printlogo


کد خبر: 180298تاریخ: 1396/6/2 00:00
چهارگوشه

پیشروی ارتش  در مرکز و شرق سوریه
ارتش سوریه شامگاه سه‌شنبه موفق شد کنترل چندین منطقه جدید در شرق استان حمص را به دست بگیرد و دامنه مساحت تحت کنترل ارتش در مرکز و شرق سوریه را افزایش دهد. نیروهای سوری 2 روز پیش کنترل شهرک مهم «حمیمه» در ریف شرقی حمص را نیز به دست گرفتند؛ شهرکی که از حیث ارتباطی بسیار اهمیت دارد. ارتش سوریه جمعه گذشته مرحله نخست عملیات نظامی خود به سمت ریف جنوبی الرقه، ریف شرقی حماه و ریف شرقی حمص را تکمیل و داعش را در منطقه عقیربات در ریف شرقی حماه محاصره کرد.
 
استعفای گروهی  7 فرمانده ارتش ترکیه
7 ژنرال و دریادار ارتش ترکیه پیش از صدور احکام اخیر ترفیع و تنزل درجات، درخواست بازنشستگی زودتر از موعد کرده‌اند. 2 هفته پیش بود که شورایعالی نظامی ترکیه «یاش» با صدور احکامی، برخی فرماندهان ارتش را به پست‌های تشریفاتی منتقل کرد یا درجات آنها را تنزل داد؛ در ادامه، برای برخی افسران زیردست فرماندهان معزول، ارتقای درجه ناگهانی و نشستن بر مناصب خالی در نظر گرفته شد.
 
آمریکا السیسی را تنبیه می‌کند
منابع آگاه در کاخ سفید از تصمیم واشنگتن برای کاهش 7/95 میلیون دلاری کمک‌های خود به مصر و بلوکه کردن پرداخت 195 میلیون دلار دیگر به دلیل عدم حصول پیشرفت در پرونده حقوق‌بشری و ملاک‌های دموکراسی این کشور خبر دادند. به گفته این منابع، مسؤولان آمریکایی از اقدام عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در صدور دستور اجرایی شدن قانون تشکل‌های غیردولتی در ماه مه ناراضی هستند. فعالان مصری مدافع حقوق‌بشر می‌گویند قانون جدید مربوط به تشکل‌های غیردولتی، در واقع فعالیت‌های آنها را ممنوع کرده و کار را برای سازمان‌های خیریه دشوار می‌کند.
 
شکنجه مخالفان سیاسی  در دستور کار آل‌خلیفه
3 سازمان حقوق بشری بحرین با انتشار گزارشی، سازمان امنیت ملی بحرین را به استفاده از زور و قدرت از زمان تاسیسش در سال 1966 میلادی تاکنون متهم کردند. طبق گزارش این سازمان‌های حقوقی، ابتسام الصائغ، فعال زن در حوزه حقوق بشر نیز مورد شکنجه و تجاوز جنسی توسط عناصر امنیتی بحرین قرار گرفته است و همچنین عادل مرزوق از مسؤولان یکی از احزاب بحرینی پس از بازداشت توسط نظامیان بحرینی برهنه و تهدید به تجاوز شده است.
 
عزم مادورو  برای ارتباط با ایران و ترکیه
رئیس‌جمهور ونزوئلا خواستار برقراری ارتباط کشورش با قدرت‌های نوظهور مانند ایران و ترکیه شد. به گزارش تله‌سور، نیکولاس مادورو در یک کنفرانس خبری در کاراکاس که به‌صورت مستقیم در سفارت ونزوئلا در مسکو پخش شد، گفت: «من قصد دارم بزودی به روسیه سفر کنم. هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه، بویژه در زمینه نظامی- فنی است». او در اظهارات سه‌شنبه خود همچنین اعلام کرد: «ما می‌خواهیم با قدرت‌های نوظهور دنیا مانند ترکیه و ایران و کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم». در مقابل او رابطه کشورش با آمریکا را در پایین‌ترین سطح خود دانست. 
 
شولتز: تسلیحات هسته‌ای آمریکا را از آلمان خارج می‌کنم!
رئیس پارلمان اتحادیه اروپایی و رهبر حزب سوسیال - دموکرات آلمان اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی دوم مهر ماه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را از خاک آلمان خارج خواهد کرد. مارتین شولتز که حزبش مهم‌ترین رقیب آنگلا مرکل و  حزب دموکرات - مسیحی در انتخابات آتی محسوب می‌شود، گفت: «اگر من صدراعظم شوم، تسلیحات اتمی که در آلمان در ایالت «راینلد‌پلاتس» قرار دارد، از کشور خارج می‌کنم و دولتی تحت ریاست سوسیال‌دموکرات‌ها بشدت از چنین اقدامی دفاع می‌کند».اطلاعات تایید نشده حاکی از این است که از زمان جنگ سرد، نزدیک به 20 سلاح هسته‌ای متعلق به آمریکا در پایگاه هوایی بوشل واقع در آلمان قرار دارد. 

Page Generated in 0/0059 sec