printlogo


کد خبر: 180860تاریخ: 1396/6/13 00:00
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اخبار مربوط به سفرآتی هیأت دیپلماتیک عربستان به ایران:
غرامت به سعودی مطرح نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر یک هیات سعودی به تهران را تایید کرد اما گفت موضوع غرامت به سعودی‌ها به خاطر ماجرای سفارتخانه آنها در تهران و کنسولگری شان در مشهد مطرح نیست و درباره آن صحبتی نشده است.
بهرام قاسمی روز یکشنبه به ایرنا گفت: هیات سعودی صرفا برای بازدید از ساختمان‌های دیپلماتیک می‌آید زیرا پس از قطع روابط 2 کشور، این ساختمان‌ها خالی بوده است. در عین حال ما هم از ساختمان‌های خود در عربستان بازدید خواهیم کرد. وی تاکید کرد: این توافقی دوجانبه بوده که هیات‌های ایرانی و عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک خود در ریاض و تهران به کشورهای مقابل سفر کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ویزای طرف سعودی مدت‌هاست صادر شده ولی بنا به دلایلی که مرتبط با خود آنهاست تاکنون نیامده‌اند و احتمالا سفر آنها به بعد از ایام حج موکول شده است. قاسمی درباره خبر برخی رسانه‌ها درباره غرامت تاکید کرد: این سفر ربطی به بحث غرامت ندارد و تاکنون در این باره صحبتی نشده است و چنین بحثی مطرح نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تاریخ سفر هیات ایرانی به عربستان گفت: تاریخ سفر هیات ایرانی به ریاض نامشخص است. قاسمی تاکید کرد: هیات ایرانی 2 هفته است از طریق عمان ویزا گرفته و ما هم 2 ماه پیش
به هیات سعودی ویزا دادیم. وی افزود: طرف عربستانی از ایران درخواست مجوز پرواز کرد که این اجازه به آنها داده شد و به این ترتیب هیات سعودی با پرواز اختصاصی به ایران خواهد آمد.
روز گذشته «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «باج به سعودی» درباره سفر یک کمیته بررسی سعودی به تهران نوشت و گزارش داد آنها در این سفر به دنبال برآورد خسارت وارد شده به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آنها در مشهد هستند. روزنامه «الجریده» کویت به نقل از منبعی که آن را نزدیک به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خوانده، نوشت: پس از عید قربان، یک هیأت دیپلماتیک از عربستان عازم ایران می‌شود تا خسارت‌های وارد شده به سفارت عربستان در تهران و نیز کنسولگری این کشور در مشهد را برآورد کند. در ادامه این گزارش به نقل از منبع یادشده آمده است: از 2 ماه پیش قرار بود این هیأت به تهران بیاید اما به دلیل اختلافات بر سر برنامه و دیدارهایش با مقامات ایرانی، سفر یادشده به تأخیر افتاد. ریاض می‌گفت «وقت‌کشی» در صدور ویزای اعضای هیأت یادشده باعث رنجش خاطرش شده اما برای ایرانی‌ها آشکار شد که این عصبانیت به سطح دیدارهای هیأت عربستانی با مقامات ایرانی بازمی‌گردد. بر اساس گزارش «وطن امروز»، این در حالی است که هنوز ماجرای دیه و خسارت مربوط به شهدای ایرانی فاجعه منا و مسجدالحرام تعیین تکلیف نشده است.  دکتر فرشته روح‌افزا، همسر شهید دکتر احمد حاتمی، دانشمند فضایی ایران که سال 94 در سانحه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به شهادت رسیده بود نیز در یادداشتی برای «وطن امروز» نوشت: «2 سال است در غم فراق حاجیان مظلوم‌مان می‌سوزیم، 2 سال از فاجعه کشتار حاجیان در مسجدالحرام و منا گذشت؛ 2 سال است از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌گذرد،
2 سال است مسؤولان حج و زیارت ما مرتب به ما می‌گویند نگران نباشید پیگیری می‌کنیم، 2 سال است سعودی نزدیک به 7000 نفر را در حج 94 کشت ولی هیچ نهاد حقوق‌بشری نه در دنیا و نه کشور ما کاری نکرد، 2 سال از زانو زدن وزیر امور خارجه ما و بعد اظهارات ایشان مبنی بر اینکه «نزدیک به 500 زائر ما در حج کشته شدند ولی ما روابط خود را قطع نکردیم» گذشت، 2 سال است ما هنوز منتظریم تا ببینیم چه‌کسی در عربستان مقصر جرثقیل است و چه‌کسی حاجیان را در منا قتل‌عام کرد، 2 سال از تحقیر ما در حج 94 گذشت و هیچ مسؤولی دل نسوزاند، اگر نبود پیام تاریخی و حمایت‌های مقام معظم رهبری و رشادت‌های ایشان، معلوم نبود همین الان بدن‌های مطهر این شهیدان چه بر سرشان آمده بود و حالا پس از حادثه ساختگی سفارت عربستان در خبر‌ها خوانده‌ایم که مسؤولان عربستان سعودی به ایران می‌آیند تا خسارت برای ساختمان‌شان تعیین کنند، یعنی آجرهای سفارت عربستان ارزش دارند که کمیته حقیقت‌یاب‌شان بیاید و تعیین خسارت کند اما نزدیک به 500 شهید ما نه... یعنی باید مشخص شود یک ساختمان آنها چه شده اما علت شهادت دانشمند فضایی و شهید رکن‌آبادی و بقیه شهدای مظلوم منا خیر، یعنی ارزش آجر سعودی بیشتر از خون پاک 500 شهید ما است. مسؤولان ما به کجا می‌روند؟!»


Page Generated in 0/0078 sec