printlogo


کد خبر: 180770تاریخ: 1396/6/11 00:00
واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان فاجعه آفرید

گروه اجتماعی: واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب فاجعه آفرید. رئیس پلیس راه کشور درباره واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در محور داراب - بندرعباس گفت: در پی وقوع این حادثه 9 تن کشته و 34 نفر دیگر مجروح شدند. به گزارش فارس، سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به اینکه اتوبوس حادثه‌دیده دارای سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی) بوده است، گفت: برابر اطلاعات این سامانه سرعت اتوبوس در لحظه تصادف 86کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. وی افزود: همچنین راننده که خود نیز در این حادثه فوت شده است، حدود یک ساعت و نیم بوده که رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بوده ولی به نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وی تصریح کرد: برابر اطلاعات سامانه سپهتن راننده و خودروی یادشده پیش از این تخلف نداشته‌اند.
خواب‌آلودگی راننده، عامل اصلی حادثه
در همین رابطه رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور درباره علت این حادثه گفت:‌ حوالی ساعت ٤:٢٦ بامداد جمعه یک دستگاه اتوبوس «ولوو» حامل دانش‌آموزان دختر شهرستان‌های رودان و میناب که از بندرعباس به سمت شیراز در حال تردد بود، در محور داراب - بندرعباس واژگون شد. رحمانی تصریح کرد: برابر گزارشات اولیه ماموران پلیس راه استان، خستگی و خواب‌آلودگی راننده علت این حادثه ناگوار بوده است.
انتقال هوایی 3 دانش‌آموز مصدوم به شیراز
همچنین حسن نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور نیز با بیان اینکه 3 نفر از مصدومان این حادثه به دلیل وضعیت وخیم توسط اورژانس هوایی به شیراز منتقل شدند، اظهار داشت: در این حادثه دو تن از حادثه‌دیدگان منتقل شده به بیمارستان داراب از ناحیه دست و پا دچار قطع عضو شدند.
اسامی جان‌باختگان
در همین رابطه دادستان داراب درباره  جان‌باختگان حادثه داراب گفت: جسد سرپرست گروه، ۷ تن از دانش‌آموزان و  راننده اتوبوس شناسایی شده است.
صادق صادقی افزود: مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی‌نسب و زهرا زرنگار دانش‌آموزان جان‌باخته این حادثه تلخ هستند. همچنین تعدادی از دانش‌آموزان بازمانده دچار ضایعه قطع نخاع و قطع عضو شده‌اند.
جزئیاتی از زبان قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی
محمد علیگو، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با اظهار تاسف از سانحه تصادف اتوبوس دانش‌آموزی اظهار داشت: قرار بود اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه با جمعیت 1000 نفری در شیراز برگزار شود که سهم استان هرمزگان حدود 120 دانش‌آموز بوده است.
وی درباره زمان سانحه تصریح کرد: مقارن ساعت 4 بامداد یکی از 3 اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی، دچار سانحه شد و در همان ساعات اولیه، مسؤولان سازمان دانش‌آموزی و آموزش‌وپرورش استان در محل حادثه حضور پیدا کردند و جلسه هماهنگی انتقال مصدومان و چگونگی  رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان را بررسی کردند. علیگو با بیان اینکه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از مجموعه مورد تایید سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شده است، ادامه داد: قبل از هرگونه سفری اتوبوس از لحاظ فنی و راننده از جهت سلامت مورد تایید راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد و وزارت آموزش‌وپرورش بدون بررسی این شرایط و تایید مراکز قانونی، به هیچ عنوان از این اتوبوس‌ها استفاده نخواهد کرد. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: از ابتدای تابستان حدود یکهزار سفر اتوبوسی برای اردوهای مختلف آموزش‌وپرورش استفاده شده و حدود 20 هزار نفر جابه‌جایی دانش‌آموز داشته‌ایم و این سانحه نخستین ‌اتفاق تلخ برای اردوهای آموزش‌وپرورش بوده است.
سیاست‌ های اردویی دانش‌‌آموزان  باید تغییر کند
در همین باره عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ضرورت بازنگری در سیاست‌های اردویی دانش‌آموزان خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد درباره حادثه اتوبوس دانش‌آموزان دختر، اظهار کرد: این دانش‌آموزان که عضو سازمان دانش‌آموزی بودند برای اردو از استان خود به شیراز می‌رفتند که این حادثه تلخ رخ داد. بعد از حادثه اتوبوس حامل دانش‌آموزان خرم‌آبادی که جمعی از آنها جان باختند، مجلس جلسه‌ای تشکیل داد و مقرر شد برای حفظ جان دانش‌آموزان در اردوها تدابیر لازم اتخاذ شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: چرا اتوبوس حامل دانش‌آموزان باید شب حرکت کند و خواب‌آلودگی راننده باعث وقوع این حادثه شود. وی بیان کرد: هم‌اکنون در فصل تابستان جاده‌های کشور شلوغ هستند، از سوی دیگر برخی جاده‌ها امنیت لازم را ندارند و در چنین شرایطی باید درباره سیاست‌های مربوط به اردوی دانش‌آموزان تجدیدنظر شود و در داخل هر استان دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا دیگر نیازی به جابه‌جایی آنها نباشد.
اعلام عزای عمومی در هرمزگان
در همین باره استاندار هرمزگان با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان گفت: به دلیل حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی و جان باختن و مجروحیت آنها، روز شنبه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شد. دانش‌آموزان هرمزگانی عصر امروز تشییع می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0064 sec