printlogo


کد خبر: 180515تاریخ: 1396/6/7 00:00
گزارش گاردین از تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای تکمیل مستندات گزارش اکتبر علیه پایبندی ایران به برجام
ترامپ اطلاعاتی‌ها را پای کار می‌آورد

دونالد ترامپ برای آنکه نقشه خود برای بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده در برجام را محقق کند، از یک سو در حال تحت فشار قرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و از سوی دیگر حالا خبر رسیده در تلاش است نهادهای اطلاعاتی آمریکا را وادار کند گزارشی با ادعای نقض برجام علیه ایران تهیه کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، این خبر را گاردین فاش کرده است.  براساس این گزارش با توجه به فشار کاخ سفید بر جامعه اطلاعاتی آمریکا، این جامعه نگران تکرار تجربه دولت جرج بوش در موضوع توسل به اطلاعات ساختگی درباره برنامه سلاح‌های کشتارجمعی عراق است. گاردین گزارش داد: «مقامات اطلاعاتی آمریکا تحت فشار کاخ سفید هستند تا توجیهی برای اعلام نقض برجام از سوی ایران درست کنند؛ اقدامی که به گفته مقامات سابق و تحلیلگران آمریکایی شبیه به سیاسی کردن جامعه اطلاعاتی در نمونه تهاجم به عراق(سال 2003) است». به گزارش فارس، در گزارش گاردین آمده است: «گفته می‌شود تحلیلگران اطلاعاتی که تجربه جنگ سال 2003 دولت بوش بر پایه مدارک تقلبی درباره سلاح‌های کشتار جمعی را دارند، در حال مقاومت در برابر فشار برای ایجاد شواهد درباره نقض‌های ایران(در قبال برجام) هستند». ند پرایس، تحلیلگر اسبق سیا که در دولت قبل آمریکا سخنگوی شورای امنیت ملی و دستیار ویژه باراک اوباما بود، در این‌باره گفت: «من از اعضای جامعه اطلاعاتی این موضوع(فشار کاخ سفید بر جامعه اطلاعاتی برای ایجاد توجیه درباره نقض برجام توسط ایران) را شنیدم. آنها احساس می‌کنند تحت فشار هستند. آنها به من گفتند یک حس تنفر شدید وجود داشت و انگار این حس، حس آشنایی است و ما این فیلم را قبلا دیده ایم». یک عضو وزارت خارجه آمریکا که در تیم مذاکرات برجام بوده هم گفته که بررسی و مطالعه جامعه اطلاعاتی درباره موضوعات مختلف، امری متعارف است اما تفاوت در دولت دونالد ترامپ آن است که مقامات دولت به جامعه اطلاعاتی می‌گویند نتایج بررسی‌ها و تحقیقات چه باید باشد. «ریچارد نفیو» گفت: «در پشت صحنه یک ماشین بزرگ در حال به‌روزرسانی اطلاعات برای دولت  و کنگره است. مقامات اطلاعاتی و تحلیلگران زیادی در سازمان‌ها حضور دارند که در تلاش برای یافتن موارد عدم اجرای برجام توسط ایران، هر روز در حال بررسی زوایای مختلف گزارش‌هایی هستند که از ایران بیرون می‌‎آید». وی ادامه داد: «از نظر من اگر سوال صادقانه‌ای وجود داشته باشد، چنین اقدامی مناسب است. اینطور به نظر می‌رسد که اصطکاک و تضادی در داخل دولت [ترامپ] که در تلاش برای پایه‌ریزی دلیلی برای خارج شدن از برجام براساس اطلاعات غلط و نادرست است، وجود داشته باشد». نفیو افزود: «جامعه اطلاعاتی[آمریکا] درس‌های سختی از [جنگ 2003] عراق گرفته است و تحلیلگران اطلاعاتی ای که در موضوع[ایران] حضور دارند، قبل از اینکه اجازه بدهند ادبیات آنها منحرف شود و همان مسیر عراق تکرار شود، با سر و صدای زیادی استعفا خواهند کرد». «رابرت مالی» عضو ارشد تیم مذاکره آمریکا در گفت‌وگوهای برجام هم در این‌باره گفته است: برخی افراد در حول و حوش دولت [ترامپ] هستند که به سختی در حال فشار آوردن درباره پرونده ایران هستند و می‌گویند باید اجازه بازرسی از هر سایت و مرکز حساسی را داشته باشند تا محدودیت‌ها و حد و مرزهای توافق(برجام) را مورد آزمون قرار دهند».
اما در حالی که پروژه ترامپ برای اتهام زدن به ایران با ادعای نقض برجام، توسط نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش برده می‌شود، اختلافات تیلرسون وزیر خارجه با ترامپ بیشتر علنی می‌شود.  «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خودش حرف می‌زند. براساس گزارش سی‌ان‌ان، تیلرسون این اظهارنظر را روز یکشنبه در پاسخ به سوال «کریس والاس» مجری معروف برنامه «فاکس‌نیوز ساندی» درباره مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از گروه‌های نژادپرست، مطرح کرد. تیلرسون با اشاره به اینکه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا موضع شخصی اوست و بازتاب نظرات دولت آمریکا نیست، گفت: «ایالات متحده آمریکا متعهد به ارزش‌هایی چون آزادی و رفتار برابر با همه مردم جهان است و من فکر نمی‌کنم کسی درباره ارزش‌های مردم آمریکا تردید داشته باشد». در این هنگام مجری فاکس‌نیوز پس از این اظهارنظر از تیلرسون پرسید: و دونالد ترامپ به چه ارزش‌هایی متعهد است؟! تیلرسون پاسخ داد: رئیس‌جمهور برای خودش حرف می‌زند!
 

صالحی: آژانس انرژی اتمی عاری از جهت‌گیری و سمت‌پذیری نیست
علی‌اکبر صالحی می‌گوید آژانس انرژی اتمی باید عاری از جهت‌گیری و سمت‌پذیری باشد اما کدام مجموعه بین‌المللی این ویژگی را دارد؟ رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به این سوال که وضعیت ما در تعامل با آژانس انرژی اتمی به چه شکل است؟ گفت: تعامل ما با آژانس در وضعیت خوبی قرار دارد. خب! همانطور که می‌دانیم آژانس شرایط خاص خود را دارد و باید مجموعه‌ای باشد که عاری از جهت‌گیری و سمت‌پذیری باشد. اما باید توجه داشت که کدام مجموعه بین‌المللی وجود دارد که برخوردار از این ویژگی‌ها باشد؟ آیا سازمان ملل بدین‌گونه است؟ برای مثال وضعیت یمن را در نظر بگیریم. کشور دیگری با دخالت در آن چه فجایعی را به بار آورده است اما می‌بینیم سازمان ملل با وجود منابع مالی و نفوذ کشور مهاجم در آن نمی‌تواند طرف خاطی را محکوم کند! خب! بنابراین طبیعی است که آژانس انرژی اتمی نیز از اینگونه موارد در امان نیست. وی در پاسخ به اینکه با گذشت 2 سال از برجام می‌توان این تفاوت‌ها را قیاس کرد، افزود: روابط ایران با آژانس در مرحله خوبی قرار دارد و ما به آنها موضع خود را در قبال مواضع نسنجیده و غیرمنطقی اعلام کرده‌ایم. برای مثال آنها اعلام کرده‌اند آب سنگینی که ما به عمان فرستاده‌ایم را صادرشده تلقی کنید. اما در عمان ما سوله‌ای را تهیه کرده‌ایم تا وقتی که مشتری پیدا شد، بتواند محموله خود را تحویل بگیرد.
 


Page Generated in 0/0301 sec