printlogo


کد خبر: 180428تاریخ: 1396/6/5 00:00
«برجام تفاوتی بین بازرسی از مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود»
هیلی: ایران اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را بدهد

آمانو همچنان درباره دیدار با نیکی هیلی ساکت است. سکوت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره محتوای دیدارش با نماینده آمریکا در سازمان ملل برای بانیان ایرانی برجام نگران‌کننده شده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، اکنون تنها روایت موجود درباره دیدار نماینده آمریکا در سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران، روایتی است که نیکی هیلی مطرح کرده است. هیلی گفته است از پاسخ‌های آمانو به سوالاتش درباره وضعیت دسترسی‌ها به مراکز نظامی ایران رضایت دارد اما این کافی نیست و اعتبار گزارشات آژانس در این‌باره وابسته به میزان دسترسی‌های آنان است. در حالی که سکوت آمانو ادامه دارد، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه نیز یک بار دیگر درباره دیدارش با آمانو اظهارنظر کرد و این‌بار یک نکته جدید را درباره این دیدار مطرح کرد. هیلی گفت ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نمی‌دهد اما در برجام، تفاوتی میان بازرسی از مراکز نظامی و مراکز غیرنظامی وجود ندارد. این اظهارنظر هیلی نشان می‌دهد فرستاده دونالد ترامپ به وین، در حال اجرای دقیق سناریویی است که اتاق فکر ضدبرجام در کاخ سفید طراحی کرده است. سناریویی که می‌خواهد با طرح زیاده‌خواهی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران، مقدمات و مستندات لازم برای گزارش اکتبر ترامپ را فراهم کند تا طی آن ترامپ اعلام کند ایران به برجام پایبند نبوده است. در این صورت یعنی در حالتی که دولت ترامپ مدعی نقض برجام توسط ایران باشد، آنها فورا شرایط را برای بازگرداندن تحریم‌های معلق شده در برجام فراهم می‌کنند. این نقشه ترامپ برای بی‌اعتبار کردن برجام است. نقشه‌ای که با سفر نیکی هیلی به وین و دیدار با آمانو وارد فاز عملیاتی شد و حالا با اظهارات روز جمعه هیلی درباره وضعیت بازرسی‌ها در برجام، در حال رونمایی است.  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه بار دیگر گفت اعتبار گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها به میزان دسترسی آن به سایت‌های ایران بستگی خواهد داشت.
به گزارش فارس، این دیپلمات آمریکایی، دیدارش با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس و سایر کارکنان این سازمان بین‌المللی را «بسیار سازنده» توصیف کرد اما مدعی شد گزارش‌دهی‌های آژانس تنها به اندازه‌ دسترسی‌هایی که به آنها اعطا می‌شود معتبر است.  وی گفت: «آژانس برنامه راستی‌آزمایی بسیار قدرتمندی در ایران دارد. از شنیدن کارهایی که آنها انجام می‌دهند، خرسند شدم اما گزارش های آژانس با همه محاسنی که دارد تنها به اندازه‌ای معتبر است که به آنها اجازه داده شود آنچه را می‌خواهند مشاهده کنند. ایران علناً اعلام کرده اجازه دسترسی به مراکز نظامی‌اش را نمی‌دهد ولی برجام تفاوتی بین مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نشده است». وی همچنین با بیان اینکه «به علاوه مراکز اعلام‌نشده متعددی وجود دارد که تاکنون از آنها بازرسی به عمل نیامده است و مشکل اینجا است»، گفت: «من اعتماد زیادی به آژانس دارم اما آنها با کشوری سروکار دارند که سابقه‌ای آشکار از دروغگویی و دنبال کردن مخفیانه برنامه‌های هسته‌ای دارد». نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «ما آژانس را ترغیب می‌کنیم برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران، از تمام اختیاراتش استفاده کند و تمام زوایای ممکن را مورد بررسی قرار دهد. ما در این فرآیند از آژانس حمایت می‌کنیم». نیکی هیلی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ایران از سال ۲۰۰۶ اقدام به قاچاق اسلحه برای نیروهای حزب‌الله لبنان کرده است». او گفت: «این به معنی جلوگیری از جنگ نیست، بلکه به معنی تدارک جنگ است». وی همچنین با بیان اینکه «حزب‌الله نماینده ایران در بی‌ثبات‌سازی منطقه است»، گفت: «نیروهای سازمان ملل در لبنان اقدام موثری علیه گروه‌هایی مانند حزب‌الله انجام نمی‌دهند». هیلی در ادامه ادعا کرد حزب‌الله قوای تسلیحاتی خود را تقویت کرده و از آن برای بی‌ثبات کردن هر کجا که می‌خواهد استفاده می‌کند. اظهارات نیکی هیلی درباره حزب‌الله لبنان در حالی است که رئیس او یعنی دونالد ترامپ، بارها گفته است داعش توسط دولت اوباما و به صورت ویژه توسط هیلاری کلینتون ایجاد شده است. کلینتون نیز در کتاب خاطرات خود نوشت قبل‌ از اعلام موجودیت داعش، برای به رسمیت شناختن این تروریست‌ها با اروپایی‌ها به‌توافق رسیده بود!
 


Page Generated in 0/0085 sec