printlogo


کد خبر: 180862تاریخ: 1396/6/13 00:00
موضع منفعلانه ترامپ برابر اون
کره شمالی بمب هیدروژنی آزمایش کرد

بامداد یکشنبه کره‌ای‌ها 2 زمین‌لرزه به بزرگی 6/5 و 6/4 در مقیاس ریشتر را در بخش شمالی شبه‌جزیره حس کردند اما توفان پس از آن به مراتب شدیدتر از خود زلزله بود و قدرت آن حتی فراتر از توفان هاروی در تگزاس در چند کیلومتری واشنگتن، کاخ سفید را به چالش کشید چرا که ساعاتی بعد شبکه‌های تلویزیونی رسمی هر دو کره (‌شمالی و جنوبی) اعلام کردند لرزش‌های محسوس زمین ناشی از آزمایش موفق 2 بمب هیدروژنی بوده است.
این یعنی بحران هسته‌ای شرق دور به مرحله‌ای بی‌بازگشت رسیده است و سکوت معنادار ابتدایی و واکنش نهایی رقت‌بار ترامپ در این‌باره که تا همین هفته پیش حرف از روی میز بودن گزینه نظامی علیه پیونگ‌یانگ می‌زد نیز موید همین نکته است.
رئیس‌جمهور آمریکا که به قول منتقدانش گشادترین دهان جهان سیاست را دارد تا ساعت‌ها پس از اعلام رسمی آزمایش بمب هیدروژنی توسط مقامات کره‌شمالی هیچ واکنشی به آن نشان نداد.
البته قطعا به این خاطر نبود که او به رسانه‌ها دسترسی نداشت، چرا که در عوض محکوم کردن این اقدام همانند آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای پیشین کره‌شمالی، در همان ساعات توفان خبری بمب هیدروژنی اون، مشغول تمسخر توئیتری رقیب انتخاباتی سابقش هیلاری کلینتون بود. نشانه‌ای از آنکه ترامپ برخلاف ادعای روانشناسان سرشناس آمریکایی چندان هم دچار زوال عقل نشده و آنقدر دیوانه نیست که به کشوری هر چند کوچک اما شجاع که حالا یک قدرت هسته‌ای محسوب می‌شود و به 2 قدرت هسته‌ای بزرگ در مرزهای شمالی‌اش تکیه داده است اعلان جنگ کند. او که شنبه‌شب مستقیما از آزمایش هسته‌ای بزرگ آگاه شده بود در نهایت صبح دیروز به وقت واشنگتن در واکنشی دیرهنگام و رقت‌انگیز که حتی متناسب با لحن همیشگی‌اش نبود چه رسد به تهدیدهای پیشین علیه کره‌شمالی، به طور آشکار فرمان عقب‌نشینی آمریکا از شبه جزیره کره را اینگونه صادر کرد: «کره‌شمالی بمب هسته‌ای بزرگ را آزمایش کرد. لحن آنها در قبال ما هنوز خصمانه است!» اعترافی بزرگ به یک شکست بزرگ که آمریکا را رسما از مقام ابرقدرتی جهان به زیر می‌کشد. «الفاظ و اقدامات آنها همچنان خیلی خصمانه و برای آمریکا،‌ خطرناک است». او سپس در توئیت دومش سعی کرد توپ ناکامی در بحران کره را به زمین چین بیاندازد و نوشت: «کره‌شمالی یک کشور یاغی است که به تهدیدی بزرگ تبدیل شده و مایه شرمساری چین شده است؛‌ چینی که در تلاش برای کمک کردن است اما موفقیت ناچیزی داشته است».
بمب هیدروژنی نیرومندترین سلاحی است که تاکنون بشر توانسته به آن دست یابد که در آن با یک فرآیند بسیار پیچیده شیمیایی و فیزیکی با همجوشی اتم‌های هیدروژن انرژی بسیار زیادی در زمانی بسیار کوتاه آزاد می‌شود. به گفته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کی‌سی‌ان‌ای، اون ساعاتی قبل از این آزمایش از یک کلاهک هسته‌ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما بازدید کرده بود.
در حقیقت موفقیت بمب هیدروژنی اون، تکمیل‌کننده پرواز هفته گذشته موشک‌های بالستیک او از فراز خاک و آب و آسمان ژاپن بودند. تلویزیون کره‌شمالی نیز دیروز تایید کرد بمب هیدروژنی آزمایش شده که قدرت آن 4برابر بمبی است که آمریکایی‌ها 72 سال پیش بر سر مردم ناکازاکی ژاپن ریختند، قابلیت بارگذاری روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد، موشک‌هایی که کره‌شمالی برد آنها را 5 هزار کیلومتر می‌داند و قبلا با آنها جزایر گوام را که پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در اقیانوس آرام است تهدید کرده است.
طبق تحلیل روزنامه گاردین حالا ترامپ مجبور خواهد بود با تغییر لحن کلی از کیم جونگ اون بخواهد که با شرایط برابر پای میز مذاکره بنشیند و حتی شاید مجبور شود مانند سلف جمهوری‌خواهش جرج بوش که او هم فقط زبان زور را می‌فهمید، تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به صورت یکجانبه لغو کند.
رسانه رسمی پیونگ‌یانگ نیز بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی تا امروز را  یک «موفقیت کامل» و «گامی معنادار» در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور خوانده است. در عوض در بخش جنوبی شبه‌جزیره بهت کامل حکمفرماست. البته نه فقط به‌خاطر قدرتنمایی بزرگ همسایه شمالی بلکه کره‌ای‌های جنوبی در عین حال از بابت سلب حمایت ترامپ از خود نیز شوکه هستند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، زور هسته‌ای «اون» چنان بوده که ترامپ را به فکر پایان دادن به حمایت نامحدود از سئول انداخته است. در نخستین گام و بلافاصله پس از آنچه ترامپ «آزمایش بمب بزرگ کره‌شمالی» خوانده است، او دستور بررسی خروج ایالات متحده از تجارت آزاد با کره‌جنوبی را صادر کرده است. خود او نیز دیروز وقتی در ایالت لوییزیانا در این‌باره مورد پرسش واقع شد اعتراف کرد این موضوع اقتصادی ذهنش را بشدت مشغول کرده نه بمب هیدروژنی اون!
عجیب آنکه ترامپ پس از ترکیدن بمب هسته‌ای اون، نه با همتای کره‌جنوبی‌اش که همین چند روز پیش قول حمایت همه‌جانبه از او را داده بود بلکه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تلفنی صحبت کرد. یک نشانه فوری دیگر از آنکه او بلادرنگ در حال بررسی عقب‌نشینی همه‌جانبه آمریکا از شبه‌جزیره کره در مقابل یک قدرت هسته‌ای شرقی دیگر است و روی ژاپن به عنوان آخرین پایگاه بزرگ پنتاگون در آسیای شرقی حساب باز کرده است.
جهان و چشم‌انداز یک کره هسته‌ای
حال می‌توان گفت اکثریت جامعه کره‌جنوبی بر سر دوراهی باقی ماندن در بلوک غرب بدون دریافت حمایت‌های پیشین یا تحقق آرزوی دیرینه‌شان یعنی تشکیل کره متحد هسته‌ای قرار گرفته‌اند.
در پی اعلام آزمایش هسته‌ای دیروز کره‌شمالی، کره‌جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست جلسه‌ای فوری تشکیل دهد و خواهان شدیدترین تحریم‌ها علیه این کشور شد. اگر چه بسیاری از رهبران با نفوذ شرق و غرب این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کردند اما تغییر لحن‌ها کاملا آشکار بود، گویی که جهان چاره‌ای ندارد جز اینکه کره هسته‌ای را هم بپذیرد.
در توکیو شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن فقط قول داد ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را نادیده نگیرد. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیر فقط گفت انتظار دارد شورای امنیت به این موضوع بپردازد. صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه با همان لحن سابق این اتفاق را محکوم کرده و آن را خطرناک دانستند اما بدون تاکید روی هیچ قید اجرایی. جالب اینکه دیروز شدیداللحن‌ترین واکنش‌ها متعلق به روسیه و چین بود گو اینکه این دو قدرت شرقی نگران از توان هسته‌ای کشوری کوچک در جوار خود برای موازنه‌ای جدید آماده می‌شوند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای آزمایش مزبور را قویا محکوم کرده و تاکید کرد اقدامات رهبر کره‌شمالی امنیت در شبه‌جزیره کره و کل منطقه را به خطر انداخته و عواقب جدی برای این کشور دارد.
اما چینی‌ها با بیانیه‌ای که گویی مستقیما حکومت پیونگ‌یانگ را خطاب قرار می‌داد با ذکر این نکته که کره‌شمالی باید به خواست جامعه جهانی برای غیرهسته‌ای شدن عمل کند، رسما وارد دور جدید و متفاوت مذاکرات هسته‌ای شبه‌جزیره کره شد.

واشنگتن توافق تجاری با سئول را لغو می‌کند
همزمان با اوج تنش در شبه‌جزیره کره، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا از مشاوران خود خواسته برای خروج از پیمان تجاری با کره‌جنوبی آماده شوند. این اقدام احتمالی آمریکا می‌تواند سبب بروز تنش میان این کشور و متحد کلیدی آن یعنی کره‌جنوبی شود. یک سخنگوی کاخ سفید به واشنگتن‌پست گفت با وجود بحث‌های صورت‌گرفته در این زمینه، فعلا هیچ اعلانی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد. تصمیم خروج از این توافق در ادامه رویکردهای حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ در اقتصاد اتخاذ می‌شود و احتمالا واکنش متقابل سئول در اعمال تعرفه برای واردات از آمریکا را در پی داشته باشد.


Page Generated in 0/0067 sec