printlogo


کد خبر: 180849تاریخ: 1396/6/12 00:00
تناقض آشکار در ادعا و عملکرد ائتلاف آمریکایی علیه داعش
پشت‌پرده کارشکنی‌ها در توافق قلمون

ائتلاف تحت رهبری آمریکا که چند روز پیش مسیر حرکت کاروان اعضای گروه داعش و خانواده‌های‌شان را که طبق توافق با حزب‌الله لبنان در حال خروج از لبنان بودند، بمباران کرده بود، بامداد شنبه بیانیه‌ای تازه در این‌باره صادر کرد. در این بیانیه آمده کاروان متشکل از ۱۷ اتوبوس حامل صدها نفر از عناصر مسلح داعش و خانواده‌های آنها، بعد از بازگشت از منطقه ابوکمال واقع در استان دیرالزور، کماکان در صحرای سوریه بین منطقه الحمیمه و السخنه حضور دارند. در بیانیه ائتلاف آمریکا همچنین آمده است: ائتلاف به اطلاع روس‌ها رساند که به حکومت سوریه پیام بدهند ائتلاف انتقال بیشتر عناصر داعش به سمت شرق و مرز عراق را نخواهد پذیرفت.  ائتلاف ادعایی آمریکا بار دیگر تأکید کرده این ائتلاف بخشی از توافق میان گروه حزب‌الله، دولت سوریه و داعش نبوده است اما در تناقضی آشکار با ادعای ائتلاف آمریکایی مبنی بر بمباران داعشی‌های عازم به شرق سوریه، منابع مطلع شنبه خبر دادند که  طی 72 ساعت گذشته بیش از 100 تروریست که در کاروان شامل صدها افراد مسلح و خانواده‌های‌شان بودند، به مناطق تحت تسلط داعش در دیرالزور رسیده‌اند. منابع تاکید کردند این افراد مسلح داعش به طور قاچاقی از نقطه تبادل مورد توافق میان حزب‌الله لبنان و داعش در نزدیکی شهرک حمیمه در منطقه السخنه وارد مناطق تحت نفوذ داعش شده‌اند. افراد مسلح داعش سلاح‌های خود را در اتوبوس‌ها گذاشته و از راه‌های فرعی در منطقه به آنجا رفته‌اند، در حالی که عناصر داعش در انتظار آنها در این منطقه هستند تا آنها را به سمت شهرهای المیادین و البوکمال در حومه دیرالزور در شرق سوریه ببرند.
تحلیلگران می‌گویند آمریکا با انتقال عناصر داعش از یک نقطه به نقطه دیگر مشکلی ندارد، زیرا پیش از این نیروهای دموکراتیک کرد مورد حمایت آمریکا نیز همین کار را در منطقه منبج در شمال غرب سوریه انجام دادند و به عناصر داعش اجازه دادند به سمت شهر الباب و حومه حلب بروند و آمریکا در این زمان مطلقا هیچ اعتراضی نکرد و خواستار نبرد با آنها تا کشتن همه آنها نشد. آنچه آمریکا آن را نمی‌خواهد این است که به موجب توافق قلمون و بعد از خروج تروریست‌های داعش از این منطقه، ارتش سوریه برای نخستین‌بار از آغاز بحران می‌تواند کنترل کامل مرزها با لبنان را در دست بگیرد.
عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب در این باره می‌نویسد: «آمریکا به‌نوعی پشت‌پرده اختلاف برخی گروه‌های عراقی با حزب‌الله لبنان بر سر توافق القلمون با داعش قرار دارد و به دنبال ایجاد شکاف در ائتلاف عراق، سوریه و حزب‌الله است و پیش‌بینی می‌شود ترکیه به محور ایران، سوریه و روسیه ملحق خواهد شد... در همین ارتباط نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق با نظر العبادی بشدت مخالفت کرد. المالکی همچنین با بیان اینکه حمله‌ای برنامه‌ریزی‌شده علیه حزب‌الله در جریان است، تصمیم سیدحسن نصرالله را درست برشمرده و اظهار داشت کسانی که با آن مخالفند قصد و غرضی دارند و هر کسی پشت آن باشد، فاقد عقل سلیم است. به نظر می‌رسد این اختلاف‌ها حاکی از  سناریوها و اختلاف‌های مورد انتظار در مرحله پس از شکست داعش در سوریه و عراق است. اکنون انتخاب العبادی این است که در صف آمریکا بایستد اما دشمن دیرینه او یعنی المالکی با قدرت در اردوگاه ایران و حزب‌الله و سوریه ایستاده و دیدار العبادی از عربستان نشانه‌ای مهم در این باره است و از اختلافات اساسی در انتخابات پارلمانی آینده عراق حکایت دارد. نکته قابل توجه اینکه آمریکا هیچگاه کاروان‌های داعش را 4 سال پیش  زمانی که در صحرا از الرقه روانه موصل بودند، هدف حمله قرار نداد در حالی ‌که هواپیماهای جاسوسی و ماهواره‌های آمریکا در آسمان عراق و سوریه حتی حرکت یک مورچه روی زمین را رصد می‌کنند و دلیل خودداری آمریکا این بود که در آن زمان سرنگونی دولت المالکی وابسته به ایران را خواستار بود.
آنچه موجب ترس و هراس آمریکا شده اینکه در آینده شاهد ائتلاف‌های نانوشته و پیش‌بینی نشده‌ای باشد و اینکه حزب‌الله وارد جنگ علیه آمریکا و همپیمانان عراقی آن شود. نکته دیگر اینکه دولت آمریکا آغوش گرمی را برای داعش در عراق فراهم کرد و در روزهای نخست آغاز بحران در سوریه از همپیمانان خود در این کشور حمایت مالی یا نظامی به عمل آورد با این هدف که سقوط نظام بشار اسد را سرعت بخشد.
اکنون 2 گروه در تعامل با داعش و گروه‌های وابسته به آن به وجود آمده‌اند که عبارتند از: گروه اول: سوریه، ایران و حزب‌الله با پشتیبانی روسیه که به مذاکره با این گروه‌ها اعتقاد دارند؛ اینکه گذرگاه‌های امن برای عبور آنها به مناطق تحت کنترل فراهم شود تا همگی در یک نقطه متمرکز شوند و در صورتی که تسلیم نشوند و سلاح خود را زمین نگذارند، آنها را نابود کنند. گروه دوم: دیدگاه عراق که مبتنی بر نبرد با این گروه‌ها بویژه داعش تا مرگ و تسلیم آنان و مخالفت با هرگونه مذاکره علنی با آنهاست. حیدرالعبادی و نیروهای حشدالشعبی در این گروه هستند. اکنون برابر جناح‌بندی جدید در داخل ائتلاف سوریه، عراق و ایران هستیم که اولی شامل العبادی و جریان صدر و بعضی نیروهای سنی است و از حمایت آمریکا و متحدان حاشیه خلیج‌فارس برخوردار است و جناح دوم که شامل حزب‌الله و نوری المالکی و حشدالشعبی در عراق است که از سوی ایران، سوریه و روسیه حمایت می‌شوند.
داعش از دیرالزور گریخته است
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد داعش سلاح‌ها و تجهیزات خود را رها کرده و از دیرالزور گریخته است. این وزارتخانه افزود: شکست داعش در این منطقه شکستی استراتژیک در سوریه خواهد بود. وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: نیروهای دولتی سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه به محاصره داعش در نزدیکی شهرک اکربات در استان حماه ادامه می‌دهند. در این بیانیه آمده است: به علت اقدامات فعالانه نیروی هوایی روسیه نیروهای ارتش سوریه همچنان قادر به محاصره داعش در این منطقه هستند.
 


Page Generated in 0/0054 sec