printlogo


کد خبر: 180503تاریخ: 1396/6/6 00:00
از سوی شورای‌شهر صورت گرفت
تعیین سرپرست برای شهرداری تهران

گروه اجتماعی: پس از گذشت 4 روز از تشکیل شورای پنجم شهر تهران، روز گذشته در نهایت برای شهرداری تهران سرپرست تعیین شد. این در حالی است که در نخستین جلسه شورای پنجم، با نظر اکثریت اعضا «محمدعلی نجفی» به عنوان گزینه شهرداری تهران معرفی و حکم وی از سوی شورا به وزارت کشور فرستاده شد اما با گذشت چند روز همچنان این حکم پرحاشیه ابلاغ نشده است!
این در حالی است که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران روز شنبه درباره تایید حکم نجفی از سوی وزارت کشور گفته بود: «هنوز حکم نجفی به عنوان شهردار نیامده است و اگر صادر نشود، سرپرست انتخاب می‌کنیم». علاوه بر این رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر طولانی شدن زمان تایید حکم نجفی روز گذشته گفت: «باید تشریفات و مراحل قانونی طی شود، نامه وی چهارشنبه اول شهریور 96 به دست ما رسیده است بنابراین یک مقدار مراحل اداری زمان می‌برد و هر زمان نتیجه استعلام به ما برسد ما در خدمتیم و منتظر نتیجه استعلام هستیم». با این تفاصیل با توجه به تایید نشدن حکم نجفی برای شهرداری تهران، در جلسه شورای شهر، مصطفی سلیمی به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد.
موافقت تلفنی سلیمی با سرپرستی
روز گذشته در جریان دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و گزینه‌هایی نیز در این‌باره انتخاب شدند. پس از بررسی‌های نهایی مصطفی سلیمی با 20 رای به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد. خلیل‌آبادی، عضو شورا از صحن علنی با سلیمی تماس تلفنی گرفت و وی موافقت خود را تلفنی اعلام کرد. سیدحسن رسولی، عضو شورا در این جلسه گفت: از هاشمی انتظار داریم همانطور که چمران برای انتصاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تلاش کرد، همین تلاش را برای صدور حکم آقای نجفی انجام دهد. وی ادامه داد: درخواست می‌کنیم در صورت تاخیر، رئیس‌جمهور و معاون اول او به این موضوع ورود کنند. در همین راستا و با توجه به تایید نشدن حکم نجفی، شائبه‌هایی مبنی بر عدم تایید حکم وی از سوی وزارت کشور منتشر شد که با واکنش سخنگوی وزارت کشور مواجه شد.
 سرپرست شهرداری در دفتر کارش حاضر شد
گفتنی است در میان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، نجفی در تماس تلفنی با محسن هاشمی درخواست کرده بود با توجه به اتفاقات خوبی که در حال رخ  دادن است، از اعطای حکم سرپرستی به نام سلیمی خودداری کنند، زیرا به احتمال فراوان حکم وی صادر می‌شود.
همچنین پس از پایان جلسه شورای شهر تهران، سلیمی سرپرست شهرداری به همراه رئیس و برخی اعضای شورای شهر تهران در دفتر خود در شهرداری حاضر شد.
واکنش وزارت کشور
در همین باره سیدسلمان سامانى، سخنگوی وزارت کشور گفت: بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه شوراى اسلامى شهر تهران مبنى بر معرفى جناب آقاى نجفى به عنوان شهردار منتخب شورا، اقدامات قانونى لازم برای تطبیق شرایط ایشان با مفاد مندرج در آیین‌نامه اجرایى شرایط احراز تصدى سمت شهردار به عمل آمد. همزمان استعلامات لازم از مراجع قانونى انجام شد. تاکنون پاسخ استعلامات به وزارت کشور واصل نشده  و به تبع آن حکم انتصاب نیز صادر نشده است. اقدامات قانونى در حال انجام است و هر گونه خبرى در این‌باره از مبادى رسمى وزارت کشور به اطلاع عموم شهروندان عزیز و رسانه‌هاى جمعى خواهد رسید. محسن هاشمی روز گذشته پس از اتمام دومین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره ابلاغ حکم نجفی به عنوان شهردار تهران از سوی وزارت کشور اظهار داشت: هنوز حکم نجفی به شورا ابلاغ نشده است ولی خبرهای مثبتی در این‌باره شنیده‌ایم.
حکم نجفی هنوز ابلاغ نشده است
همچنین رئیس شورای شهر تهران هم درباره ابلاغ حکم شهردار از سوی وزارت کشور تصریح کرد: خبرهای مثبتی در این‌باره شنیده‌ایم که رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به دنبال دریافت استعلام‌های لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح است و امیدواریم هر چه زودتر حکم آقای نجفی ابلاغ شود. وی افزود: بر اساس قانون برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب کردیم که آقای مصطفی سلیمی با اکثریت آرا به عنوان سرپرست انتخاب شدند. محسن هاشمی افزود: وزارت کشور 10 تا 20 روز مهلت قانونی برای پیگیری ابلاغ حکم دارد اما ماجرای انتخاب و تایید حکم شهردار تهران به همین جا ختم نمی‌شود. پیش از این نیز بحث‌هایی مبنی بر عدم تایید حکم نجفی از سوی وزارت کشور به دلیل برخی پرونده‌ها و مشکل در استعلامات قانونی به میان آمده بود.
آیا نجفی شهردار می‌شود؟
به هر روی با توجه به اینکه پیش از انتخاب نجفی به عنوان شهردار، محسن هاشمی به عنوان گزینه مطرح این سمت معرفی شده بود حال شائبه‌هایی مبنی بر تصدی سمت شهرداری تهران از سوی هاشمی به گوش می‌رسد. البته پیش از این هاشمی برای رفتن به بهشت با مخالفت برخی سران اصلاحات مواجه شد و به همین جهت نجفی به عنوان گزینه شهرداری تهران معرفی شد. همچنین پس از معرفی نجفی به عنوان گزینه شهرداری تهران، این انتخاب واکنش‌ها و انتقاداتی در پی داشته است، برخی از این انتقادات حول محور نداشتن تجربه کافی وی در زمینه مدیریت کلانشهری چون تهران و همچنین سابقه بیماری قلبی نجفی متمرکز شده است. با توجه به طولانی شدن زمان تایید حکم وی از سوی وزارت کشور برای شهرداری تهران به نظر می‌رسد شاید در پشت‌پرده اتفاقاتی جدید در راه باشد. باید دید در چند روز فرصت باقیمانده وزارت کشور حکم محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار جدید تهران تایید خواهد کرد یا نه؟


Page Generated in 0/0066 sec