printlogo


کد خبر: 180648تاریخ: 1396/6/8 00:00
به صدا درآمدن آژیر هسته‌ای در هوکایدو
عبور موشک‌های بالستیک کره‌شمالی از آسمان ژاپن

گروه بین‌الملل: حدود ساعت ۶ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی، کره‌شمالی موشکی را بر فراز خاک ژاپن پرتاب کرد. این چندمین آزمایش موشکی کره‌شمالی در ماه‌های اخیر است. به گفته مقامات ژاپنی، این موشک بر فراز شمال دریای ژاپن، جزیره هوکایدو، پرواز کرده و در اقیانوس آرام فرود آمده اما خسارتی به کشتی‌ها یا چیزهای دیگر وارد نکرده است. به گزارش تلویزیون ژاپن، موشک پرتاب‌شده به 3 قطعه تقسیم شده است. مقامات کره‌جنوبی گفته‌اند که این موشک ۲۷۰۰ کیلومتر را طی کرده و تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر اوج گرفته است. به گفته مقامات کره‌جنوبی، این اقدامات تحریک‌آمیز می‌تواند منطقه تنش‌آلود شبه‌جزیره کره را پرتنش‌تر کند. یک افسر سابق ارتش کره‌جنوبی که هم‌اکنون تحلیلگر انستیتوی مطالعات خاور دور است گفته که این موشک چیزی شبیه هوآسونگ ۱۲ بوده که یک موشک میان‌برد جدید است. اخیرا کره‌شمالی تهدید کرده بود که این موشک را به سوی جزیره گوآم شلیک می‌کند. جزیره گوآم در غرب اقیانوس آرام یکی از پایگاه‌های استراتژیک آمریکا به شمار می‌رود. طبق این گزارش، چند ساعت پس از شلیک موشک بالستیک  توسط کره‌شمالی، کره‌جنوبی اعلام کرد که یک موشک بالستیک را آزمایش کرده و تصاویری از این آزمایش را به شکل نوار ویدئویی منتشر کرد. در این نوار ویدئویی که خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی نیز آن را منتشر کرد، آمده است که این موشک بالستیک 500کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهک‌های جنگی تغییریافته است. کره جنوبی همچنین موشک دیگری را مورد آزمایش قرار داد که برد آن 80 کیلومتر است.
آژیر هشدار هسته‌ای در ژاپن
در پی عبور موشک کره‌شمالی از حریم هوایی ژاپن، صدای آژیر خطر در یکی از شهرهای شمالی ژاپن به صدا درآمد. اتحادیه رادیو و تلویزیون ژاپن (ان‌اچ‌کی) گزارش کرد موشک کره‌شمالی به 3 قسمت تقسیم شده و در آب‌های نزدیک جزیره «هوکایدو» سقوط کرده است. بر اساس این گزارش، نشانه‌هایی که موید وقوع خسارات باشد، وجود ندارد با این حال مقامات توکیو از شهروندان شمالی ژاپن خواسته‌اند احتیاط کنند. «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن این آزمایش موشکی را تهدیدی بی‌سابقه و جدی دانسته که به امنیت و صلح منطقه صدمه می‌زند.  طبق این گزارش، ارتش ژاپن برای منهدم کردن این موشک کره‌شمالی که ساعت 6:06 بامداد (به وقت محلی) از فراز شمال ژاپن عبور کرد، تلاشی نکرد. موشک‌های کره‌شمالی پیش از این 2 بار از فراز خاک ژاپن عبور کرده‌اند ولی پیونگ‌یانگ در هر دو مورد اعلام کرده بود اشیای پرتاب شده موشک‌های ماهواره‌بر بوده‌اند. رئیس‌جمهور ایالات متحده دیروز مدعی شد کره‌شمالی به همسایگانش و تمام کشورهای عضو سازمان ملل اهانت کرده است. ترامپ بار دیگر از موجود بودن همه گزینه‌ها در مقابل کره‌شمالی روی میز دم زد اما پنتاگون در کمال تعجب با واکنشی از سر خونسردی اعلام کرد این اقدام تهدیدی علیه آمریکا نبوده است. دیروز وزیر دفاع کره‌جنوبی نیز از سفر فوری خود به ایالات متحده برای دیدار با جیمز ماتیس، همتای آمریکایی‌اش برای بررسی آخرین وضعیت شبه‌جزیره کره خبر داد.
واکنش‌های بین‌المللی
ساعاتی پس از انتشار خبر پرواز موشک کره‌شمالی از فراز خاک ژاپن در بامداد سه‌شنبه، هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که وضعیت شبه‌جزیره کره «به نقطه حساس و بحرانی نزدیک شده، هرچند هنوز هم فرصت برای ازسرگیری مذاکرات صلح از دست نرفته است». سخنگوی وزارت خارجه چین با نادرست خواندن اقدام کره‌شمالی در پرتاب موشک از فراز خاک ژاپن، ایالات متحده و کره‌جنوبی را نیز در تشدید بحران در شبه‌جزیره کره مسؤول دانست و گفت: «ایالات متحده و کره‌جنوبی مرتبا به برگزاری مانورهای مشترک نظامی مبادرت ورزیده و به این ترتیب، بر کره‌شمالی فشار نظامی وارد آورده‌اند». وی افزود: «سابقه امر نشان داده است که فشار و تحریم نمی‌تواند معضل کنونی را از اساس حل کند». دولت روسیه نیز شرایط موجود در شبه‌جزیره کره را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز آمریکا و کره‌جنوبی را تا حدودی مسؤول وخامت اوضاع دانست و گفت که تمرین‌های نظامی مشترک 2 کشور که روز ۲۱ آگوست آغاز شده «در تحریک کره‌شمالی به پرتاب موشک جدید نقشی داشته است». اشاره ریابکوف به مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی است که با شرکت چند هزار تن از نفرات ارتش‌های 2 کشور روز ۲۱ آگوست آغاز شد و 2 هفته ادامه خواهد داشت. مقامات کره‌شمالی این مانور را تمرین عملیات حمله به آن کشور توصیف کرده و «بشدت تحریک‌آمیز» خوانده‌اند. کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون نیز گفته است: «کره‌شمالی نشان داده که تهدیدات آن کشور علیه پایگاه نظامی آمریکا در جزیره گوآم بلوف نبوده است». در این میان، این‌بار کشورهای آسیایی که روابط خوبی هم با پیونگ‌یانگ دارند، مثل اندونزی و فیلیپین این اقدام کره‌شمالی را محکوم کرده‌اند. فیلیپین امسال ریاست دوره‌ای اجلاس سران ۱۰ کشور جنوب شرقی آسیا را بر عهده دارد. وزیر خارجه اندونزی ثبات شبه‌جزیره کره را بسیار مهم دانسته و آزمایش موشکی کره‌شمالی را «نقض تعهدات بین‌المللی» این کشور توصیف کرده است. اندونزی نیز که چندین دهه است روابط خوبی با کره‌شمالی دارد، این آزمایش را محکوم کرد. از سوی دیگر، شورای امنیت بعد از ظهر دیروز به درخواست آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی نشست اضطراری درباره کره‌شمالی تشکیل داد. براین اساس، شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق کرده‌اند بر تلاش‌های خود جهت اتخاذ تدابیر سختگیرانه و حتی گزینه نظامی علیه پیونگ‌یانگ بیفزایند.

آزمایش 2 بمب هسته‌ای توسط آمریکا
اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا و نیروهای هوایی این کشور دو بمب هسته‌ای فاقد مواد منفجره را در صحرای نوادا آزمایش کردند. یک نشریه محلی در ایالت نوادا، از انجام 2 آزمایش بمب هسته‌ای توسط پنتاگون در حدود 3 هفته پیش خبر داد. به گزارش لس‌آلاموس دیلی‌پست، اداره ملی امنیت هسته‌ای ایالات متحده با همکاری نیروهای هوایی این کشور، تست پرتاب 2 بمب هسته‌ای بدون پیشران از نوع «بی61-12» را با موفقیت انجام داده‌اند. این بمب‌ها که در میدان آزمایش تونوپاه در صحرای نوادا با استفاده از جنگنده‌های 15- Fپرتاب شده‌اند، حاوی مواد منفجره هسته‌ای نبودند و این آزمایش صرفا برای ارزیابی عملکرد این بمب‌ها و توان جنگنده‌ها برای حمل و پرتاب آنها انجام شده است. فیل کالبوس، سرپرست معاونت برنامه‌های دفاعی اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا ضمن ادامه این سلسله آزمایش‌ها گفت: «برنامه گسترش بازه عمر بمب‌های بی61-12 در حال پیشرفت است تا نیازمندی‌های امنیت ملی را تأمین کند».


Page Generated in 0/0062 sec