printlogo


کد خبر: 180293تاریخ: 1396/6/2 00:00
نیروهای عراقی کنترل مرکز تلعفر را به دست گرفته‌اند
چاووش‌اوغلو: تکرار می‌کنم همه‌پرسی اشتباه است

دیروز در چهارمین روز از عملیات آزادسازی تلعفر در شمال موصل، نیروهای عراقی در ادامه عملیات‌شان برای آزادسازی این شهر پس از تسلط بر منطقه الکفاح در غرب این شهر و محله النور از طرف شرقی، موفق شدند به محله السرای در مرکز شهر تسلط پیدا کنند. آزادسازی این محله ساعاتی پس از اعلام تسلط بر محله‌های الکفاح و النور و بدون مقاومت شدید داعشی‌ها صورت گرفت. تصاویر منتشر شده از سوی برخی خبرگزاری‌ها نشان‌دهنده تمرکز نیروهای عراقی و حشدالشعبی(بسیج مردمی) در مرکز شهر تلعفر است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور موفق به پیشروی به سمت مرکز تلعفر شده‌اند. منابع نظامی عراقی می‌گویند نیروهای حشدالشعبی نیز روستای الطینیه در حومه شهر را آزاد کردند. پیش از این اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق اعلام کرده بود 17 روستا در اطراف تلعفر آزاد شده است. عملیات آزادسازی شهر تلعفر مهم‌ترین پایگاه باقی‌مانده تروریست‌های داعش در عراق از روز یکشنبه با دستور مستقیم نخست‌وزیر این کشور آغاز شد. این عملیات از چند محور آغاز شده و شهر تلعفر از محور غرب و جنوب مورد حمله قرار گرفته است. همزمان سازمان ملل نسبت به محاصره 30 هزار غیرنظامی در شهر تلعفر و نگرانی‌هایی درباره کشتار و اعدام این افراد ابراز نگرانی کرده است.
عراق گذرگاه حمله به ایران نیست
در همین حال، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور به پیشروی‌های خود در عملیات آزادسازی تلعفر از سیطره گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهند و این گروه تروریستی در تلعفر متلاشی شده است. وی تأکید کرد عراق گذرگاهی برای حمله به کشورهای همسایه نیست و در صورتی‌که جنگی بین آمریکا و ایران صورت بگیرد، عراق اجازه نخواهند داد از خاک این کشور برای تجاوز به کشوری دیگر استفاده شود.
مخالفت ترکیه با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که صبح دیروز وارد عراق شد، در کنفرانس خبری مشترک به ابراهیم جعفری، همتای عراقی با اعلام حمایت کشورش از وحدت ملی عراق اعلام کرد آنکارا برای بازسازی نقاط آزاد شده اعلام آمادگی می‌کند. وزرای خارجه عراق و ترکیه بر حل مشکل و اختلاف میان اربیل و بغداد (درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان) تأکید کردند و مولود چاووش‌اوغلو ضمن مخالفت با برگزاری همه‌پرسی، اعلام کرد این اقدام گامی اشتباه است. او اعلام کرد اگر از ترکیه خواسته شود،‌ آنکارا حاضر است میان بغداد و اربیل میانجیگری کند. وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: «آنچه اربیل در پی آن است، حقوقی مهم است اما باید از این حقوق در چارچوب عراق یکپارچه استفاده کند... من امروز به اربیل می‌روم و مخالفت کشورم را بار دیگر تکرار می‌کنم و می‌گویم که این گام، اشتباه است... منافع کردها در این است که همیشه با عراق متحد بمانند». ابراهیم جعفری نیز به نوبه خود گفت که با وزیر خارجه ترکیه همچنین درباره ضرورت خروج نیروهای این کشور از اردوگاه نظامی بعشیقه (شمال عراق) گفت‌و‌گو کردیم.
درخواست ماتیس از بارزانی
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز سه‌شنبه‌شب در ادامه حضورش در عراق به اربیل رفت و با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار تاکید کرد: همه‌پرسی استقلال برای آمریکا غیرمنتظره بود و واشنگتن این اقدام را مانعی بر سر راه جنگ با داعش می‌داند. به همین دلیل از گفت‌و‌گوها میان بغداد و اربیل حمایت می‌‌کند. به نوشته نیویورک‌تایمز، ماتیس همچنین در این دیدار خواستار تعویق روند برگزاری همه‌پرسی شده است. از سوی دیگر، بارزانی نیز گفت: این همه‌پرسی هیچ خطری برای جنگ با داعش ندارد. همه‌پرسی یک مساله شخصی نیست بلکه حق مردم منطقه کردستان است و هیچ تناقضی نیز با اصول حقوق‌بشر و دموکراسی ندارد. قانون اساسی عراق نقض شده است و اصل مشارکت و توافقی میان اربیل و بغداد وجود ندارد.
 

Page Generated in 0/0071 sec