printlogo


کد خبر: 180470تاریخ: 1396/6/6 00:00
فلسفه بارسا و رئال از جوانگرایی تا خرید نجومی


بن هیوارد: بارسلونا نیازهایی اساسی داشت. رئال مادرید، رقیب دیرینه این تیم توانسته بود قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا شود و همچنین قوی‎ترین ترکیب دنیا را هم در اختیار داشت. در مقابل باشگاه کاتالانی نه‌تنها تقویت نشده بود، بلکه یکی از اصلی‌ترین ستاره‌هایش را هم از دست داده بود.
جدایی نیمار و پیوستنش به تیم پاریسی در ازای 222 میلیون یورو باعث شد بارسلونا در خط حمله کیفیت کمتری داشته باشد و به این دلیل باید بازیکن خریداری می‎شد اما بارسا خیلی سریع فهمید برای خرید بازیکن باید بسیار بیشتر از قبل پول خرج کند.
دلیل این بود که هم اوضاع بازار آشفته بود و هم تیم‌ها می‎دانستند بارسا پول زیادی در اختیار دارد. با این حال اما کاتالان‌ها 105 میلیون یورو برای خرید عثمانه دمبله پرداختند؛ بازیکنی که در ازای 15 میلیون یورو از رن به دورتموند رفته بود.
او دومین بازیکن گران‌قیمت دنیا شد و برای نخستین‌بار در دهه اخیر بارسلونا در رقابت با رئال‌مادرید خرید گران‌تری در فصل نقل‌وانتقالات داشته است. این موضوع می‎تواند ادامه داشته باشد و بارسلونا کوتینیو را هم از لیورپول بخرد، به شرطی که تا قبل از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات این کار را انجام دهد.
لیورپول 3 پیشنهاد بارسا برای کوتینیو را رد کرده است، آخرین آن هم پیشنهاد 125 میلیون یورویی بوده است اما کاتالانی‌ها دست از تلاش برای خرید او و یک هافبک برنمی‌‎دارند. حتی در شرایطی که تیم انگلیسی گفته کوتینیو فروشی نیست باز هم تلاش بارسایی‌ها ادامه دارد.
به هر حال این ضعف بارسا در برنامه‎ریزی بوده که حالا اینطور باید برای خرید بازیکن تلاش کنند. چون به غیر از ساموئل اومتیتی هیچ‌یک از بازیکنانی که از سال 2014 به بعد خریداری شدند در حد و اندازه‎ بارسلونا نبودند. به همین دلیل هم بود که رئال‌مادرید کم‌کم نسبت به بارسا تیم بهتری شد.
بین سال‌های 2000 تا 2013 رکورد ترانسفرهای دنیا در اختیار مادرید بود. شروعش هم با آمدن فلورنتینو پرس و خریدن لوئیس فیگو در ازای 60 میلیون یورو بود و با خرید 77 میلیون یورویی زیدان در سال 2001، خرید 67 میلیون یورویی کاکا و 94 میلیون یورویی رونالدو در سال 2009 و خرید 100 میلیون یورویی گرت بیل در سال 2013 ادامه پیدا کرد.
پرس در 2 دوره حضور در مادرید توانست مادرید را تبدیل به موفق‌ترین تیم دنیا کند و فلسفه‎اش هم خریدهای کهکشانی بود و توانست بهترین ستاره‌‎های دنیا را به تیمش منتقل کند. اخیرا هم مادرید با او توانسته در 3 دوره از 4 دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان قهرمان شود.
در این موفقیت‌ها رونالدو و بیل نقشی چشمگیر داشتند و حالا مدتی است که مادرید با حضور ستاره‎های بزرگ دنیا، تمرکزش را روی جذب بازیکنان جوان گذاشته است که در این زمینه موفقیت خوبی هم کسب کرده است.
مارکو آسنسیو سال 2014  در ازای 4 میلیون یورو خریده شد، کاسمیرو سال 2013 در ازای 5/7 میلیون یورو، ایسکو هم در همان سال انتقالی 27 میلیون یورویی داشت و در این تابستان هم دنی سبایوس در ازای 18 میلیون یورو به این تیم آمده است. کلید موفقیت مادرید در همه این خریدها هم این بوده که برای این خریدها زود اقدام کرده است. کاری که بارسلونا می‎توانست درباره کوتینیو و دمبله انجام دهد.
پیش از این بارسا معمولا تیم‎هایش را در اطراف بازیکنان بااستعداد و باتجربه لاماسیا قرار می‌داد. این ایده‎آل بود اما همیشه خرید بازیکنان جوان از تیم‌های دیگر هم می‌‎تواند ایده خوبی باشد. چیزی که در چند فصل اخیر مادرید در آن تبحر خاصی کسب کرده است و توانسته بهترین ترکیب دنیا را داشته باشد که اتفاقا ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه هم هست.
البته این نتیجه تغییر فلسفه در مادرید هم هست. آخرین خرید کهکشانی این باشگاه خامس رودریگس بوده که سال 2014 به این تیم آمده و جواب هم نداد و قرض داده شد. مادرید حالا کیفیتی دارد که نیازی هم به خریدهای کهکشانی ندارد. آنها در سال‎های اخیر همه تلاش‌شان را کردند تا به سلطه بارسا در لالیگا پایان دهند و موفق هم شدند.
رئال هنوز هم پول دارد و می‎تواند آن را صرف خرید یک سوپراستار کند اما معتقد است خرید بازیکنی مانند کیلیان امباپه است که در این شرایط می‎تواند برای تیم مفید باشد؛ بازیکنی که حتی شاید زمانی بتواند جانشین رونالدو شود.
 


Page Generated in 0/0059 sec