printlogo


کد خبر: 180962تاریخ: 1396/6/14 00:00
دولت میانمار مانع انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به مسلمانان می‌شود
رد پای صهیونیست‌ها در کشتار روهینگیایی‌ها

سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیایی توسط نیروهای امنیتی میانمار در این کشورِ عمدتا بودایی‌نشین ابعاد گسترده‌ای یافته است. این تنش‌ها که انگیزه‌های قومی دارند، در شمال غربی میانمار باعث آواره شدن مردم و گریختن آنها از مناطق ناآرام می‌شود. در حالی ‌که دولت میانمار به گفته خود، از جمعه گذشته 4 هزار غیرمسلمان را به مکان‌های امن منتقل کرده، شمار زیادی از وابستگان اقلیت مسلمان روهینگیا از مرز زمینی به بنگلادش گریخته‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به افزایش خشونت نسبت به اقلیت مسلمان روهینگیا و افزایش شمار پناهجویان این قوم هشدار داد. دبیرکل سازمان ملل متحد این امر را فاجعه‌ای انسانی خواند. در ادامه گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان آمده است: هزاران نفر نیز تصمیم به فرار از میانمار دارند اما شرایط ورود به بنگلادش هنوز برای‌شان مهیا نشده است. برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد (WFP) نیز در همین رابطه اعلام کرده تقسیم مواد ضروری میان پناهجویان را در ایالت راخین میانمار به طور موقت قطع کرده است. این سازمان جهانی در بیانیه‌ای توضیح داده که از روزهای میانی ماه ژوئیه امکان تقسیم این مواد میان پناهجویان در شمال میانمار ناممکن شده است. در همین راستا، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: دولت میانمار کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای مسلمانان روهینگیا را مسدود کرده و نمی‌گذارد غذا، آب آشامیدنی و دارو به دست مردم نیازمند روهینگیایی برسد. دفتر سازمان ملل در میانمار تاکید کرد با مقامات میانمار در ارتباط است تا هر چه سریع‌تر کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مردم نیازمند برسد. در عین حال دولت آنگ سان سوچی، رهبر میانمار نهادهای کمک‌رسان را به حمایت از شبه‌نظامیان مدافع روهینگیایی‌ها متهم کرده است.  در نتیجه نیروهای امنیتی میانمار به همان کاروان‌های محدود حامل کمک‌های برنامه جهانی غذا اجازه ورود به اردوگاه‌های آوارگان را نداده‌اند.
آوارگی حدود ۹۰ هزار روهینگیایی
آوارگی حدود ۹۰ هزار مسلمان روهینگیایی که با آغاز دور جدید نسل‌کشی سازمان یافته توسط ارتش میانمار و راهبان بودایی از ماه آگوست، به خاک بنگلادش گریخته‌اند موجب وخامت بحران انسانی شده است. این در حالی است که شمار کل پناهندگان روهینگیا به بنگلادش از پاییز سال گذشته بیش از 150 هزار نفر برآورد می‌شود که در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند. نه‌تنها منابع آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی از جمله سازمان ملل محدود است بلکه وعده و وعیدهای عربستان‌سعودی و ترکیه برای کمک به این آوارگان نیز توخالی از آب درآمده ‌است. موج جدید خشونت‌ها در غرب این کشور پس از واکنش هسته‌های مقاومت مسلمانان به نسل‌کشی روهینگیایی‌ها توسط دولت با حمله آنان به مقرهای پلیس و یک پایگاه نظامی در استان راخین در ماه گذشته میلادی آغاز شده و بیش از 400 نفر مستقیما در خود درگیری‌ها کشته شده‌اند، حال آنکه احتمال قتل‌عام هزاران تن دیگر توسط ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی وجود دارد. ارتش میانمار به این بهانه طی هفته‌های اخیر به حدود 50 روستا در ایالت اراکان حمله کرده‌ و برخی روستاها را نیز به آتش کشیده‌ که در نتیجه حدود 70 هزار نفر از این مناطق آواره شدند. ارتش مدعی است عملیات پاکسازی منطقه از شبه‌نظامیان و تروریست‌ها را آغاز کرده و ظاهرا  دستور مراقبت از غیرنظامیان را صادر کرده ولی آوارگان مسلمان که به بنگلادش فرار کرده‌اند، از آتش‌سوزی و کشتار وسیع مسلمانان توسط نیروهای امنیتی میانمار خبر می‌دهند که هدف اصلی از این اقدامات مجبور کردن مسلمانان برای ترک استان راخین بوده است. از سال 2012 میلادی تاکنون بیش از 200 هزار مسلمان در کشور میانمار توسط افراط‌گرایان بودایی برابر چشمان سازمان‌های حامی حقوق بشر، سازمان ملل و جامعه جهانی کشته و سوزانده شده‌اند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی درباره نسل‌کشی مسلمانان در میانمار به دست نیروهای نظامی میانمار و بودایی‌های تندرو نوشته بود، سرهای کودکان روهینگیایی توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامی در میانمار بریده شده و تعدادی نیز به صورت زنده سوزانده شده‌اند.
نقش اسرائیل در نسل‌کشی
 در همین ارتباط، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی پرده از مشارکت رژیم آدم‌کش صهیونیستی در کشتار مسلمانان روهینگیایی برداشته است. این روزنامه نوشت: به‌رغم گزارش فرستاده سازمان ملل به میانمار و گزارش پژوهشگران دانشگاه هاروارد که درباره ارتکاب جنایت‌های جنگی در میانمار صحبت می‌کنند، دولت اسرائیل به مسلح کردن نظام در آنجا ادامه می‌دهد. یکی از مسؤولان شورای نظامی میانمار سپتامبر 2015 به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با رئیس اسرائیل و رئیس ستاد ارتش و رؤسای مؤسسه امنیتی این رژیم دیدار کرده بود. میشل بن باروخ، رئیس شعبه صادرات امنیتی در اسرائیل نیز تابستان گذشته به میانمار سفر کرد. طی این سفر مسؤولان شورای نظامی اعلام کردند قایق‌های جنگی را از اسرائیل خریداری کرده‌اند.
فقدان یک حامی خارجی حقیقی
رئیس جمهور اندونزی هفته گذشته با اعزام وزیر خارجه خود به رانگون، از سوچی خواسته است خشونت‌ها علیه مسلمانان را متوقف کند. آش چنان شور شده که حتی صدای وزیر خارجه دولت انگلیس که مهم‌ترین حامی حکومت جنایتکار میانمار محسوب می‌شود نسبت به نسل‌کشی آشکار مسلمانان در این کشور بلند شده است. رجب طیب اردوغان نیز هفته گذشته از عبدالحمید، رئیس جمهور بنگلادش خواسته است به مسلمانان روهینگیا پناه دهد اما مساله اینجاست که رئیس جمهور ترکیه سابقه بدی در چنین مواردی دارد و پیش از این بدون هیچ اقدام عملی جدی تنها برای کسب شهرت برای خود در جهان اسلام دست به چنین حرکت‌هایی زده است. جالب اینکه در چنین شرایطی این گروه طالبان افغانستان است که با انتشار بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در میانمار را محکوم کرده و از جهان اسلام و نهادهای حقوق بشری خواسته برابر آن
موضع بگیرند.  به گزارش تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افراطی‌های بودایی و ارتش میانمار بار دیگر در ایالت «اراکان» نسل‌کشی کرده و تنها در عید قربان اخیر حدود 7 هزار باب منازل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیده‌اند.


Page Generated in 0/0157 sec