printlogo


کد خبر: 180508تاریخ: 1396/6/6 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با کمالوندی درباره جزئیات نامه صالحی به آمانو
نگرانیم آژانس تحت تأثیر آمریکا قرار گیرد

در کنار نامه ظریف به یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با سفر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نامه‌ای خطاب به آمانو نوشته است که البته این نامه کمتر رسانه‌ای شد و هیچ اشاره‌ای نیز به مفاد آن نشده است. «وطن‌امروز» در این‌باره با بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو کرده است.
***
 روایت برخی خبرگزاری‌ها از اظهارات آقای صالحی این شائبه را به وجود آورده که ایشان گفته‌اند در شورای نظارت بر برجام  درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران بررسی صورت خواهد گرفت؛ این مسأله صحت دارد؟
بنده با آقای صالحی صحبت کردم. ایشان گفتند در جمع خبرنگاران گفتم «هیات نظارت بر برجام مسؤول نوع اقدامات متقابل و متناسب با رفتار طرف مقابل است و هیچ صحبتی راجع به سفر خانم هیلی نکردم و اظهارنظری نداشتم. مسؤول اقدامات دیپلماسی آقای ظریف است که اقدامات متناسب درباره سفر خانم هیلی را به‌موقع انجام دادند. بنده درباره سایت‌های نظامی جوابی ندادم و به صورت کلی و نه در پاسخ به بحث سوال مربوط به سایت نظامی گفتم دولت جدید آمریکا با شیوه‌های گوناگون درصدد انجام کارهای ایذایی و آشفته کردن فضاست».
 آقای عراقچی شنبه‌شب از نامه‌نگاری آقای صالحی خبر دادند؛ این نامه در ارتباط با سفر خانم هیلی به وین، خطاب به آقای آمانو نوشته شد؟
بله! آقای صالحی هم به آقای آمانو نامه نوشتند. این نامه تقریبا همزمان با نامه وزارت امور خارجه ارسال شد اما ادبیات این دو نامه متفاوت و هر کدام در حوزه‌ای متفاوت بود.
 مفاد نامه در زمینه مسائل فنی و حفظ اسرار بوده است؟
ببینید! در این نامه به طور کلی اشاره شده که در فضای کنونی، آژانس انرژی اتمی با توجه به مسؤولیت‌هایی که دارد، باید بی‌طرف باشد. همچنین به تحرکات هیات حاکمه جدید آمریکا علیه برجام اشاره و به آژانس در این باره  هشدار داده شده است.
 آژانس انرژی اتمی سابقه یک بدعهدی در زمان آقای البرادعی و بعد از مذاکرات سعدآباد را دارد. با توجه به رفتار و عملکرد آژانس این نگرانی همچنان وجود دارد؛ شاید به‌خاطر آن سابقه است که نگرانی برای آقای صالحی به‌وجود آمده است؟
درست است! وقتی یک مقام آمریکایی مدام علیه برجام صحبت می‌کند و آن را بدترین قرارداد تاریخ می‌داند و دنبال بهانه‌هایی برای نقض تعهدات خودش است و به وین سفر و با مسؤولان آژانس دیدار می‌کند، این دیدار می‌تواند مفهوم نگران‌کننده‌ای برای ایران داشته باشد. به همین دلیل باید هشدارهایی به آژانس در این زمینه داده می‌شد که داده شد.
 یعنی ما نسبت به رفتار آژانس نگرانیم؟
بله! بالاخره نگران این هستیم که آژانس تحت تاثیر اقدامات ایذایی و فشارها قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0055 sec