printlogo


کد خبر: 180717تاریخ: 1396/6/9 00:00
معاون دادستان کل کشور از تشکیل شورای حل اختلاف فرودگاهی خبر داد
ورود سازمان بازرسی به تأخیر در پروازها

گروه اجتماعی:  تاخیر و بعضا تاخیرهای طولانی‌مدت پروازهای داخلی، گلایه‌ای است که تقریبا همه مسافرانی که سفرهای هوایی را انتخاب می‌کنند، به نحوی با آن مواجه هستند. شرکت‌های هواپیمایی هم عمدتا در برابر این تاخیرها جواب متقنی نداشته و بهانه‌تراشی‌های متعددی را مطرح می‌کنند. علاوه بر تاخیر‌های چندین ساعته، در ماه‌های اخیر مشکلات متعددی از جمله عدم اجازه خروج مسافران از هواپیما و حبس‌های چندین ساعته ناشی از تاخیر پرواز‌ها در هواپیما را هم شاهد بودیم.
به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی تأخیرات پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد در تیرماه را اعلام کرد که هواپیمایی آسمان با انجام ۵۴۶ سورت پروازی دارای تأخیر و اختصاص
۱۹درصد کل تأخیرات پروازی به خود، رکورددار این حوزه است. پس از آسمان، ایران ایر و آتا با انجام ۳۴۸ و ۳۴۷ پرواز با تأخیر و دارا بودن ۱۲ درصد تأخیرات پروازی، مشترکا در رتبه دوم و ماهان با انجام ۲۹۰ پرواز تأخیردار و تخصیص ۱۰ درصد کل تأخیرها به خود، سومین ایرلاین پرتأخیر ماه گذشته است.
تخلفات مکرر و پی در پی این تخلفات مکرر و پی‌درپی شرکت‌های هواپیمایی در حالی است که مسافران سفرهای اینچنینی، حق و حقوقی دارند که در قانون هم به آن اشاره شده به طوری که در ماده ۴ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای هوایی، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح درباره تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی موظف به اطلاع‌رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر است. در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از 2 ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول شامل میان‌وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) به عمل خواهد آمد، البته ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است. در تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقلی گفته شده با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.
اما در تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت حمل‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته اگر پرواز به هر دلیلی کلا کنسل شده و بلیت ابطال شود، شرکت موظف است علاوه بر استرداد کامل وجه پرداختی، یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران ارائه کند.
تشکیل شورای حل اختلاف فرودگاهی
با توجه به اینکه موضوع تاخیر در پروازها نقض حقوق عامه محسوب می‌شود، دستگاه قضا هم در راستای تحقق توجه به حقوق مردم، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور هم اخیرا با انتقاد از موضوع تاخیر در پروازها بر رعایت حقوق عامه تاکید کرده و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در این زمینه ساماندهی شود موضوع پروازهای چارتری است که جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم. حشمتی می‌گوید: به منظور رسیدگی فوری به شکایت معترضان در این زمینه شورای حل اختلاف فرودگاهی تشکیل شده و مسافرانی که در این رابطه شکایت دارند می‌توانند به شورای حل اختلاف فرودگاهی مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.
ورود سازمان بازرسی به موضوع تأخیر پروازها
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به موضوع بررسی تخلفات فرودگاهی گفت: سازمان بازرسی به همه تخلفات فرودگاهی ورود کرده است. وی افزود: همکاران ما در فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند و به همه قسمت‌های فرودگاهی ورود کرده و مسائل و تخلفات را رصد و گزارش می‌دهند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با تاخیر پروازهای فرودگاهی هم اظهار داشت: با توجه به اینکه بازرسان و ناظران سازمان بازرسی کل کشور به همه قسمت‌ها ورود کرده‌اند، به موضوع تاخیر در پروازها هم ورود شده و بررسی‌هایی در حال انجام است.


Page Generated in 0/0845 sec