printlogo


کد خبر: 180714تاریخ: 1396/6/9 00:00
سفارتخانه‌های فرانسه و هلند با راه‌اندازی یک دفتر خصوصی از متقاضیان سفر به اروپا هزینه‌های چند هزار یورویی می‌گیرند
دلالی ناپلئونی

گروه سیاسی: علاوه بر رفتارهای توهین‌آمیز سال گذشته سفارتخانه‌های آلمان و فرانسه با ایرانیان متقاضی سفر به اروپا، به‌تازگی برخی سفارتخانه‌های اروپایی با سپردن امور مربوط به ویزا به شرکتی بین‌المللی، شیوه جدیدی از سودجویی به بهانه قرار مصاحبه و اخذ ویزا را به راه انداخته‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، براساس روندی که سفارتخانه‌های فرانسه و هلند ترتیب داده‌اند، متقاضیان سفر به این کشورها پس از تکمیل و ارسال مدارک و گرفتن وقت ملاقات، باید برای امور ویزا به یک پاساژ لوکس در شمال تهران مراجعه کنند. متقاضیان در شرایطی که پیش از این و با مراجعه به سفارت تنها 60 یورو برای اخذ ویزا پرداخت می‌کردند، در دفتر شرکت VFS‌ GLOBAL در پاساژ پالادیوم، علاوه بر این رقم، باید 25 یورو بیشتر پرداخت کنند تا وقت مصاحبه بگیرند. اما علاوه بر این 25 یورو که دلیل اخذ آن نامشخص است، از برخی متقاضیان با ادعای «اخذ ویزای فوری»رقم‌های چند هزار یورویی مطالبه می‌شود. کمتر از یک روز پس از انتشار این خبر، سفارت فرانسه به آن واکنش نشان داد و اخذ هزینه‌های بیش از 85 یورو را رد کرد ولی در عین حال به متقاضیان درباره کلاهبرداری یا اخاذی در حوالی این مرکز هشدار داد. براساس این گزارش، رفتارهای زننده و توهین‌آمیز سال گذشته سفارتخانه‌های اروپایی در ایران با مراجعه‌کنندگان ایرانی و همچنین رواج برخی دلالی‌ها توسط کارمندان این سفارتخانه‌ها باعث شد تا یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه از مردم بخواهد جز در موارد ضروری از مراجعه به سفارتخانه‌هایی که با مراجعان برخورد موهن دارند، خودداری کنند. اما در شرایطی که مردم انتظار داشتند وزارت امور خارجه واکنش مناسبی به رفتارهای موهن طرف اروپایی نشان دهد، این وزارتخانه تنها نظاره‌گر این ماجرا بود و 5 ماه پس از تداوم این وضعیت و گسترش شبکه دلال‌ها در اطراف سفارتخانه‌ها، به عنوان متولی بسامان کردن این شرایط در بیانیه‌ای، از پیگیری این مساله خبر داد و از مردم خواست به سودجویان برای اخذ ویزا مراجعه نکنند. اکنون اما چند ماه از این ماجرا گذشته است و دیگر صف‌های طویل در مقابل سفارتخانه‌های اروپایی مشاهده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد همان شبکه به صورت هدفمند و این بار در حاشیه یک شرکت بین‌المللی به کلاهبرداری و اخاذی از مردم می‌پردازد. چند ماه پیش سفارت فرانسه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از تاریخ 18 جولای 2017 درخواست‌کنندگان ویزای فرانسه پس از تکمیل مدارک لازم از طریق آدرس الکترونیکی
appointmentfrance@vfshelpline.com قرار ملاقات بگیرند و برای کارهای ویزا به شرکت VFS GLOBAL در مرکز خرید پالادیوم واقع در خیابان مقدس‌اردبیلی، بعد از میدان الف، جنب کوچه عروضی مراجعه کنند. مرکز جدید جمع‌آوری مدارک ویزای فرانسه در تاریخ ۲۷ تیرماه توسط «فرانسوا سنمو»، سفیر فرانسه در ایران در مرکز تجاری پالادیوم به‌طور رسمی افتتاح شد و آغاز به کار کرد و وظیفه تنظیم قرار مصاحبه متقاضیان سفر به فرانسه را برعهده گرفت. اما انتقال امور مربوط به اخذ ویزا به این شرکت بین‌المللی با هزینه‌های بیش از سابق همراه شد. متقاضیان علاوه بر 60 یورو بابت دریافت ویزا، باید 25 یوروی دیگر نیز پرداخت کنند.  اما آنچه در این بین قابل توجه است، ایجاد شکل جدیدی از شبکه دلالی در حاشیه این شرکت بین‌المللی است. جزئیات جدید درباره اخذ رقم‌های چند هزار دلاری را جمشید مرادیان، هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان که برای اخذ ویزا به این شرکت بین‌المللی مراجعه کرده، روایت کرده است. او در تماس با ایسنا، با انتقاد از دلالی‌هایی که اطراف این تشکیلات راه افتاده، گفت: پیش از این هر بار به ویزای فرانسه نیاز داشتیم، به خود سفارت درخواست می‌دادیم و با ۶۰ یورو ویزای این کشور را می‌گرفتیم، اما حالا اگر به این سفارت یا سایت اینترنتی آن مراجعه کنید، متقاضیان را برای تشکیل و پیگیری پرونده ویزا به دفتری که در پالادیوم راه افتاده، ارجاع می‌دهند. این نکته در سایت سفارتخانه هم نوشته شده که به VFS در خارج از سفارت مراجعه کنید. وی ادامه داد: معلوم نیست در تشکیلاتی که در آن پاساژ راه انداخته‌اند چه خبر است. وقتی به این دفتر که کارمندان ایرانی دارد مراجعه کنید، از طرف کسانی با پیشنهاد صدور «ویزای فوری» فرانسه به قیمت ۱۸۰۰ یورو روبه‌رو می‌شوید. آیا نباید وزارت امور خارجه از سفارت فرانسه سوال کند این دفتر چه هدفی را دنبال می‌کند؟مرادیان گفت: من قبلا ویزای فرانسه را با 3 ماه اعتبار دریافت کرده‌ام، اما به خاطر کارهای مجسمه‌سازی در اروپا به اعتبار زمانی بیشتری نیاز داشتم که آنها درخواست بعدی‌ام را رد کردند، چون به عنوان یک هنرمند، گردش مالی کلان ندارم. با بخش فرهنگی سفارتخانه نیز صحبت کردم، آنها از این جریان ناراحت بودند که درخواست یک هنرمند رد شده است. با کنسول فرانسه هم صحبت کردم که ایشان پیشنهاد دادند از ویزای موجود استفاده کنم و سپس با مراجعه به دفتری که در آن پاساژ راه افتاده، درخواست جدید بدهم!
اما علاوه بر سفارت فرانسه، سفارت هلند نیز تشکیلاتی مشابه در این پاساژ لوکس راه‌اندازی کرده است. شرکت VFS ‌GLOBAL علاوه بر مبلغ 60 یورو، 28 یوروی دیگر از متقاضیان اخذ می‌کند. علاوه بر این، شرکت ‌VFS‌ GLOBAL برای پیامک قبولی یا رد ویزا، حدود 3 یورو و برای هر صفحه کپی حدود نیم یورو دریافت می‌کند. هنگام ورود به شرکت از متقاضی در صورت علاقه برای حضور در بخش وی‌آی‌پی، 5 یورو بیشتر اخذ می‌شود. یکی از مراجعه‌کنندگان به دفتر این شرکت می‌گوید: «اخیرا هم وقت سفارت برای 3 یا 4 ماه بعد می‌دهند و اگر کسی وقت فوری برای سفارت بخواهد، باید حدود 1000 یورو بیشتر پرداخت کند و بعد از یک هفته به سفارت برود». در همین راستا، 2 کاربر شبکه‌های اجتماعی که یکی از آنان معلم زبان فرانسه بخش فرهنگی سفارت فرانسه است، به تشریح جزئیات شبکه دلالی سفارتخانه‌ها پرداخته اند. یکی از کاربران گفت: «در بخش ویزا سفارتخانه‌ها وقت ملاقات را به آژانس‌ها می‌فروشند و آژانس‌های مسافرتی نیز به مردمی که برای سفر عجله دارند، این وقت ملاقات را چند برابر قیمت می‌فروشند». کاربر دیگری نوشته است: «اگر همین امروز درخواست وقت تحویل مدارک برای صدور ویزای فرانسه از این شرکت بکنید، در بهترین حالت به شما در اواسط ماه نوامبر یعنی آبان و آذر وقت خواهند داد اما متاسفانه اگر از طریق آژانس‌های معروف اقدام به درخواست وقت کنید، در کمتر از 10 روز به شما وقت تحویل مدارک داده می‌شود! خلاصه‌تر بگویم وقت‌ها از قبل به تعدادی از آژانس‌ها فروخته شده که این کار ناعادلانه و غیرقانونی است. مشکل دیگر درباره ریجکتی‌هایی هست که از زمانی که این شرکت وارد کار شده، تعدادشان بالا رفته و شما را ترغیب می‌کنند حتما از طریق آژانس‌ها اقدام کنید که این خود هزینه‌های سرسام‌آوری برای مردم در پی دارد».
واکنش سفارت فرانسه
کمتر از یک روز پس از انتشار خبر دریافت رقم‌های چند هزار دلاری برای تعیین وقت مصاحبه سفارت، سفارت فرانسه به این موضوع واکنش نشان داد. سفارت فرانسه در این زمینه آورده است: «مقاله مذکور که پیمانکار مسؤول دریافت تقاضاهای صدور ویزا برای فرانسه را سخت زیرسوال می‌برد، تنها بر مبنای مشاهدات یک متقاضی ویزا نوشته شده که ایشان هم تقاضای خود را پیش از برون‌سپاری به شرکت VFS، به بخش ویزای سفارت ارائه داده بود. سفارت فرانسه همچنین متأسف است که نگارنده مقاله فوق با این سفارتخانه تماس نگرفته تا واکنش رسمی ما به این اتهامات را پذیرا باشد. سفارت فرانسه یادآوری می‌نماید که فقط شرکت VFS صلاحیت آن را دارد که از طریق فرآیندی مطمئن، به متقاضیان ویزا وقت مصاحبه بدهد و پرونده‌شان را در ازای دریافت هزینه ثابت 25 یورو (علاوه بر مبلغ ۶۰ یورو که در چارچوب هزینه قانونی توسط سفارت اخذ می‌‌شود) برای خدمات فوق تحویل بگیرد. با این حال بررسی پرونده و صدور ویزا صرفاً در صلاحیت مقامات فرانسوی می‌باشد. لذا نه شرکت VFS و نه هیچ آژانس خصوصی دیگری کوچک‌ترین صلاحیتی در زمینه‌های فوق ندارند. بنابر آنچه گفته شد، سفارت فرانسه نسبت به هرگونه کلاهبرداری یا اخاذی در این مورد که در اینترنت یا حوالی مرکز VFS پیشنهاد می‌شود و دایر بر امکان دریافت وقت سفارت خارج از چارچوب فرآیند فوق یا تسهیل در صدور آن در قبال پرداخت مبالغ اضافی هنگفت است به متقاضیان ایرانی ویزا هشدار می‌دهد».


Page Generated in 0/0125 sec