printlogo


کد خبر: 180738تاریخ: 1396/6/11 00:00
سیدحسن نصرالله در جشن «عید دوم آزادسازی»:
سناریوهای اسرائیل و آمریکا در منطقه شکست خورد

دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه‌شب همزمان با مراسم جشن مردم لبنان و حامیان مقاومت در شهر بعلبک به مناسبت آزادسازی دوم و اخراج داعش از مرزهای لبنان و سوریه، سخنرانی ایراد کرد. سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود  پیروزی‌های به‌دست آمده توسط ارتش لبنان و مقاومت در 2 عملیات اخیر در مرزهای لبنان و سوریه را تبریک گفت و تصریح کرد: این پیروزی ارتش و مردم و مقاومت بر تروریست‌هایی است که سرزمین ما را اشغال کردند، لذا روز 28 آگوست را عید دوم آزادسازی اعلام می‌کنیم. دبیرکل حزب‌الله گفت: امروز اینجا جمع شده‌ایم تا یک پیروزی ملی جدید و آزادسازی جدید را جشن بگیریم و درباره اصطلاحی واحد که همان آزادسازی دوم است، با هم به توافق برسیم، زیرا تعداد پیروزی‌ها زیاد است. پیروزی اول در سال 1985 و زمانی بود که اسرائیل از بیروت و برخی از مناطق لبنان عقب‌نشینی کرد و در سال‌های 1993 و 1996 تا سال 2000 و2006  در قانا و برخی از مناطق، شهدایی را تقدیم کردیم، به همین دلیل امروز، روز آزادسازی دوم است.
در آزادسازی مزارع شبعا جدی هستیم
وی تصریح کرد: ما خواستار آزادسازی مزارع شبعا و التلال با تصمیم و همکاری دولت لبنان هستیم. من خواهان جنگ با اسرائیل نیستم، بلکه با جدیت می‌خواهم برنامه کاملی برای آزادسازی این مناطق و بازگرداندن آن به خاک لبنان درنظر گرفته شود. ما در حزب‌الله آرزوهای بسیاری برای تحقق این دستاورد در زمان آقای میشل عون، رئیس‌جمهور محترم داریم. وی افزود: زمانی که پیروزی در جرود عرسال محقق شد، آمریکایی‌ها پیام هشداردهنده‌ای خطاب به مسؤولان لبنانی درباره مداخله حزب‌الله در عملیات فرستادند و زمانی که حکومت تصمیم گرفت که ارتش قهرمان لبنان برای آزادسازی بقیه خاک لبنان در جرود حضور داشته باشد آمریکایی‌ها بار دیگر از مقامات لبنانی خواستند که ارتش در این عملیات نظامی شرکت نکند و تهدید کردند که در غیر این صورت کمک‌ها به ارتش را قطع خواهند کرد.
فداکاری‌های ارتش سوریه را ارج می‌نهیم
سیدحسن نصرالله همچنین گفت: انصاف حکم می‌کند فداکاری‌های نیروهای ارتش سوریه از اول اجرای عملیات تا پایان آن در دستیابی به این موفقیت در این نبرد را قدر بنهیم، زیرا بسیاری از نیروهای ارتش سوریه نیز در عملیات آزادسازی بویژه در نبرد آخر شهید شدند. نیروهای ارتش سوریه به خاطر لبنان و بنا به خواسته ما جنگیدند و آزادسازی جرود فلیطه و الجراجیر و قاره، اولویت فعلی مسؤولان سوری نبود زیرا ارتش سوریه نبرد دیگری را در کنار این نبرد رهبری می‌کرد و اولویت‌های دیگری برای جنگ داشت. دبیرکل حزب‌الله گفت: ما به مسؤولان سوری مراجعه کردیم و به آنها گفتیم می‌خواهیم به خطر تروریست‌ها در مرزها پایان دهیم. برای مسؤولان سوری فرقی نمی‌کرد که داعش در القلمون غربی بجنگد یا به مکان دیگری منتقل شود اما این مساله برای مسؤولان سوری دردسرساز شده بود زیرا نخستین‌باری بود که این اتفاق از جانب داعش برای آنها می‌افتاد اما ما این درخواست را مطرح کردیم زیرا برای ما یک قضیه ملی و انسانی وجود داشت و آن اینکه جز از راه مذاکره نمی‌توانستیم از سرنوشت نظامیان مطلع شویم. سیدحسن نصرالله تصریح کرد: من شخصاً نزد بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه رفتم و از وی برای انتقال داعش از القلمون کمک خواستم و به او گفتم که چگونه با داعش مذاکره می‌کنیم. بشار اسد به من گفت که اگر دولت لبنان خواهان مذاکره در این‌باره است، باید با ما در تماس باشد. سیدحسن نصرالله گفت: برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی ما درخواست هماهنگی را مطرح می‌کنیم، انگار که می‌خواهیم نظر خود را به دولت لبنان تحمیل کنیم  اما این فقط نظر ماست، زیرا ما منافع اقتصادی لبنان را در نظر می‌گیریم و نمی‌خواهیم دولت سقوط کند، بلکه می‌خواهیم به کار خود ادامه دهد، زیرا منفعت لبنان در این است. سیدحسن نصرالله گفت: این سخنان را از من بشنوید تا اینگونه القا نشود که ما تابع کسی هستیم. ما باید به منافع‌مان فکر کنیم، مثلا اگر ما با عربستان مشکل داریم، هیچ‌گاه مانعی در روابط دولت لبنان با آن ایجاد نکرده‌ایم و درباره سوریه نیز همین طور است، بنابراین در روابط کشورمان باید مساله حفظ حاکمیت کشور را رعایت و فارغ از هرگونه تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک عمل کنیم.
ایران بار سنگین سناریوی آمریکا و اسرائیل را در منطقه تحمل کرد
سیدحسن نصرالله همچنین گفت که در روز جشن آزادسازی دوم از جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری و مجلس، نیروهای مسلح و سپاه پاسداران و تک‌تک مردم عزیز این کشور به علت حمایت مستمر آنان از مقاومت و سوریه و عراق تشکر و قدردانی می‌کنم. وی افزود: همچنین از اعلام آمادگی دائم ایران برای حمایت بدون قید و شرط از ارتش لبنان بدون دخالت در تصمیمات حاکمیتی این کشور تشکر می‌کنم. ایران بار سنگین سناریوی آمریکا و اسرائیل را که در وجود داعش نمایان شد، تحمل کرد.
مرحله دوم آزادسازی، رژیم صهیونیستی را نگران کرد
نصرالله گفت: عملکرد ارتش لبنان و مقاومت در مرحله دوم آزادسازی و ادغام این دو جبهه نبرد، اسرائیل را نگران کرده است. امروز اسرائیل به‌خاطر ناکامی‌های خود می‌گرید و به شکست پروژه‌ها و دوستانش در سوریه اعتراف می‌کند و در جست‌وجوی این است که چگونه موقعیتش را تثبیت کند و از طریق آمریکا، این نگرانی را با اعمال فشار بر ایران و مردم مظلوم یمن و سوریه نشان داده است تا اینگونه روسیه را برای تحقق منافع اسرائیل در منطقه و از طریق تهدید به جنگ و تجاوز وادار کند.
وی افزود: قطعا اولویت اسرائیل پیش از آنکه وارد جنگ شود، این است که در راستای منافع خود از دیگران استفاده کند. اگر از فشار ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد بهره گیرد، نهایت فشار آمریکا و انگلیس برای اصلاح قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد و تغییر وظایف  یونیفل برای خدمت به امنیت اسرائیل است که آنها نیز شکست خورده‌اند. سیدحسن نصرالله ادامه داد: برادران و خواهران! باید بدانیم که طرح‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه و امید و آرزوهای آنها که با تکیه بر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بنا نهاده شده است، شکست خواهد خورد و کسی که توانست این طرح را شکست دهد، محور مقاومت با کمک سوریه بوده است و این پیروزی هم مانند دیگر پیروزی‌ها بهایی دارد.
ترامپ روابط  آمریکا با روسیه و چین را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است
وی افزود: عوامل زیادی هستند که تلاش می‌کنند حزب‌الله را به عنوان یک نیروی ویرانگر و خطرناک معرفی کنند، آمریکایی‌ها که در خدمت اسرائیل هستند، می‌آیند تا از دولت لبنان بخواهند که بحران حزب‌الله را حل کند، زیرا ما خطری برای اسرائیل به حساب می‌آییم. درنتیجه، تحت فشار قرار می‌گیریم و ما به عنوان خطر، معرفی می‌شویم، این در حالی است که خطر از ناحیه آمریکا بویژه در دوره ترامپ احساس می‌شود، سرنوشت جهان در دست کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است. دولت ترامپ، روابط با روسیه و چین را به پایین‌ترین سطح رسانده است و علیه ونزوئلا اعلام جنگ کرده و به لغو توافق هسته‌ای با ایران تهدید کرده و اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس را رهبری می‌کند، زیرا آمریکا می‌تواند در یک چشم به هم زدن، بحران قطر را حل کند  اما منفعتش در این است که به تجاوز علیه یمن ادامه دهد.
هزینه مقاومت بسیار کمتر از تسلیم شدن است
دبیرکل جنبش مقاومت در ادامه اعلام کرد: ‌ای اهالی منطقه بقاع! این دومین مرحله آزادسازی است که نتیجه ایمان، صبر، استقامت، جهاد خونین و مستمر و شهدای شماست و این نتیجه خون‌های عزیزان، جوانان و لذت‌های جگرگوشه‌های شماست. ‌ای مردم بقاع! امروز می‌خواهم گفته‌های رهبران بزرگ را تکرار کنم: عید آزادسازی ثابت کرد که هزینه مقاومت بسیار کمتر از تسلیم شدن است و این عید همه لبنان است و در درجه نخست عید شماست.  نصرالله گفت: پیام این آزادسازی این است که لبنان به مردان، ارتش و مقاومتش افتخار می‌کند و هرکسی رویای تجاوز به لبنان را در ذهنش می‌پروراند، بداند که دستش پیش از رسیدن به خاک این کشور قطع و این چشم کور خواهد شد. با همت محور طلایی ارتش، مردم و مقاومت گذشت آن زمانی که به لبنان تجاوز می‌شد.

پیشروی یمنی‌ها در جنوب عربستان
یک منبع نظامی در وزارت دفاع یمن به اسپوتنیک گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه در ادامه عملیات نظامی خود با هدف متوقف کردن تجاوز عربستان، پایگاه‌ الثعبان در عسیر جنوب عربستان را به کنترل خود در آوردند. وی افزود که در پی پیشروی نیروهای یمنی در عسیر، شماری از مزدوران عربستان کشته یا زخمی شدند. از سوی دیگر، تک‌تیراندازان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک نظامی سعودی در پایگاه الفریضه در جیزان را از پای درآوردند.


Page Generated in 0/0359 sec