printlogo


کد خبر: 180858تاریخ: 1396/6/13 00:00
«وطن امروز» از آخرین وضعیت بازار گزارش می‌دهد
کاهش سود بانکی، صعود طلا!

گروه اقتصادی: همانطور که پیش‌بینی می‌شد ابلاغیه بانک مرکزی هیجان سرمایه‌گذاری را به بازارهای دیگر منتقل کرد تا صرافی‌ها و طلافروشان با حجم بالای تقاضا مواجه شوند. به گزارش «وطن امروز»، بررسی‌های میدانی نشان از تحرک بازار طلا و ارز دارد که مهم‌ترین علت این هیجان موضوع کاهش نرخ سود سپرده و ابلاغیه جدید بانک مرکزی عنوان شده است. برخی کارشناسان نیز اعتقاد دارند این هیجان احتمالا به بازار مسکن و اجاره‌بها نیز سرایت کند و قیمت‌های حبابی گریبان مستاجران و خریداران مسکن را بگیرد. قطعا مسؤولان نیز پیش‌بینی می‌کردند که با ابلاغیه بانک مرکزی هیجان به بازارهای موازی منتقل شود و این موضوع می‌تواند آگاهانه تلقی شود. خیلی‌ها این هیجان را مقطعی می‌دانند که با ترکیدن حباب قیمت‌ها رفع خواهد شد اما به نظر می‌رسد مسؤولان می‌توانند برای کاهش تاثیرپذیری از ابلاغیه یادشده، تدبیر بهتری بیندیشند. از روز شنبه و همزمان با اجرای دستورالعمل جدید کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد، طلایی‌ها سیر افزایشی قیمت‌ها را آغاز کردند به‌طوری‌ که روز یکشنبه هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید در مقایسه با روز شنبه نزدیک به 34 هزار تومان گران‌تر فروخته شد. این افزایش قیمت به دیگر سکه‌ها نیز سرایت کرد و طرح قدیم با افزایش 21 هزار تومانی، نیم‌سکه با افزایش 12 هزار تومانی، ربع‌سکه با افزایش 7 هزار تومانی، سکه گرمی با افزایش 2 هزارتومانی، هر مثقال طلا با افزایش 4 هزار تومانی، یک گرم طلای 18 عیار با افزایش 700 تومانی و یک گرم طلای 24 عیار با افزایش هزار تومانی روبه‌رو شد. همچنین هر اونس طلا برابر 4/6 دلار افزایش قیمت داشت. اگرچه کارشناسان بر این باورند کاهش و نوسان سود بانکی نمی‌تواند دلیل اصلی این افزایش قیمت باشد اما نمی‌توان از تاثیر حباب‌گونه این موضوع چشم‌پوشی کرد. به‌طور قطع سپرده‌گذاران بانکی در روزهای قبل از اجرای دستورالعمل به آن اندازه از سوی بانک‌های عامل خود مورد حمایت قرار گرفته‌اند که هیچگاه حاضر به جابه‌جا کردن سپرده‌های خود و بیرون کشیدن آن از بانک نیستند، پس این فرضیه که سپرده‌ها روانه بازار طلا شده را می‌توان اشتباه دانست اما باید این گمانه‌زنی را در نظر داشت که برخی سپرده‌های سرگردان و خرد به این سو تمایل پیدا خواهد کرد. نکته دیگر دامن زدن فعالان طلا و جواهر به رشد حباب‌ در این بازار است تا بار دیگر این بازار به روزهای اوج گذشته بازگردد. در 2، 3 سال اخیر و پس از افزایش بی‌سابقه قیمت طلا و سکه در بازار همزمان با نوسانات نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار زر از ثبات نسبی برخوردار بوده و خریدها از این بازار به‌طور معمول صورت می‌گرفته است اما عرضه‌کنندگان سکه بدشان نمی‌‌آید در شرایط کنونی بهترین استفاده را از این وضعیت ببرند. البته قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 5/2 درصدی روبه‌رو شد؛ بر همین اساس قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به ۱۳۲۵ دلار رسید و قیمت هر اونس طلا روز شنبه برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا به بیش از ۱۳۳۴ دلار رسید که بالاترین رقم از ماه نوامبر برای طلا بوده است.
هجوم نقدینگی به بازار طلا
در همین‌باره سید حجت شفائی، فعال بازار طلا بر این باور است که این افزایش قیمت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی از جمله کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار طلا و سکه رخ داده است. شفائی توضیح داد: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و انتقال بخشی از نقدینگی به بازار طلا و ارز، افزایش نرخ جهانی طلا با توجه به تنش‌های کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور و همچنین ارائه آمارهای شاخص اشتغالزایی در آمریکا که پایین‌تر از حد انتظار بوده همگی باعث شد نرخ طلا در داخل هم با سیر افزایشی روبه‌رو شود. وی درباره پیش‌بینی قیمت طلا در روزهای آینده تصریح کرد: هجوم نقدینگی از بانک به سمت بازار طلا و ارز موقتی بوده و تا مدتی ادامه خواهد داشت اما به مرور کاهش پیدا خواهد کرد و بازار سیر طبیعی خود را می‌گذراند.  در حالی بانک‌ها از امروز به مناسبت عید غدیر خم توزیع اسکناس نو را آغاز کردند که در سویی دیگر بازار اسکناس نیز درگیر حال و هوای اسکناس‌های بانکی است، چمدان اسکناس‌فروش‌ها به سبز و آبی تغییر رنگ داده و قیمت‌ها در نوسان است.
رونق اسکناس‌فروشی
در روزهای جاری بین دو عید قربان و غدیر، بازار فروش اسکناس‌های نو رونق خوبی پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، در چهارراه استانبول و در جایی که اسکناس‌فروشان چمدان‌های خود را باز کرده‌اند، می‌توان به وضوح تغییر این چمدان‌ها با هاله‌ای از اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی سبز و آبی و ۵۰۰ تومانی را مشاهده کرد. در حال حاضر اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی تا بسته‌ای ۱۳۰ هزار تومان و اسکناس هزار تومانی سبز تا حدود ۵۰۰۰ تومان گران‌تر و ۱۳۵ هزار تومان به فروش می‌رود. پیش‌بینی فعالان بازار این است که هر چه به عیدغدیر خم نزدیک‌تر شویم قیمت‌ها نزولی خواهد بود. جالب اینجاست اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی سبز به فاصله‌ای کوتاه از توزیع رسمی در بازار پول یعنی از خردادماه به راحتی در دست دلالان دیده شده و مورد معامله قرار می‌گیرد و در حال حاضر نیز تا حدی گران‌تر از اسکناس‌های آبی فروش می‌رود. اسکناس‌فروشان عنوان می‌کنند وقتی تعداد اسکناس‌های سبز در بازار کمتر می‌شود رقابت بین دو رنگ ۱۰۰۰ تومانی نیز بیشتر خواهد شد.


Page Generated in 0/0063 sec