printlogo


کد خبر: 180716تاریخ: 1396/6/9 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هفته
تک سوار دشت زید

گروه فرهنگ و هنر: «از سال ۶۶ تا ۶۸ یعنی تا پایان جنگ در جبهه بودم و در عملیات مرصاد و حلبچه هم حضور داشتم. در جبهه هم هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام می‌دادم و چند ماه قبل‌تر یعنی حدود سال‌های ۶۵ هم در جبهه برای رزمنده‌ها در سنگرها نمایش بازی می‌کردیم. از راه دور به دشمن سنگ هم می‌زدیم، آرپی‌جی هم می‌زدم و مدتی هم راننده آمبولانس بودم». این عبارات بخشی از صحبت‌های مهران مدیری است که روز دوشنبه قبل از نمایش فیلم «ساعت 5 عصر» در پردیس کورش در گفت‌وگوی 2 ساعته خود بیان داشت. مدیری که جمعه گذشته فصل دوم «دورهمی»  را به پایان برد، هم‌اکنون تمرکز کامل خود را روی ساعت 5 عصر گذاشته است و تلاش دارد تا استقبال از این فیلم را همچنان بالا نگه دارد. به گزارش «وطن امروز» در مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی این هفته، اگر چه سینما و تلویزیون همچنان پررنگ بودند اما شهادت اعضای گروه جهادی «طلوع حق»، خبری تلخ بود که  هفته اول شهریور 96 را به یاد «امین شیرازی» و «سیدمحمد حسینی» ماندگار کرد.
سینما در جنب‌وجوش آقا ابراهیم!
هرچه به زمستان و طبعا به زمان جشنواره نزدیک می‌شویم، کارگردان‌ها پرجنب‌و‌جوش‌تر از قبل، تولید فیلم‌های خود را پی می‌گیرند؛ بنیاد فارابی خبر از آغاز تولید 76 فیلم از ابتدای سال داد که در لیست منتشره نام بیشتر کارگردانان سینمای ایران دیده می‌شد. در این میان حاتمی‌کیا اگرچه تلاش داشت در سکوت خبری کار خود را پیش ببرد اما موضوع جنجالی «پرواز به وقت شام» باعث می‌شد رسانه‌ها هر چندوقت یک بار خبری جدید ولو با اطلاعات اندک را تیتر یک خود کنند. فیلم حاتمی‌کیا که به موضوع داعش و حوادث منطقه می‌پردازد، هم‌اکنون در مراحل پایان تصویربرداری است و با توجه به اینکه تدوین آن همزمان انجام می‌شود به نظر می‌رسد ابراهیم سینمای ایران، بناست با طمأنینه بیشتری تبر خود را بسازد و راهی فجر کند. «تنگه ابوغریب» نیز از جمله فیلم‌هایی است که بهرام توکلی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان بناست آن را جلوی دوربین ببرد. سازمان اوج در نخستین ‌پروژه مشترک خود با کارگردان «من دیه‌گو مارادونا هستم» و تهیه‌کننده «ابد و یک روز» بنا دارد تا «تنگه ابوغریب» را به عنوان یکی از 5 فیلم خود در سال جاری راهی جشنواره فجر کند. در این فیلم دفاع‌مقدسی افرادی نظیر حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، جواد عزتی و حمید فرخ‌نژاد حضور دارند که باید دید نظر مخاطبان و اهالی رسانه نسبت به آن چگونه است. «سرو زیر آب» اثر محمدعلی باشه‌آهنگر با مضمون دفاع‌مقدس، «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی با مضمون حادثه پلاسکو، «چشم عروسک» اثر رسول صدرعاملی با موضوعی اجتماعی و «طیب‌خان» اثر جدید مسعود ده‌نمکی با موضوع طیب حاج رضایی از جمله فیلم‌هایی است که در حال تولیدند و تلاش دارند خود را به جشنواره برسانند.
دلتنگ بد و بیراه‌تان می‌شوم!
فصل دوم برنامه «دورهمی» جمعه هفته‌ای که گذشت به پایان رسید. در این برنامه مهران مدیری استندآپ‌هایی مبنی بر معضلات اجتماعی اجرا می‌کرد؛ در برخی از این استندآپ‌ها نقدی به مسؤولان بابت مشکلات عدیده اجتماعی وارد می‌شد و پس از پخش آن از طریق تلویزیون، برخی جناح‌ها انتقادات مدیری را دستمایه تسویه‌حساب سیاسی و رسانه‌ای با او می‌کردند. در این بین انواع هجمه‌ها به کارگردان «قهوه تلخ» روا شد به گونه‌ای که این تسویه‌حساب‌ها به فیلم سینمایی مدیری نیز کشیده شد و روزنامه‌های دولتی اتهامات بی‌سند زیادی را روانه مدیری و فیلم «ساعت 5 عصر» او کردند. مدیری در پایان برنامه دورهمی و با کنایه از منتقدانش عذرخواهی کرد. او در قسمت آخر برنامه خود گفت: «ببخشید اگر در این برنامه‌ها نتوانستیم همه شما را راضی نگه داریم، تا جایی که شد سعی کردم، هر کاری که انجام دادم، سبیل زدم، مو تراشیدم، ایستاده یا نشسته گفت‌وگو کردم، به ما خرده گرفتند. ببخشید، خیلی اذیت شدید، سعی می‌کنم در آینده بیشتر رعایت کنم، شما به بزرگی خودتان ببخشید». وی همچنین اظهار داشت: «یکی از چیزهایی که موجب می‌شود برای دورهمی دلم تنگ شود، بد و بیراهی است که دوستان، درباره هر چیز یا گروه صنفی حرف می‌زدیم، می‌گفتند». همچنین مدیری روز دوشنبه  قبل از نمایش فیلم خود در پردیس کورش در گفت‌وگویی 2 ساعته با 2 منتقد سینما که برای نخستین‌بار بعد از 15 سال اتفاق می‌افتاد مسائل گوناگونی را مطرح کرد که از جالب‌ترین آنها روایت فعالیت‌هایش در دفاع‌مقدس بود که بیان داشت: «از سال ۶۶ تا ۶۸ یعنی تا پایان جنگ در جبهه بودم و در عملیات مرصاد و حلبچه هم حضور داشتم. در جبهه هم هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام می‌دادم و چند ماه قبل‌تر یعنی حدود سال‌های ۶۵ هم در جبهه برای رزمنده‌ها در سنگرها نمایش بازی می‌کردیم. از راه دور به دشمن سنگ هم می‌زدیم، آرپی‌جی هم می‌زدم، مدتی هم راننده آمبولانس بودم».
خوش درخشیدن شهدای دهه 90
گروه جهادی «طلوع حق» که با سه‌شنبه‌های مهدوی و توزیع نذورات فرهنگی و خوراکی در چهارراه ولیعصر(عج) شناخته می‌شد، از سال گذشته تصمیم به ایجاد گروهی جهادی برای فعالیت در مناطق محروم گرفته بود که در تازه‌ترین فعالیت خود به منطقه‌ای دورافتاده در غرب ایران رفتند و 2 روستای «میانقیام» و «مورت سبز» در گیلان‌غرب هدف فعالیت‌های جهادی آنها بودند. حمل‌ونقل بین این دو روستا براحتی ممکن نبود و در یکی از روزهای اردوی جهادی، نیسان حامل 13 تن از جهادگران طلوع حق واژگون شد و 2 تن از اعضا شهید ‌شدند. «امین شیرازی» و «سیدمحمد حسینی» جوانانی بودند که با شهادت خودشان بار دیگر فضای جامعه را پس از شهادت محسن حججی تحت تاثیر قرار دادند. تشییع جنازه پرشور این دو شهید مقدمه‌ای است بر تشییع پیکر شهید محسن حججی که احتمالا در روزهای آینده رقم خواهد خورد.
«هفتِ مستند» به فصل دوم رسید
برنامه «به اضافه مستند» برنامه‌ای تخصصی در حوزه نمایش، نقد و بررسی مستندهای بحث‌آفرین کشور است که فصل اول آن در شبکه مستند به پایان رسید. این برنامه که مستندهای پرچالش «یک پیشنهاد ساده»، «مستند 1120»، «A157»، «خاطرات خانه متروک»، «آقای نخست‌وزیر»، «سه سال و سه روز» و «پرزیدنت؛ آکتور سینما» را در فصل اول خود روی آنتن برد، فصل جدیدش را از این هفته و با نمایش مستند «آوانتاژ» محمد کارت آغاز کرد. سیدمحمدحسین میری، تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌وگو با «وطن امروز» از حضور ثابت منتقدان در فصل دوم این برنامه خبر داد و اظهار داشت: «محمدتقی فهیم» و «آرش خوشخو» از این پس با به اضافه مستند همراه خواهند بود. وی همچنین از نمایش و نقد و بررسی مستندهای «آوانتاژ»، «حج خونین»، «ابوایست»، «فصل هرس» و «آبی کمرنگ» در فصل دوم این برنامه خبر داد. به اضافه مستند که برخی آن را برنامه هفت سینمای مستند می‌دانند،  سه‌شنبه‌ها ساعت 20:30 با اجرای علی صدری‌نیا از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.
قهرمان‌تر از قهرمانان شاهنامه
«تک‌سوار دشت زید» زندگینامه شهید اسماعیل قهرمانی است که گلعلی بابایی آن را به رشته تحریر آورده است و این هفته مراسم رونمایی از آن برگزار شد. بابایی در مراسم رونمایی از این اثر با اشاره به غربت برخی فرماندهان جنگ اظهار داشت: من با نگارش این کتاب‌ها می‌خواهم بگویم شاهنامه فردوسی دروغ نیست و همه آن دلاوری‌هایی که فردوسی در شاهنامه می‌گوید بالاتر از آن در دوران دفاع‌مقدس اتفاق افتاده است. وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در مسیر نگارش این اثر با آن روبه‌رو شده است، اظهار کرد: در زمان نگارش این کتاب با مشکل منبع مواجه شدیم و بعد به ذهن‌مان آمد از همان مطالب که با شهید قهرمانی مصاحبه شده کتاب را بنویسیم که 15 فصل از این کتاب گفت‌وگو با شهید قهرمانی است که از ابتدای زندگی خود تا قبل از آزادسازی خرمشهر را روایت می‌کند و فصل بعدی نیز به نقل از همرزمان شهید نگارش شده است.


Page Generated in 0/0352 sec