printlogo


کد خبر: 180759تاریخ: 1396/6/11 00:00
برای حمایت از سرمایه‌های علمی تدبیر کنید!

حسن روانشید: اگر نوجوانان و جوانان کشور در صحنه‌های بین‌المللی موفقیت‌های چشمگیری به دست می‌آورند حاصل زحمات اولیا و مربیان و سرمایه‌های مشترک جامعه است که توانسته‌اند در زمان تحریم‌های شکننده سری در سرها درآورند.
سوای تیم‌های ورزشی که با درخشش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و می‌تواند قابل‌توجه و تعمق باشد اما گروه‌های علمی و فرهنگی به نسبت کمتر از مزایای مادی و معنوی دولت استفاده کرده ولی توانسته‌اند بیش از آنها بدرخشند و در سیاست‌ها اثرگذار باشند تا جایی که پس از پایان هر فستیوال جهانی در کشورهای اروپایی و آمریکا، صیادان و سوداگران سعی کرده‌اند با برخی مدال‌آوران لابی کرده و آنها را تشویق به اقامت و ادامه تحصیل در آن کشورها کنند! هرچند در این مسیر ناموفق بوده‌اند و جوان ایرانی همواره پایبند و علاقه‌مند به کشورش بوده و هست.
اما انتظارات بحق جوانان از مدیران چه می‌تواند باشد جز استقبالی درخور تلاش‌شان و پرداخت حداقل هزینه‌های سفر و اقامت که تأمین آن برای اکثر خانواده‌های این فرزندان برومند سنگین است!
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه وظیفه‌ای بس سنگین دارد که اجازه ندهد سرمایه‌های علمی و فرهنگی در دام وسوسه‌های غرب گرفتار شوند و به آن‌سو بخزند درحالی‌که کشور شدیداً نیازمند داشته‌های آنهاست تا بتواند خود را از دام‌های گسترده شده تحریم برهاند!
جوانان ما امروز تعجب همگان را برانگیخته‌اند که چگونه توانسته‌اند در دوران حصر اقتصادی و فضای بسته‌ای که غرب برای آنها فراهم کرده اینگونه بر دنیای علم مسلط باشند؟ روباتیک‌کاران جوان که اعجازهای‌شان به آمریکا رفت نه نخستین هستند و نه آخرین اما رفتار دیپلماتیک در داخل کشور با آنها و دیگر گروه‌ها چندان فرقی نداشته است.
این جوانان کسانی هستند که در شرایط سخت تحریم توانسته‌اند با هزینه شخصی و بدون کمک دولت مقام‌های متعدد جهانی را کسب کرده و به ارمغان بیاورند.  شاید بعضی‌ها با خود بیندیشند این جوانان، فرزندان خانواده‌های متمول هستند و با استفاده از رانت توانسته‌اند مقام کسب کنند درحالی ‌که اینچنین نیست، برای نمونه یکی از آنها کارگر مغازه قهوه‌فروشی است که ناچار است اکثر اوقات خود را در محل کار سپری ‌کند.
برخی شرایط کشور، این گروه برتر را ناچار کرده که ربات‌های ساخته ‌و پرداخته خود را از راه دور به دامنه رقابت و مسابقه بگذارند و از اولیای‌شان بخواهند هزینه‌های این دوئل سنگین جهانی را تأمین کنند!
نتیجه آن موفقیت تمام‌عیار این گروه در یک رقابت علمی در دنیا بود که همه اعضای تیم را به افتخاراتی نائل کرد.
اعضای این گروه که همچون دیگر رشته‌های علمی، هنری و ورزشی، اینچنین در برابر مدعیان ابرقدرتی در جهان می‌ایستند، مستحق دریافت کمک‌های معنوی و مادی در شأن‌شان هستند تا به بیگانگان اجازه ندهند به آنها پیشنهاد اقامت و تحصیل را به‌صورت رایگان در کشورشان بدهند.
این نوجوانان و جوانان فرزندان همان شیرمردانی هستند که در مقابل زورگویان ایستاده و این مقاومت و ایثار را به نسل‌های بعد از خود منتقل کرده‌اند تا با عنوان دانشمند و مدافعان حرم همچنان پایدار باشند.


Page Generated in 0/0059 sec