printlogo


کد خبر: 180664تاریخ: 1396/6/9 00:00
ابعاد فاجعه‌بار سناریوی جنگ احتمالی شبه جزیره کره
ژاپن: آمریکا تهدید اون را جدی بگیرد!

دونالد ترامپ تنها 3 هفته پس از آنکه کیم جونگ اون را با به رخ کشیدن بالاترین گزینه‌ها یعنی آتش و خشم بیم داد که حتی دیگر درباره تهدید آمریکا فکر هم نکند، سه‌شنبه پیش در تماس تلفنی 40 دقیقه‌ای با «شینزو آبه» وحشت‌زده که بتازگی موشک «اون» از بالای سر خودش و 130 میلیون ژاپنی رد شده بود، چنان خونسرد بود که دست آخر آبه مجبور شد به همتای یانکی‌اش یادآوری کند آمریکا باید بیشتر مواظب گوام باشد، چون موشک‌های بالستیک کره‌شمالی 5 هزار کیلومتر برد دارد.
کره‌شمالی در تازه‌ترین تهدید خود به اقدام نظامی گفته موشکی که از فراز آسمان ژاپن عبور کرد، «گام نخست» از عملیات نظامی این کشور در اقیانوس آرام بوده است؛ تهدیدی که می‌تواند نشان از ادامه شلیک موشک از سوی پیونگ‌یانگ تلقی شود. همزمان شورای امنیت سازمان ملل متحد یک بار دیگر اقدامات پیونگ‌یانگ را محکوم کرده است. حتی توافق شفاهی نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی دیروزشان برای تصویب یک قطعنامه قاطع‌تر از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی نیز نمی‌تواند برای این شورا الزام‌آور باشد. «یاسوتوشی نیشیمورا» معاون سخنگوی دولت ژاپن در جمع خبرنگاران به نقل از  «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از ابراز تسلای خاطر او با «شینزو آبه» نخست‌وزیر و مردم ژاپن در گفت‌وگوی تلفنی صبح چهارشنبه خبر داد.
 خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، بامداد چهارشنبه تأکید کرد در آزمایش موشکی اخیر این کشور از موشک بالستیک میان‌برد «هواسانگ-12» استفاده شده و هدف آن قدرتنمایی در پاسخ به رزمایش مشترک «محافظان آزادی» ایالات متحده و کره‌جنوبی بوده است. پیونگ‌یانگ برگزاری رزمایش آمریکا را «بی‌توجهی به هشدار معنادار و مهم» کره‌شمالی توصیف کرده است. کیم جونگ اون، رهبر این کشور که شخصا در این آزمایش موشکی حضور داشته و دستور پرتاب را صادر کرده، این آزمایش را «فرصتی خوب برای کسب تجربه در زمینه عملیات موشکی برای یک جنگ واقعی» توصیف کرده است. خبرگزاری کره‌شمالی  به نقل از رهبر این کشور نوشت: رزمایش اخیر برای پرتاب موشک بالستیک که مثل یک جنگ واقعی بود، نخستین ‌گام ارتش خلق کره برای انجام عملیات نظامی در اقیانوس آرام و مقدمه‌ای معنادار برای احاطه کردن گوام است. گوام جزو قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام است. کیم جونگ‌اون همچنین تأکید کرده پیونگ‌یانگ رفتار واشنگتن را «به دقت تحت نظر» دارد و «تصمیمات آتی خود را بر این اساس اتخاذ می‌کند.» به نوشته خبرگزاری کره‌شمالی، این آزمایش موشکی موفق بوده و پس از عبور از آسمان ژاپن، در نقطه‌ای از پیش تعیین‌شده در اقیانوس فرود آمده است. کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه یک موشک میان‌برد را که به گفته منابع ژاپنی بیش از 5 هزار کیلومتر برد دارد، آزمایش کرد. عبور این موشک از آسمان ژاپن موجب شد در مناطق شمالی این کشور هشدار حمله موشکی صادر شود. ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکا و اتحادیه اروپایی این آزمایش موشکی را محکوم کرده و آن را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده‌اند. شورای امنیت نیز سه‌شنبه‌شب در نشستی اضطراری و در یک رای‌گیری غیرعلنی یک بار دیگر اقدامات کره‌شمالی را محکوم کرد. حاضران در این جلسه شورای امنیت، آخرین پرتاب موشکی کره‌شمالی را «عصبی‌کننده» توصیف کردند و از پیونگ‌یانگ خواستند همه آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کند. با این حال در این جلسه تحریم جدیدی برای کره‌شمالی در نظر گرفته نشده است. این محکومیت جدید در حالی شکل گرفته که پیونگ‌یانگ، بی‌اعتنا به تهدیدهای آمریکا و مصوبات شورای امنیت، در چند ماه اخیر به برنامه هسته‌ای خود و آزمایش‌های موشکی‌اش ادامه داده است. دولت روسیه نیز شرایط موجود در شبه‌جزیره کره را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «ما شاهد حرکت اوضاع به سوی وخامت بیشتر هستیم و تحولات کلی این منطقه را خطرناک می‌دانیم.» وی نیز آمریکا و کره‌جنوبی را تا حدودی مسؤول وخامت اوضاع دانست و گفت تمرین‌های نظامی مشترک 2 کشور که ۲۱آگوست آغاز شده «در تحریک کره‌شمالی به پرتاب موشکی جدید نقش داشته است». با وجود این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که برای بازدید از مناطق سیل‌زده به تگزاس رفته در بیانیه‌ای بار دیگر کره‌شمالی را تهدید کرد که در مواجهه با بحران هسته‌ای این کشور، واشنگتن «همه گزینه‌ها را روی میز دارد»؛ اشاره‌ای کلاسیک به استفاده از اهرم نظامی علیه پیونگ‌یانگ که چین و روسیه آن را یکی از عوامل ادامه پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی می‌دانند. با این حال، هر چند لحن بیانیه ترامپ بسیار قاطعانه بود ولی به اندازه پیام‌های او در شبکه توئیتر و اظهارات قبلی‌اش در ماه آگوست تند نبود. 3 هفته پیش او هشدار داد اگر کره‌شمالی به تهدید آمریکا ادامه دهد با «آتش و خشم» روبه‌رو خواهد شد. چند روز بعد او افزود که واکنش نظامی «مورد بررسی
قرار گرفته و آماده است».
نمایی از سناریوی فاجعه‌بار جنگ کره
روزنامه  القدس‌العربی چاپ لندن به بررسی عواقب سناریوی احتمالی برخورد نظامی آمریکا و کره‌جنوبی با کره‌شمالی پرداخت. جالب اینکه در تحلیل این رسانه مورد حمایت سعودی و اردن با عنوان «کره‌شمالی و جهان: چه کسی منطق قدرت را نمی‌فهمد؟»، خط و نشان‌های ترامپ و فرماندهان نظامی کره‌جنوبی درباره اجرای گزینه نظامی علیه پیونگ‌یانگ در صورت عدم توقف آزمایش‌های موشکی، به طور ضمنی نوعی لاف‌زنی تلقی شده، چرا که پیونگ‌یانگ نشان داده جا نزده است و قصد کوتاه آمدن ندارد. القدس‌العربی ابتدا از سطح ناچیز واکنش‌های چین، نزدیک‌ترین همسایه نیمه شمالی شبه جزیره کره‌ یاد کرده و سپس حتی مقدمه‌چینی کره‌جنوبی و ژاپن برای رویارویی با پیونگ‌یانگ را فاجعه خوانده و نوشته است موضع یکی از ژنرال‌های کره‌جنوبی که گفت «نیروهای کشورش رهبری کره‌شمالی را نابود خواهند کرد» در مقابل لحن تکراری هشدار «تمام گزینه‌ها موجود است» از زبان ایالات متحده و اروپا رنگ می‌بازد. این روزنامه سپس سناریوی جنگ احتمالی را چنین تشریح می‌کند: «اینکه آمریکا می‌تواند کره‌شمالی را هدف بگیرد جای تردید دارد. موشک‌های کره‌شمالی در مناطق مختلف کوهستانی پنهان و پراکنده هستند و اگر آمریکا موفق نشود همه این مناطق را هدف بگیرد، سرنوشت حدود 10 میلیون تن در سئول، 38میلیون تن در توکیو و ده‌ها هزار سرباز ارتش آمریکا در شمال شرق آسیا در معرض حملات موشکی چه با کلاهک‌های اتمی و چه سلاح‌های متعارف قرار خواهد گرفت. حتی اگر آمریکا در هدف قرار دادن این مناطق مورد نظر موفق شود، سئول در معرض حملات توپخانه‌ای کره‌شمالی خواهد بود». جفری لوئیس، مدیر برنامه شرق آسیا در منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در آکادمی تحقیقات بین‌المللی میدلبری درباره نحوه انتقام کره‌شمالی از حمله احتمالی آمریکا می‌گوید: «هر حمله محدودی از سوی آمریکا ممکن است از سوی کره‌شمالی سرآغازی برای حملات بیشتر و نابودکننده‌تر در نظر گرفته شود و احتمالا کیم به استفاده از سلاح هسته‌ای رو آورد. احتمالا واکنش مستقیم حملات توپخانه‌ای به سمت سئول و مناطق اطراف آن خواهد بود و توپخانه‌های کره‌شمالی در نوار مرزی فورا می‌توانند نیروی هوایی و دریایی کره‌جنوبی را درگیر کنند و این موشک‌های بالستیک ممکن است بر پایگاه‌های کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا در منطق مملو از سلاح هسته‌ای و شیمیایی و میکروبیولوژیکی فرود بیاید».
برخورد دوگانه غرب
اما  یک تحلیلگر ژاپنی در گفت‌وگو با القدس‌العربی به تناقض برخورد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده با توسعه‌طلبی‌های روسیه از یک سو و فعالیت‌های نظامی کره‌شمالی که به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای منحصر می‌شود اشاره کرده است. او معتقد است رهبر جوان کره‌شمالی تفاوت جایگاه کشور خود با ابرقدرت‌هایی مثل روسیه و چین را درک نمی‌کند و بر این باور است که با نشان دادن توانمندی‌هایش راه را برای گفت‌وگو باز خواهد کرد اما منطق این کشور برای سایر جهانیان نامفهوم است. تناقض دیگر در رفتار غرب، مساله اسرائیل است که مورد حمایت گروه‌های لابی مالی و سیاسی در داخل آمریکا و اروپا و حتی روسیه است که این امر به این رژیم امکان می‌دهد قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا بگذارد و به اشغالگری‌ها و شهرک‌سازی‌ها دامن بزند و جنگ‌های پی در پی راه بیندازد و دستورکارهای خود را بر کشورهای جهان تحمیل کند.

روسیه منطقه مرزی با کره‌شمالی را تخلیه کرد
پس از تازه‌ترین پرتاب موشکی کیم جونگ اون، روسیه چهارشنبه تعداد ۱۵۰۰ نفر از ساکنان خود را از مرز با کره‌شمالی جابه‌جا کرد. بر اساس این گزارش، در این اقدام غیرمنتظره به مقامات دفاع مدنی دستور داده شده ساکنان را به «مناطق امن» در شرق این کشور منتقل کنند. روسیه حدود 39 کیلومتر مرز مشترک با کره‌شمالی دارد و رسانه‌های روسیه خبر دادند این تعداد نیرو برای تمرین به محل دیگری اعزام شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0137 sec