printlogo


کد خبر: 180410تاریخ: 1396/6/5 00:00
هفته‌نامه نزدیک به کارگزاران:
«بیطرف» در انتقال آب بیطرف نبود

هفته‌نامه صدا نزدیک به حزب کارگزاران در شماره اخیر در یادداشتی به قلم اکبر منتجبی به موضوع عدم رای اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو برای کابینه دوازدهم پرداخته و درباره بیطرف می‌نویسد: «سیاست‌های او در دوره‌ای که وزیر نیروی دولت اصلاحات بود، گلایه‌های مردم زاگرس‌نشین و جنوبی ایران را افزون کرد. انتقال آب کارون و دز به کویر مرکزی، اگرچه باعث آبادانی ولایت آقای بیطرف شد اما عوارض بسیاری در استان‌های جنوبی به وجود آورد. نابودی کشاورزی در زاگرس و خوزستان از یک‌سو و از دیگر سو بیکاری مردم این مناطق، نگرانی‌هایی را به وجود آورد.»
در ادامه یادداشت هفته‌نامه صدا آمده است: «بیطرف پیش از اینکه وزیر نیرو شود، مدتی استاندار یزد بود. پس به نیازهای اصلی این استان واقف بود. می‌دانست که آب، اردکان یزد را به بهشتی در دل کویر تبدیل می‌کند. به همین دلیل نیز آن طور که خود سال ۹۱ به روزنامه «آفتاب یزد» گفته است: «به محض آنکه سکان وزارت نیرو را در دولت اصلاحات به دست گرفتم موضوع انتقال آب سرشاخه کارون به یزد را به عنوان یک دغدغه شخصى دنبال کردم».
او البته در اجرای این سیاست تنها نبود. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز که یزدی است از این طرح حمایت می‌کرد. علی‌اکبر اولیا که متولد یزد است و در آن دوره استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود نیز از این طرح حمایت می‌کرد. آقایان زرگر و حاج‌رسولی که معاونان وقت وزارت نیرو بودند نیز این طرح را اجرا کردند. بدتر آنکه نمایندگان وقت اهواز در مجلس ششم مانند آقایان محمد کیانوش‌راد، کهرام و شدیدزاده که از جمله اعضای فراکسیون حزب «لابی آب» در مجلس ششم و دولت اصلاحات بودند هیچ مخالفتی با این طرح نکردند. چه کسی باور می‌کرد حبیب‌الله بیطرف و در مجلس دهم که اکثریت آن را اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تشکیل داده‌اند، رأی اعتماد اکثریت را نگیرد؟ آن طور که مخالفان بیطرف اعلام کردند، در جریان آبگیری سد کارون ۳ که توسط علی زحمتکش، مدیر یزدی شرکت آب و نیرو انجام شد، ۱۵ هزار نفر از عشایر و کشاورزان مناطق زاگرس مرکزی آواره و بیکار شدند و شغل‌های خود را در 3 استان چهارمحال، خوزستان و لرستان از دست دادند. حتی با جانمایی اشتباه سد گتوند، آب رودخانه کارون شور و آلوده شد و کسی در این باره دم برنیاورد. هنگامی که سال ۹۱ مردم اصفهان از شدت خشکی زاینده‌رود به انتقال آب به یزد شکایت کردند، چه کسی صدای آنها را شنید؟ پس باید گفت بیطرف قربانی آب شد، زیرا آنچنان که از نامش پیداست، در انتقال آب بیطرف نبود».
 


Page Generated in 0/0049 sec