printlogo


کد خبر: 180499تاریخ: 1396/6/6 00:00
آخرین شهر عراق از چنگال تکفیری‌های داعش رهایی یافت
آزادی کامل تلعفر

وزارت دفاع عراق یکشنبه تسلط کامل نیروهای عراقی بر شهر تلعفر را اعلام کرد. عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات «تلعفر می‌آییم» در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای مشترک ارتش و حشد الشعبی (بسیج مردمی) 2 محله العسکری و الصناعه الشمالیه، منطقه المعارض، دروازه تلعفر و روستای الرحمه در شمال شرق شهر را از اشغال تروریست‌های داعشی آزاد کردند. به این ترتیب تمام محله‌های مرکز شهر تلعفر آزاد شد. یارالله تاکید کرد، داعش تنها در شهر العیاضیه و روستاهای اطراف آن باقی مانده است و نیروها در حال پیشروی به این شهر هستند. به این ترتیب نیروهای عراقی بر کل شهر تلعفر تسلط یافته‌ و بخشی از نیروها نیز عازم شهر العیاضیه در همجواری تلعفر شده‌اند. سرلشکر ریاض توفیق، فرمانده نیروهای زمینی ارتش عراق نیز گفت: تلعفر اکنون در دست ماست و ارتش پیروزی بزرگی بر داعش را محقق کرد. به گفته وی، نیروهای زرهی نهم ارتش به سمت مرکز شهر العیاضیه در ۱۳ کیلومتری شمال غرب تلعفر در حرکت هستند تا آنجا را از داعش پس بگیرند. این شهر آخرین نقطه در دست داعش در استان نینواست. فالح الفیاض، رئیس هیات حشدالشعبی نیز در بیانیه‌ای، پیروزی سریع در آزادسازی تلعفر را به نیروهای حشدالشعبی و دیگر نیروهای عراقی تبریک گفت. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز پیش‌تر اعلامیه‌هایی را در مناطق آزادنشده در شهر تلعفر ریخته و از غیرنظامیان خواسته بود به مناطق امن بروند. ارتش عراق همچنین از عناصر داعش خواست خود را تسلیم کنند. گروه رسانه جنگ عراق وابسته به فرماندهی عملیات مشترک، روز شنبه اعلام کرده بود: از غیرنظامیان درخواست شده از حضور در مناطقی که داعش در آنجا حضور دارد، اجتناب کنند. پیش از این عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق هم که شنبه به شهر تلعفر رفته بود، تاکید کرده بود: بزودی آزادسازی کامل این شهر از داعش را اعلام می‌کنیم. داعش نابود شده و دیگر قادر به ایستادن مقابل نیروهای مشترک نیست. الحیالی در گفت‌وگوی تلویزیونی در جریان بازدید از شهر تلعفر تاکید کرده بود: روحیه مبارزان ما بسیار بالاست و ما شاهد عقب‌نشینی داعش هستیم و بزودی حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آزادسازی تلعفر را رسما اعلام خواهد کرد. وزیر دفاع عراق خاطرنشان کرده بود: داعش دیگر تمام شده و نمی‌تواند مقابل پیشروی ما بایستد. ما قبل از عملیات به مردم تلعفر گفتیم که می‌آییم و امروز اینجا در تلعفر هستیم. عملیات تلعفر یکشنبه هفته گذشته در 20 آگوست 2017 آغاز شد و در هشتمین روز این عملیات، این شهر به طور کامل آزاد شده است.
 همه نیروها تحت امر دولت بغداد
در همین حال، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از جمهوری چک گفت: هماهنگی بالایی که بین همه نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش، پلیس مرکزی، واکنش سریع، مبارزه با تروریسم و حشدالشعبی در نبرد تلعفر بروز کرد، به همه نگرانی‌های منطقه‌ای و تردیدهای برخی کشورها درباره احتمال غیرمنضبط بودن بعضی از این نیروها پایان داد. وی یکی از عوامل پیروزی‌های سریع در تلعفر را وحدت همه نیروهای مسلح عراق در این عملیات بیان کرد و افزود همه نیروهای مسلح عراق تحت امر دولت هستند و هیچ سلاحی خارج از چارچوب دولت وجود ندارد. العبادی به طور تلویحی به 2 انفجار دیروز یکشنبه با خودروهای بمبگذاری شده در بغداد که 6 کشته و 11 زخمی بر جای گذاشت اشاره کرد و گفت: گروه‌های تروریستی چون قادر به رویارویی با نیروهای مسلح در صحنه جنگ نیستند، با انفجار خودروهای بمبگذاری شده در مناطق مسکونی، مردم بیگناه را هدف قرار می‌دهند. اشاره العبادی به نگرانی‌های منطقه‌ای و اتهام‌های واهی برخی کشورها از جمله عربستان‌سعودی و نیز برخی جریان‌های سیاسی در داخل عراق علیه حشدالشعبی است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر حدود 4 هفته پیش، همسو با مواضع عربستان‌سعودی، خواستار انحلال حشدالشعبی شده بود. صدر بعد از بازگشت از سفر رسمی به عربستان سعودی، گفته بود: عراق باید از فرماندهی واحد نیروهای مسلح و مرکزیت در حکومت بهره‌مند شود، زیرا وجود 2 ارتش «تبعات منفی» دارد. اشاره مقتدا صدر به وجود حشدالشعبی در کنار ارتش عراق بود.

شمارش معکوس برای بازگشایی گذرگاه مرزی طریبیل
منابع اردنی گزارش دادند به دنبال پیروزی‌های ارتش عراق در موصل و شکست داعش، پاکسازی جاده بین‌المللی منتهی به مرز اردن و شکست داعش در تلعفر، شمارش معکوس برای بازگشایی گذرگاه طریبیل در مرز عراق آغاز شده است. روزنامه الغد اردن نوشت اردنی‌ها و عراقی‌ها سپتامبر آینده منتظر بازگشایی گذرگاه طریبیل برای عبور کالاها هستند که از لحاظ تجاری بسیار حایز اهمیت است. به نوشته این روزنامه، صادرات اردن به عراق از جولای 2015 تا سیطره داعش بر استان الانبار تا حدود 63 درصد کاهش یافت در حالی که صادرات به سوریه نیز از زمان تعطیلی مرکز مرزی جابر در سال 2015 تا حدود 65درصد کاهش یافت. کامیون‌داران اردن نیز به دلیل تعطیلی گذرگاه مرزی با عراق خسارت‌هایی متحمل شدند و میزان خسارت این بخش به 200 میلیون دینار طی 6 سال گذشته رسید.


Page Generated in 0/0065 sec