printlogo


کد خبر: 180540تاریخ: 1396/6/7 00:00
قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به تعیین تیم جدید وزارت بهداشت در روزهای آینده اعلام کرد
بحران کمبود پزشک در ۶ رشته تخصصی

گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تغییرات در سطح معاونت‌های وزارتخانه، گفت: بقیه تیم جدید وزارت بهداشت طی روزهای آتی معرفی و مستقر خواهند شد. به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی درباره تغییرات مدیریتی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: در این حوزه تغییراتی تا چند روز آینده انجام خواهد شد و تا چند هفته دیگر تیم جدید مدیریتی وزارت بهداشت مستقر می‌شوند.
وی درباره کاهش ظرفیت پذیرش رشته‌هایی مانند دندانپزشکی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به کمبود شدیدی که در اکثر رشته‌ها بویژه در رشته پزشکی عمومی، متخصص و برخی رشته‌های دیگر وجود دارد، سیاست وزارت بهداشت این است که با حفظ کیفیت آموزشی، ظرفیت‌هایش را هم افزایش دهد. باید توجه کرد ما توانایی آموزش بیشتر برای تربیت پزشک و متخصص را داریم اما این کار مستلزم این است که بتوانیم ۲۰ هزار تخت به تخت‌های آموزشی اضافه کنیم.
کمبود نیرو در ۶ رشته تخصصی
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی ما در ۶ رشته تخصصی بحرانی است، افزود: این موضوع 2 دلیل دارد که یکی تعداد خالص پزشکان و دیگری موضوع توزیع پزشکان و متخصصان است، چرا که درمورد دوم باید توجه کرد به غیر از 2 سال اول طرحی که محل خدمت آن را وزارت بهداشت تعیین می‌کند، در سایر سال‌های خدمت نیروها، وزارت بهداشت اختیاری در توزیع آنها ندارد و خود افراد محل خدمت‌شان را تعیین می‌کنند.
فعالیت ۴۰ درصد متخصصان در تهران
قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: ۴۰ درصد متخصصان در شهر تهران فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در برخی مناطق کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم و اختیاری هم در توزیع آنها نداریم. از طرفی ارائه مشوق‌های مالی نیز در توانایی وزارت بهداشت نیست اما در عین حال باید توجه کرد روال معمول وزارت بهداشت در رشته‌های خاص مبنی بر کاهش ظرفیت نبوده است.  
تداوم طرح تحول نظام سلامت
وی همچنین درباره تغییرات طرح تحول نظام سلامت در دوره دوم اجرا گفت: برنامه‌هایی که از سوی دکتر هاشمی در مجلس ارائه شد، بر اساس نظام‌های موجود در سازمان جهانی بهداشت و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا بوده است. بر این اساس کار تداوم، ارتقا و نهادینه‌سازی طرح تحول نظام سلامت در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور یکی از اقداماتی است که در این دوره انجام خواهد شد. باید توجه کرد که طرح تحول سلامت، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی سلامت منظومه‌هایی هستند که در خودشان منسجم هستند و با سایر موارد اشتراک دارند، بنابراین نمی‌توانیم در این‌باره به صورت کاریکاتوری اقدام کرد. قائم‌مقام وزیر بهداشت در ادامه درباره جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت افزود: نظام بهداشت و درمان برای خدمت‌رسانی به مردم است و از طرفی باید تعادل در آن حفظ شود. یعنی هم به مردم خدمت‌رسانی انجام شود و هم ارائه‌کنندگان خدمت شرایط مناسبی داشته باشند. درباره داروسازان باید توجه کرد مبلغی که به عنوان حق فنی سال‌ها مورد مناقشه بود، در دولت یازدهم از سوی وزارت بهداشت لحاظ شد و به نتیجه رسید. بر این اساس ما سعی کردیم اقدامات‌مان به گونه‌ای باشد که منافع داروسازان حفظ شود. البته باید کاری کنیم تا هزینه عوامل تولید نیز کاهش یابد.
تورم سلامت از تورم سایر بخش‌های جامعه بالاتر است
حریرچی میزان تورم در حوزه سلامت را بالاتر از سایر حوزه‌ها دانست و گفت: البته باید بدانیم افزایش قیمت یک خدمت گاهی به صورت هدفمند انجام می‌شود. ما در سال‌های منتهی به سال ۹۲، قیمت خدمات پزشکی‌مان واقعی نبود و وزارت بهداشت بر اساس سیاست‌های کلی نظام سلامت برای واقعی کردن هزینه‌ها، تعرفه‌ها را اصلاح کرد و اقداماتی را برای تعدیل تعرفه‌ها انجام داد. وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های خانوار در سال ۹۳، در حوزه سلامت ۱۰ درصد بوده است، گفت: زمانی که مردم برای خوراک و مسکن هزینه کنند، نشان می‌دهد بحران اقتصادی در یک جامعه وجود دارد اما وقتی سایر هزینه‌هایش در حوزه فرهنگ، آموزش و سلامت بیشتر می‌شود، نشانه خروج از رکود است؛ در ایران نیز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دلیل تورم بالا و کاهش شغل، مردم هزینه خود را در غذا و مسکن صرف می‌کردند اما بعد از دولت یازدهم با رونق اقتصادی و کنترل تورم، درصد هزینه‌کرد خانوار در خوراک کاهش یافت و حالا هزینه‌های آموزش، فرهنگ و بهداشت و درمان افزایش یافته است.
پزشکان‌مراکز دولتی خوش‌حساب‌ترین پرداخت‌کنندگان  مالیاتی
قائم‌مقام وزیر بهداشت در پایان درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان تصریح کرد: پزشکان 2 گروه عمده هستند؛ یکی پزشکانی که در مراکز دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و... کار می‌کنند و ۸۰ درصد خدمات بستری را ارائه می‌دهند که این افراد خوش‌حساب‌ترین پرداخت‌کنندگان مالیاتی هستند. دسته دیگری از پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی فعال هستند و نظام مالیاتی آنها براساس توافق سازمان امور مالیاتی با نظام پزشکی است. حال اینکه فکر کنیم صددرصد موارد در این حوزه شامل فرار مالیاتی می‌شود، درست نیست.
 


Page Generated in 0/0261 sec