنرانی اخیرش درباره راهبرد آمریکا در افغانستان اشاره کردند که از عنوان «نخست وزیر» برای عبدالله عبدالله، رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان استفاده کرد، عنوانی که به معنی رسمیت بخشیدن به جایگاه عبدالله به عنوان رئیس دولت و نادیده انگاشتن نقش رئیس‌جمهور است. از نظر آگاهان همین گاف کوچک ترامپ می‌تواند به معنی جدی بودن طرح تغییر قریب‌الوقوع ساختار سیاسی افغانستان از ریاستی به پارلمانی- حزبی باشد که به معنای پایان رویای اشرف غنی برای ادامه ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.
47 کشته و زخمی در انفجار انتحاری هلمند
در حمله یک بمب‌گذار انتحاری خودروسوار به نیروهای ارتش افغانستان در شهر لشکرگاه دست‌کم ۵ تن کشته و ۴۲ تن نیز زخمی شدند. عمر زواک، سخنگوی والی استان هلمند که شهر لشکرگاه مرکز آن محسوب می‌شود به بی‌بی‌سی گفت نیروهای دولتی در نزدیکی فرماندهی پلیس شهر توقف کرده بودند که خودروی بمب‌گذاری شده خود را به یکی از خودروهای زرهی ارتش کوبید. در این انفجار که حوالی ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه به وقت محلی رخ داد، همچنین یک شعبه بانک که گروهی از ماموران پلیس و سربازان برای دریافت حقوق‌شان در مقابلش جمع شده بودند هدف قرار گرفتند. در میان قربانیان 2 زن، 2 سرباز و یک کودک دیده می‌شوند. گروه طالبان مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفت.
کارزار نمایندگان رنگین‌پوست علیه ترامپ
قانونگذاران رنگین‌پوست آمریکایی به دنبال تشکیل کارزاری با هدف انتقاد از رفتار رئیس‌جمهوری این کشور در برابر اقلیت‌های نژادی هستند. به گزارش تارنمای رسمی کنگره، این کارزار این هفته با عنوان «محو نژادپرستی» در واکنش به حمایت دونالد ترامپ از نژادپرستان سفیدپوست پس از حملات شارلوتسویل به راه می‌افتد. سدریک ریچموند، رئیس انجمن سیاهان کنگره که ریاست این کارزار را برعهده دارد به دنبال انتقاد از سیاست‌های دولت و پرسنل کاخ سفید در مواجهه با نژادپرستی است. این کمپین معتقد است اقدامات کاخ سفید باعث ترویج تبعیض نژادی در آمریکا خواهد شد.
برکناری فرمانده ناوگان هفتم آمریکا به خاطر عدم کفایت
سوانح سریالی پیش آمده توسط ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا باعث برکناری فرمانده آن به خاطر عدم کفایت شد. به گزارش آسوشیتدپرس، دریادار جوزف آوکوین که در چند هفته گذشته نامش در رسانه‌ها به خاطر ادای توضیحات درباره برخوردهای مکرر ناوهای نظامی آمریکایی در شرق دور با یکدیگر یا با کشتی‌های تجاری مطرح شده بود، سرانجام از سمت خود اخراج شد. اخراج او بلافاصله پس از آن صورت گرفت که چهارمین حادثه برخورد ناوهای آمریکایی در شرق آسیا و اقیانوس آرام طی امسال این بار در نزدیکی تنگه مالاکا، پرتردد‌ترین آبراه جهان رخ داد. طی این حادثه ناوشکن یو اس اس جان مک‌کین با نفتکش آلنیک در نزدیکی سواحل سنگاپور برخورد کرد که در پی آن یک شکاف بزرگ در ناوشکن آمریکایی به وجود آمده و 10 نفر از ملوانان آن ناپدید شدند که نیروی دریایی ایالات متحده همچنان از اعلام سرنوشت آنها امتناع می‌کند. این در حالی است که 2 ماه پیش نیز در یک برخورد مرگبار دیگر در اقیانوس آرام شمالی در نزدیکی سواحل ژاپن، ناو آمریکایی فیتزجرالد با یک کشتی باری برخورد کرد و 7 ملوان آمریکایی کشته شدند. این سوانح دریایی سریالی، دریادار اسکات سوئیفت، فرمانده‌کل ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام را بر آن داشت که آوکوین را از اداره ناوگان هفتم ایالات متحده خلع کند. در بیانیه برکناری او آمده است که اتفاقات اخیر برای کشتی‌های جنگی موجب از دست رفتن اعتماد رهبری آمریکا نسبت به توانایی فرماندهی و مدیریت او شده است. این در حالی است که چین در پی سانحه دریایی دوشنبه گذشته ناوشکن یو اس اس جان مک‌کین، نیروی دریایی آمریکا را تهدیدی برای آسیا تلقی کرد.

 


Page Generated in 0/0062 sec