printlogo


کد خبر: 180434تاریخ: 1396/6/5 00:00
وقتی پوتین، نخست‌وزیر اسرائیل را با به رخ کشیدن «شریک راهبردی»‌اش تحقیر می‌کند
کابوس نتانیاهو در سوچی

گروه بین الملل: سفر هفته گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سوچی، نه‌تنها خاطرات تابستانی رویایی به همراه نداشت، بلکه به تعبیر اهالی کرملین، بنیامین نتانیاهو با خود از سواحل گرم  جنوب روسیه کابوس به تل‌آویو سوغات برد.
یک تارنمای روسی در گزارشی اختصاصی به برخی جزئیات جالب از دیدار نتانیاهو از  ویلای ییلاقی مشهور پوتین در منطقه بوشارف روچی در سواحل سوچی به نقل از اطرافیان رئیس‌جمهور روسیه اشاره دارد. آنچه هفته گذشته در این منطقه که از دیرباز محل گذراندن تعطیلات تابستانی تزارها، رهبران حزب کمونیست و رؤسای جمهور  و نخست وزیران شوروی و فدراسیون روسیه بوده گذشته است، می‌تواند یکی از نشانه‌های آشکار پایان عمر رژیم صهیونیستی باشد. آخرین دیدار او از سوچی را می‌توان به نوعی یادآور تحقیر رهبران یهودیان افراطی در عصر تزارها و همچنین دوران استالین دانست، دورانی که یهودیان به چشم افرادی طماع و مزدوران دردسرساز غرب در روسیه و شوروی نگریسته می‌شدند. نتانیاهو زمانی به سوچی سفر کرد که همزمان با عملیات پیروزمندانه ارتش سوریه و حزب‌الله در ارتفاعات منتهی به جولان، پهپادهای جنگی اسرائیلی توسط سامانه پدافندی بانتسیر روسی در آسمان سوریه شکار شده بودند. همچنین با وجود ابراز دوستی همیشگی مسکو و تل‌آویو به یکدیگر از حقایق بزرگ نمی‌توان گذشت، از جمله آنکه نه تنها روسیه و اسرائیل عملا در سوریه در حال جنگ نیابتی با یکدیگر هستند، بلکه مهم‌تر از آن، موشک‌های بالستیک راهبردی هسته‌ای هر دو طرف هنوز از زمان دوران جنگ سرد روی اهداف حساس طرف مقابل قفل شده باقی مانده‌اند.
در گزارش پراودا ریپورت- که یک تارنمای تحلیلی بین‌المللی حامی پوتین و متفاوت از نشریه خاک خورده ارگان حزب کمونیست روسیه است- آمده است رئیس‌جمهور روسیه با بی‌اعتنایی به دیدگاه‌های ضد ایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کابوس او را به حقیقت تبدیل کرد. پراودا می‌نویسد: «کابوس نتانیاهو به واقعیت پیوست. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان حزب‌الله در حال آمده شدن برای حمله به اسرائیل با قرار دادن سوریه به عنوان سنگر هستند. نخست‌وزیر اسرائیل این «خبر وحشتناک» را 23 آگوست در سوچی با ولادیمیر پوتین در میان گذاشت اما به‌رغم حالت هیجانی نتانیاهو، رهبر روسیه، در وضعیتی آرام قرار داشت. پوتین گفت: ایران متحد راهبردی روسیه در خاورمیانه است اما اسرائیل هم شریکی مهم برای روسیه در منطقه است». به گزارش تسنیم، با آنکه در این مطلب به بازی ژئوپلیتیک پیچیده مسکو برای ایجاد موازنه بین تهران و تل‌آویو اشاره شده است اما در عین حال عجز نتانیاهو در تحت تاثیر قرار دادن پوتین در آن کاملا به چشم می‌خورد، جایی که به گفته  شاهدان عینی نخست‌وزیر اسرائیلی بسیار هیجانی و در مواقعی در آستانه هراس قرار داشته  و سعی کرد تصویری آخرالزمانی را با به تصویر کشید جهان در صورت عدم مهار ایران ترسیم کند. پراودا می‌آورد: «نتانیاهو به پوتین گفت اسرائیل به غایت درباره مشارکت ایران در درگیری‌های سوریه نگران است... گفت تهران در حال تلاش برای توسعه خزنده نفوذش در خاورمیانه به بهانه حل و فصل صلح‌آمیز مسائل سوریه است... گفت ایران در حال تصرف سرزمین‌هایی است که ائتلاف بین‌المللی و روسیه از داعش در سوریه پس می‌گیرند. همچنین گفت تهران نیتش برای نابودی اسرائیل را پنهان نمی‌کند. اما واکنش مسکو چه بود؟ هنگامی که نتانیاهو در حال تشریح این سناریوی وحشتناک برای پوتین بود، رهبر روسیه از سر دلسوزی خمیازه می‌کشید، مثل اینکه می‌خواست بگوید: متاسفم که نمی‌توانیم در این مورد کمکی به شما بکنیم».
در دیدار زمستان گذشته 2 طرف نیز وقتی نتانیاهو به بهانه عید پوریم، از نفرت
2500 ساله پارسی‌ها از یهودیان سخن گفت، پوتین با واکنشی استهزاآمیز به او یادآورد شده بود که «حالا در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم!»
پراودا در بخش دیگری تأکید کرده است: «حقیقت این است که برای مسکو، تهران تنها نیروی موازنه در برابر ائتلاف قدرتمندی متشکل از پادشاهی‌های عرب ثروتمند است که در تلاش برای ایجاد یک ائتلاف مشابه ناتو و تحمیل قواعد واشنگتن در سراسر خاورمیانه هستند، بنابراین کرملین علاقه‌مند است نفوذ تهران در منطقه را بیش از پیش تقویت کند. موضوع پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای تقریباً حل و فصل شده و این روسیه است که حامی پذیرش زودهنگام ایران در این سازمان است. در پایان آندری مهدی‌اف، نویسنده پراودا چنین نتیجه‌گیری می‌کند که تل‌آویو نمی‌تواند درس تدوین سیاست‌ها در خاورمیانه را به روسیه تعلیم بدهد.
نتانیاهو طی یک سال و نیم اخیر به همراه ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی رکورد بیشترین تعداد سفرهای مقامات ارشد اسرائیل به روسیه و دیدارشان با رهبر کرملین را در یک بازه زمانی کوتاه به ثبت رسانده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها، آنها حتی به رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و الیگارش‌های روس وعده انتقال ثروت‌های افسانه‌ای مافیای جهانی یهود را از اروپا و آمریکا به این کشور داده یا اینکه قول میانجیگری میان مسکو و واشنگتن را داده‌اند. حتی 2 سال پیش اسرائیلی‌ها ترتیبی دادند تا سرمایه‌داران یهودی در مسکو با پوتین دیدار کنند. اما نتیجه همه این تلاش‌ها که با هدف همراه کردن روسیه با اسرائیل علیه ایران و محور مقاومت انجام شده‌اند چیزی جز شکست نبوده است. با این همه این بار نتانیاهو در آخرین مواجهه‌اش با پوتین به معنای واقعی تحقیر شد. آنچه در سوچی گذشت یادآور این نکته است که رژیم دست‌نشانده و جعلی صهیونیستی با افول هژمونی جهانی آمریکا دچار چنان بحران حیاتی شده که رئیس دولتش همچون سگ بی‌صاحب مانده بر در هر خانه دیگری، حتی خانه دشمن اربابش، برای جستن صاحبی جدید عوعو می‌کند.

شکار پهپادهای هیرون اسرائیلی توسط سامانه روسی
یک گزارش ارائه شده در همایش بین‌المللی ارتشی «آرمیا – ۲۰۱۷»  در مسکو نشان می‌دهد سامانه پدافند هوایی بانتسیر روسیه که از مدت‌ها قبل در سوریه مستقر شده، در ماه‌های اخیر اقدام به هدف قراردادن پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی کرده است. به گزارش اسپوتنیک عربی، در بخش سوری همایش، تابلویی شامل آماری از انهدام هواپیماهای مختلف در آسمان سوریه توسط پدافند هوایی روسیه از مارس تا ژوئیه ۲۰۱۷ به نمایش درآمد. نکته بسیار مهم وجود پهپادهای عظیم صهیونیستی است که براساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، شکار 3 پهپاد غول پیکر « هیرون» در روزهای ۹ آوریل، ۲۰ مارس و ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی را شامل می‌شود. این اقدام با موشک‌های هدایت شونده ضد هواپیما انجام شده ولی جزئیات آن هنوز اعلام نشده است. هیرون نوعی پهپاد متحول شده توسط شرکت ال هیرون است که قادر به پرواز در مسافت‌های طولانی در ارتفاع متوسط و بالا و مشخص‌سازی اهدافی مانند جنگنده، بالگرد و موشک است که طول بال آن ۱۷ متر بوده و وزن آن هنگام برخاستن بیشتر از یک تن است.
 


Page Generated in 0/0065 sec